Ursprungligen postat av Wilier75
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
För er ABU-nördar rekommenderar jag Lars Molins film Saxonfonhallicken där huvudpersonen Börje Anderberg (spelad av Allan Svensson) är handelsresande i fiskeprylar från ABU Svängsta:
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Piscantur stercore
Under första ”vågen” outsourcing av Ambassadeur till Omoto fabriken i Taiwan fanns det under en tid Ambor vars kartonger var märkta med ”Assembled in Sweden”.
Antar att man i början till viss del hade parallell tillverkning i både Sverige och Taiwan, och att div delar fraktades till ABU från Omoto, och tvärtom.
Rullarna hade tex på 7000 modeller ambassadeur instansat på icke vevgaveln, men ingen instansad Made in Sweden märkning.
Större rullar hade då fortfarande den gamla klassiska frikopplingsspaken.
Inte oväntat förekom det en del kvalitetsproblem....
(Omoto har för övrigt egen rulltillverkning och säljs generellt under eget namn, av någon anledning säljs de dock under namnet Akios i England.)
Numera tillverkas Ambor i Kina, och den på bla 7000 modeller klassiska frikopplingsspaken är ett minne blott, på dagens kinarullar sitter det ist ett vred.
Även instansningen har man upphört med till ”förmån” för nån trist ytlig ambassadeur märkning.
Rykten gör dessutom gällande att kineserna i sin tur lagt ut viss tillverkning till bla Angola.....
Faktum är att många i valet mellan en Taiwan eller en Kinarulle, väljer en från Taiwan.
Viss tillverkning samt utveckling sker dock fortfarande i Svängsta, ex vis CDL mfl. Många inklusive jag själv hade gärna betalat mer för rullar som uteslutande tillverkats i Sverige.
Det är en stor synd och skam att en tidigare ledande och stolt tillverkare med de anor, traditioner och kunskaper som erhållits under så lång tid, får finna sig i styvmoderlig behandling i knäet på globalt riskkapital bolag.....
Har under årens lopp kommit över ett rätt stort antal Ambassadeurer.
Med stolthet och med ett visst finger mot storkapitalet kan jag meddela att samtliga är tillverkade i den ärevördiga fabriken i Svängsta.
Det var bättre förr....
Att man tillverkar nya plastiga lågprofilare i låglöneländer kan jag ta, men att man gör asiatiska billiga kopior på sina egna klassiska rullar har jag svårt att acceptera.
Nä man får fortsätta hamstra svenska klassiker, i framtiden är dom nog ett minne blott.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
Tycker det blev klart bättre med nya tumplattan! Behöver du bli av med gamla enkelveven spekulerar jag gärna på den :-)
Enkelveven blir nog kvar på Rocket BE är dessutom sugen sätta en enkelvev sunset orange på min 5600 Factory Tuned.
Har dig i åtanke ifall veven åker av Rocket BE.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Piscantur stercore
Haha, Abu nördar var för mig ett nytt epitet, men man får nog i ärlighetens namn medge sig som medlem i detta brödraskap.
Tackar för tipset! Den tror jag inte jag har sett, verkar inte finnas på SVT play, men ska nog lyckas rota fram den på nåt sätt.
Lämnar tips till övriga nördar om boken:
Snilledrag, lyckokast och bottennapp: historien om ABU - ett familjeföretags öde
Av Lennart Borgström
Klart läsvärd bok med både intressanta och dråpliga anekdoter, varav bla när Finlands dåvarande president Urho Kekkonen omedvetet ställde till med rejält rabalder i sitt hemland när han ”försvann” under fiske i Sverige i sällskap med Borgström mfl. Statskupp i Finland kunde pga detta inte uteslutas.....
Angående Lennart Borgström verkar det varit en synnerligen sympatisk och trevlig farbror.
Måste varit oerhört tufft få sälja i stort sett hela familjeföretaget pga arvsskatten. Plågade nog honom resten av livet.
Så tragiskt att han gick vidare ifjol och inte får vara med när AB Urfabriken fyller 100.
Ska ta en titt på boken, tack för tipset!
Kommentera
-
Customtåget fortsätter...
Fyra stycken rullar jag byggde för specifika ändamål.
De övre har jag döpt till Öresund Special, de nedre Old School Trolling.
Öresund Special;
Byggdes med åtanke för pillemetet i Öresund.
Innan jag flyttade upp till Norrbotten hade jag nära och bra(norrlandsmått mätta) till Öresund där jag fiskade en del, ville ha en rulle som tålde salthalten i vattnet hyfsat bra och det finns ju inga andra alternativ än Ambassadeur?! Är egentligen inga krusiduller, gavlar från nya C3, kromat stativ och bromsplatta, 5,3.1 drev, stjärnhjul även dessa från C3 samt vev från Ambassadeur Beast. Tidigare satte det bussningar i spolarna, nu bytt till kullager.
Old School Trolling;
Min mentor när det kommer till fisket är nog den person i min kännedom som har lagt mer tid på fisket än vad de flesta har gjort.
Han lärde mig trollingfiske på Skånes största insjö, och om man kollar på fångststatistiken från honom kan jag med gott samvete säga att han är den som fiskat absolut bäst på den specifika sjön, och troligen bättre än de flesta som trollar efter gös och gädda.
En tur när han bjudit med mig i båten sa han en sak som jag aldrig glömmer: "Och ska du skaffa egen utrustning, då är det dessa som gäller, allt annat är sk*t!", samtidigt som han pekade på rullarna som satt i spöhållarna.
Rullarna i fråga var Ambassadeurer i 6000 storlek utan linräknare eller dylikt, ett gäng vanliga röda 6000 och någon äldre C3.
Sagt och gjort, gavlar från 6501 TC samt okänd rulle med färg Bordeaux , stativ och bromsplatta från C3, insvängt stjärnhjul från C3 samt vev från okänd rulle. 6,3.1 drev som nu är bytt till 5,3.1, kullager i spolen. Att matcha nyansen på TC gavlarna med en icke vevgavel som tillät knarr var minst sagt en utmaning...
Stjärnhjul och vev är kanske inte så Old School, men en liten touch-up skadar inte, och det matchar bra med rullarna ovanför!
- Gillar 5
Kommentera
-
Verkligen trevligt se alla personliga Ambassadeur, anpassningar efter tycke och smak eller fisket man bedriver. Jag själv är ju barnsligt förtjust i att göra mina Ambassadeur lite personliga.
Drömmen vore självklart att få styra produktionen och tillverkning i Svängsta några dagar.
Ta fram en helt egen unik Ambassadeur, eller tre!
Ni känner ju mig, vill ju fiska med en också..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 418 svar
238 920 visningar
12 gillar