Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
    Haft uppe denna tidigare men slänger upp ett par nya bilder med nya skrytveven!

100mm Big Knob purple med mirror chrome...

Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

Lila är tammetusan den coolaste Rocketen.
    Som ett smycke! Tänker du fiska med den? Vad isåfall? =)

Håller med dig, mina purple rockets är favoriterna här med.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Som ett smycke! Tänker du fiska med den? Vad isåfall? =)

Håller med dig, mina purple rockets är favoriterna här med.
      Tänkte fiska med den först men har ju så många andra 6500 som jag fiskar med så denna har inte blivit fiskad med.

Havsöring i älv är det jag främst använder mina 6500 till.

Kommentera

• Såg en rulle på marketplace ett stenkast ifrån där jag bor. Det var en 5000c, vet ej ålder men nyare än mina 75or.

Riktigt skön snubbe som jag köpte den av. Tävlingsfiskar mycket och hade en massa rullar. Slutade med att jag köpte dessa två till ett löjligt bra pris.

En pro rocket 6500c, den med tvåstiftsbroms, och en 5000c som skulle vara en reservdelsrulle men var i bra skick så vill inte plocka delar från den.

Kan någon hjälpa mig med årtal på 5000c?

Kommentera

Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

Måste va en av de snyggaste om inte den snyggaste färgen abu släppt på en rulle.
          ​​​​​​

Kommentera

Har en likadan rulle som det sitter en inshore vev på. Skön till gäddfiske men inte det snyggaste. Vart kan jag få tag på en sådan vev?

Kommentera

• Sorry glömde ladda upp bilden på rullfoten. Det är någon halvcirkel istället för nummer i början av foten. Aldrig sätt förut. Kanske en otydlig nolla?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Såg en rulle på marketplace ett stenkast ifrån där jag bor. Det var en 5000c, vet ej ålder men nyare än mina 75or.

Riktigt skön snubbe som jag köpte den av. Tävlingsfiskar mycket och hade en massa rullar. Slutade med att jag köpte dessa två till ett löjligt bra pris.

En pro rocket 6500c, den med tvåstiftsbroms, och en 5000c som skulle vara en reservdelsrulle men var i bra skick så vill inte plocka delar från den.

Kan någon hjälpa mig med årtal på 5000c?
                6500an ser grymt fin ut!

Angående 5000c så hade jag gissat på sent 60tal istället men kan även vara en nyare hyllningsmodell, släpptes en del såna på 80 talet iaf.
                Vad har den för rullfotsnummer?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Sorry glömde ladda upp bilden på rullfoten. Det är någon halvcirkel istället för nummer i början av foten. Aldrig sätt förut. Kanske en otydlig nolla?
                  4 siffrigt nummer säger mig ingenting tyvärr.

Kommentera

• Hehe, en del riktigt finurliga svar ju
                    Rullfotsnumret avläses med handtaget mot magen och rullen upp-och-ner.
                    Har lite anteckningar vad gäller att dechiffrera rullnummer som du kan suga på
                    4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLux från tidigt 1960-tal och genom hela 70-talet. Slät rullfot.
                    5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
                    6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
                    6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
                    1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antinen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
                    1980-tal, samma som ovan - dock nästan alltid första sifferparet som ger tillverkningsår. Mönstrad rullfot.
                    sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-". Mönstrad rullfot.
                    sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
                    Tidigt 2000-tal kom nuvarande numrering, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.

Urklipp från en gammal tråd på forumet.

Edit: såg nu att din rullfot inte var slät så då hjälpte ju detta föga..

Kommentera

• Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                      Hehe, en del riktigt finurliga svar ju
                      Rullfotsnumret avläses med handtaget mot magen och rullen upp-och-ner.
                      Har lite anteckningar vad gäller att dechiffrera rullnummer som du kan suga på
                      4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLux från tidigt 1960-tal och genom hela 70-talet. Slät rullfot.
                      5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
                      6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
                      6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
                      1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antinen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
                      1980-tal, samma som ovan - dock nästan alltid första sifferparet som ger tillverkningsår. Mönstrad rullfot.
                      sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-". Mönstrad rullfot.
                      sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
                      Tidigt 2000-tal kom nuvarande numrering, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.

Urklipp från en gammal tråd på forumet.

Edit: såg nu att din rullfot inte var slät så då hjälpte ju detta föga..
                      Jag tror på tidig 80 tal då den har samma bakelit bromsvikter som min 6500ca från början av 80 talet, samma spole samt likadan modell på pinjondrevet.

Så kanske runt slutet på 70 talet eller början av 80 tal. Men det är bara en gissning som jag grundar på att pinjondrev, spole och bromsvikterna är samma som min 6500ca.

Däremot så är kullagerna inte avrundade utan mer platta som på nyare varianten ambassadeurer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 639 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg emilone
                      av emilone