Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Väljer att visa upp mina CT-konverterade rullar.

På goda grunder vill de flesta fiskare kunna kasta långt. Det vanligaste sättet är att reducera dels sådant som bromsar spolen, dels systemets rörelsemängdsmoment. Därför sätter man in kullager på alla möjlig ställen i det så kallade högfartssystemet. Därigenom kan man reducera friktionen och förlänga kastlängderna, vilket funkar bra så länge man ser till att hålla dessa lager rena och smörja dem omsorgsfullt. Jag vet inte hur mycket man verkligen förbättrar rullen, men jag vet att det kostar skjortan.

Jag har optimerat fenomenet. En CT-konvertering inte bara reducerar högfartssystemets friktion utan tar bort det helt. Detta till en blygsam kostnad på någon hundring. Utöver radikalt förbättrade kastlängder blir underhållet inte alls lika kinkigt. Nackdelen kan vara att man får sköta linuppläggningen manuellt, vilket är ett litet problem eftersom det till största delen sköter sig självt så länge linan är sträckt. Man kan dessutom när som helst ändra tillbaka om man vill.

ABU Ambassadeur 2500CT har en CT konvertering från Sensibus och är försedd med UT-lager och Carbontex slirbromslameller. Den bromsas i kastet med två pyttesmå bromsklutschar.

ABU Ambassadeur 6000CT Direct har ett ABU original 6000CT stativ. I Övrigt är den en 5000D som är försedd med Carbontex bromslamell och OT Wheel. Den har högglanspolerade spolaxeländar som lagrar i invändigt högglanspolerade bronslager och piniondrev, eftersom kullager med plan yttersida gör sig mindre bra i rullar med lagring i knopparna.

Skitfiske
    Biff

Kommentera

• Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
      Väljer att visa upp mina CT-konverterade rullar.

På goda grunder vill de flesta fiskare kunna kasta långt. Det vanligaste sättet är att reducera dels sådant som bromsar spolen, dels systemets rörelsemängdsmoment. Därför sätter man in kullager på alla möjlig ställen i det så kallade högfartssystemet. Därigenom kan man reducera friktionen och förlänga kastlängderna, vilket funkar bra så länge man ser till att hålla dessa lager rena och smörja dem omsorgsfullt. Jag vet inte hur mycket man verkligen förbättrar rullen, men jag vet att det kostar skjortan.

Jag har optimerat fenomenet. En CT-konvertering inte bara reducerar högfartssystemets friktion utan tar bort det helt. Detta till en blygsam kostnad på någon hundring. Utöver radikalt förbättrade kastlängder blir underhållet inte alls lika kinkigt. Nackdelen kan vara att man får sköta linuppläggningen manuellt, vilket är ett litet problem eftersom det till största delen sköter sig självt så länge linan är sträckt. Man kan dessutom när som helst ändra tillbaka om man vill.

ABU Ambassadeur 2500CT har en CT konvertering från Sensibus och är försedd med UT-lager och Carbontex slirbromslameller. Den bromsas i kastet med två pyttesmå bromsklutschar.

ABU Ambassadeur 6000CT Direct har ett ABU original 6000CT stativ. I Övrigt är den en 5000D som är försedd med Carbontex bromslamell och OT Wheel. Den har högglanspolerade spolaxeländar som lagrar i invändigt högglanspolerade bronslager och piniondrev, eftersom kullager med plan yttersida gör sig mindre bra i rullar med lagring i knopparna.

Skitfiske
      Biff
      Ser inte bilderna. Verkar ha blivit något fel. Har du lust att lägga upp igen?

:-)

Kommentera

• Här kommer några oldies. Är på väg att utöka :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          Här kommer några oldies. Är på väg att utöka :-)

Väldigt fina!
          Tänk att man själv är lika gammal som rullen från 1975.

Beställde en röd kullagrad 35 mm vev från Sportfiskeboden här om dagen.

Skulle hålla min Orbis så mycket original på utsidan som det gick, bytte direkt till lättad linspridare och Abu's trimspole dock.
          Men kommer inte överens med vevknoppen, den är dock läcker trots fejk pärlemor.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

Väldigt fina!
            Tänk att man själv är lika gammal som rullen från 1975.

Beställde en röd kullagrad 35 mm vev från Sportfiskeboden här om dagen.

Skulle hålla min Orbis så mycket original på utsidan som det gick, bytte direkt till lättad linspridare och Abu's trimspole dock.
            Men kommer inte överens med vevknoppen, den är dock läcker trots fejk pärlemor.
            Tänk om man kunde leva lika länge som en välvårdad ambassadeur :-)

Kommentera

Tänk om man kunde leva lika länge som en välvårdad ambassadeur :-)
              Haha ja det vore något det!
              Försöker hålla utsidan värdig men insidan och främst hjärtat gör sig påmind, dock klappar det på för våra Ambassadeur..

Kommentera

• Vad säger ni!!
                Är min Orbis snyggare än i original..
                Bytte veven precis och hade en tumplatta liggandes.
                Invändigt är det ju sedan tidigare fullt trim. Click image for larger version

Name:	DSC_0121.JPG
Views:	263
Size:	1,77 MB
ID:	2567702Click image for larger version

Name:	DSC_0119.JPG
Views:	243
Size:	1,69 MB
ID:	2567703Click image for larger version

Name:	DSC_0120.JPG
Views:	246
Size:	1,75 MB
ID:	2567704

Kommentera

Vad säger ni!!
                  Är min Orbis snyggare än i original..
                  Bytte veven precis och hade en tumplatta liggandes.
                  Invändigt är det ju sedan tidigare fullt trim. Click image for larger version

Name:	DSC_0121.JPG
Views:	263
Size:	1,77 MB
ID:	2567702Click image for larger version

Name:	DSC_0119.JPG
Views:	243
Size:	1,69 MB
ID:	2567703Click image for larger version

Name:	DSC_0120.JPG
Views:	246
Size:	1,75 MB
ID:	2567704
                  Veven blev bra. Däremot hade jag skippat tumplattan då det ser mer tidstypiskt ut. Men den är jättefin:-)

Kommentera

Veven blev bra. Däremot hade jag skippat tumplattan då det ser mer tidstypiskt ut. Men den är jättefin:-)
                    Jo köper det, skulle hålla den retro sånär som på linspridare och spolen även om rullen är en nyproduktion.
                    Men det föll ju lite redan när jag bytte linspridare och spolen. Abu's trimspole är ju inte direkt diskret även om den funkar när linan är påspolad.
                    Nu med veven föll det ännu mer och därför tänkte jag prova med tumplattan som bara ligger.

Originalveven är snyggare i sin pärlemor dock fejk och gjort i plast, men så mycket snyggare estetiskt på rullen.

Har ju dock två Orbis till, en helt original och en trimmad liggandes.

Kommentera

Jo köper det, skulle hålla den retro sånär som på linspridare och spolen även om rullen är en nyproduktion.
                      Men det föll ju lite redan när jag bytte linspridare och spolen. Abu's trimspole är ju inte direkt diskret även om den funkar när linan är påspolad.
                      Nu med veven föll det ännu mer och därför tänkte jag prova med tumplattan som bara ligger.

Originalveven är snyggare i sin pärlemor dock fejk och gjort i plast, men så mycket snyggare estetiskt på rullen.

Har ju dock två Orbis till, en helt original och en trimmad liggandes.
                      Jag tycker du ska bygga tillbaka en till som original och sälja den till mig :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57