Väljer att visa upp mina CT-konverterade rullar.
På goda grunder vill de flesta fiskare kunna kasta långt. Det vanligaste sättet är att reducera dels sådant som bromsar spolen, dels systemets rörelsemängdsmoment. Därför sätter man in kullager på alla möjlig ställen i det så kallade högfartssystemet. Därigenom kan man reducera friktionen och förlänga kastlängderna, vilket funkar bra så länge man ser till att hålla dessa lager rena och smörja dem omsorgsfullt. Jag vet inte hur mycket man verkligen förbättrar rullen, men jag vet att det kostar skjortan.
Jag har optimerat fenomenet. En CT-konvertering inte bara reducerar högfartssystemets friktion utan tar bort det helt. Detta till en blygsam kostnad på någon hundring. Utöver radikalt förbättrade kastlängder blir underhållet inte alls lika kinkigt. Nackdelen kan vara att man får sköta linuppläggningen manuellt, vilket är ett litet problem eftersom det till största delen sköter sig självt så länge linan är sträckt. Man kan dessutom när som helst ändra tillbaka om man vill.
ABU Ambassadeur 2500CT har en CT konvertering från Sensibus och är försedd med UT-lager och Carbontex slirbromslameller. Den bromsas i kastet med två pyttesmå bromsklutschar.
ABU Ambassadeur 6000CT Direct har ett ABU original 6000CT stativ. I Övrigt är den en 5000D som är försedd med Carbontex bromslamell och OT Wheel. Den har högglanspolerade spolaxeländar som lagrar i invändigt högglanspolerade bronslager och piniondrev, eftersom kullager med plan yttersida gör sig mindre bra i rullar med lagring i knopparna.
Skitfiske
Biff
På goda grunder vill de flesta fiskare kunna kasta långt. Det vanligaste sättet är att reducera dels sådant som bromsar spolen, dels systemets rörelsemängdsmoment. Därför sätter man in kullager på alla möjlig ställen i det så kallade högfartssystemet. Därigenom kan man reducera friktionen och förlänga kastlängderna, vilket funkar bra så länge man ser till att hålla dessa lager rena och smörja dem omsorgsfullt. Jag vet inte hur mycket man verkligen förbättrar rullen, men jag vet att det kostar skjortan.
Jag har optimerat fenomenet. En CT-konvertering inte bara reducerar högfartssystemets friktion utan tar bort det helt. Detta till en blygsam kostnad på någon hundring. Utöver radikalt förbättrade kastlängder blir underhållet inte alls lika kinkigt. Nackdelen kan vara att man får sköta linuppläggningen manuellt, vilket är ett litet problem eftersom det till största delen sköter sig självt så länge linan är sträckt. Man kan dessutom när som helst ändra tillbaka om man vill.
ABU Ambassadeur 2500CT har en CT konvertering från Sensibus och är försedd med UT-lager och Carbontex slirbromslameller. Den bromsas i kastet med två pyttesmå bromsklutschar.
ABU Ambassadeur 6000CT Direct har ett ABU original 6000CT stativ. I Övrigt är den en 5000D som är försedd med Carbontex bromslamell och OT Wheel. Den har högglanspolerade spolaxeländar som lagrar i invändigt högglanspolerade bronslager och piniondrev, eftersom kullager med plan yttersida gör sig mindre bra i rullar med lagring i knopparna.
Skitfiske
Biff
Kommentera