Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK nu har jag mätt ett antal stativ, både nya och även äldre tebax till 60talet. Alla utom en 5000 hade 5 mm godstjocklek på stagen mellan gavlarna. Ett stativ hade 6 mm vid rullfästet och resten 5 mm.

Alla 6000 stativ har 6mm både nya som gamla, mässing och aluminium.
    ​​​​​

Kommentera

• Är det den Record 41 som låg ute på Tradera för 3 000 kronor ni pratar om?
      Är det corona eller har folk helt plötsligt av annan anledning fått för sig att alla begagnade rullar (och ibland spön) är värda 50-100% av sitt marknadsvärde (ofta betydligt högre än nypris) för bara något år sedan?

Reekie intressant. Frågan är ju då om nitningarna är kraftigare.
      För det är ju egentligen det enda som slits.

Kommentera

• Marknadsvärde är det någon är beredd att betala, varken mer eller mindre. När någon anser sig sitta på den objektiva sanningen om vad något är värt osäkrar jag min pistol.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Marknadsvärde är det någon är beredd att betala, varken mer eller mindre.
          Precis min poäng då jag sett en hel del rullar som inte sålts, alltså högre begärda priser än aktuellt marknadsvärde.
          Just som nämnda Record 41'an, såg att den nu ligger ute för 2500 istället.

Kommentera

• Chansen är ju fri, ta bostadspriserna t.ex., vissa objekt ligger ute i månader med ett väldigt högt pris som ingen vill betala men plötsligt har något hänt och efterfrågan möter utbudet och det säljs ändå.

Kommentera

• Så är det, fanns ju dom som inte ansåg att min TE 201 DC var värd priset jag satte :-) såldes idsg för den blygsamma summan av 2800:- skam den som ger sig :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Känner inte till några guider över sådana rullar, det går säkert hitta. Annars kommer du säkert på det själv, om inte har jag nog någon 80-talare jag kan rota fram och riva isär för bilder.

Angående bromsen så jo, visst går det säkert klämma ut något kilo mer från läderlamellen under bra förhållanden med broms i botten.
                Jag byter oftast, och kommer fortsätta byta, till kolfiberlameller i dessa äldre rullar om de ska användas aktivt.
                Detta för att man får en bättre slirbroms, vilket inte nödvändigtvis behöver vara synonymt med högst maxeffekt. Detta då de flesta rullar av den här typen jag ser inte ämnas användas till ryck och slit-fiske med konstant stenhårt draget stjärnhjul och telefonstolpar till spön.
                Läder/papp och andra äldre lamellmaterial är mer känsliga för väderförändringar/kyla, värme, olja samt vatten än en korrekt smord kolfiberlamell av bra kvalitet (vilket ABU's egna inte alltid håller).
                Nog om det.

Jag tycker ju ABSOLUT INTE du ska byta veven men du gör ju naturligtvis som behagar.
                Enligt mig är just den veven, blank med blanka knoppar, verkligen så tidstypisk den kan bli!
                Pratade med sportfiskeboden och frågade ifall dem kunde få fram kolfiberlameller till min CA vilket dom kunde. Däremot förklarade han att det är så liten yta att jobba med så det var ingen idé att byta tyckte han. Han förklarade även att jag kan köra beten upp till 100g. Det ska den stå pall för.

Hur upplever du att kolfiberlamelerna har funkat för dig? Jag tänker på bromsverkan, hållbarhet osv i förhållande till läder?

Jag kommer att använda min rulle ganska mycket men vill helst hålla allt orginal. Tror du det funkar orginal eller bör jag byta bromsar?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Pratade med sportfiskeboden och frågade ifall dem kunde få fram kolfiberlameller till min CA vilket dom kunde. Däremot förklarade han att det är så liten yta att jobba med så det var ingen idé att byta tyckte han. Han förklarade även att jag kan köra beten upp till 100g. Det ska den stå pall för.

Hur upplever du att kolfiberlamelerna har funkat för dig? Jag tänker på bromsverkan, hållbarhet osv i förhållande till läder?

Jag kommer att använda min rulle ganska mycket men vill helst hålla allt orginal. Tror du det funkar orginal eller bör jag byta bromsar?
                  Kan hålla med om att det inte är idé att byta om man förväntar sig megabroms som visst behövs idag.
                  Originallamellerna fungerar helt adekvat vid bra förutsättningar och jag tror det finns nya av den gamla typen i Svängsta.
                  Största anledningen att jag byter är för den smorda kolfiberns motstånd mot sämre förutsättningar, som jag skrev tidigare, samt originalsystemets tendens att vara/bli ryckigt.
                  Detta är, återigen, för den som aktivt använder slirbromsen vid drillning. Stenhårt och vinscha in fisken så kan man ha vilka lameller som helst förutsatt att stjärnhjulet dras åt så hårt det bara går.

"Kan köra beten upp till 100 gram", ja klart man kan. Det kan man göra med en låg Black Max från Korea också, i många år, beroende på hur man fiskar.

Kommentera

• Är det någon som vet vilken årsmodell detta är?

Sen undrar jag ifall någon har en bra bild på resevdelslistan då jag inte ser ett skit på min? Har sökt på nätet men jag kan inte riktigt vad som är vad på vissa delar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Kan hålla med om att det inte är idé att byta om man förväntar sig megabroms som visst behövs idag.
                      Originallamellerna fungerar helt adekvat vid bra förutsättningar och jag tror det finns nya av den gamla typen i Svängsta.
                      Största anledningen att jag byter är för den smorda kolfiberns motstånd mot sämre förutsättningar, som jag skrev tidigare, samt originalsystemets tendens att vara/bli ryckigt.
                      Detta är, återigen, för den som aktivt använder slirbromsen vid drillning. Stenhårt och vinscha in fisken så kan man ha vilka lameller som helst förutsatt att stjärnhjulet dras åt så hårt det bara går.

"Kan köra beten upp till 100 gram", ja klart man kan. Det kan man göra med en låg Black Max från Korea också, i många år, beroende på hur man fiskar.
                      Ok. Kommer nog att hålla mig till 50g beten. Vart fick du tag på dina lameller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 418 svar
                      238 914 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01