Ursprungligen postat av Reekie
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
..hålade spolar borde rimligtvis inte bromsa mer än en ohålad. Skulle det ha med "aerodynamik" att göra så täcks ju hålen av linan på spolen så ingen skillnad där. Det som ofta skrivits är att hålen skulle läcka in vatten som kan påverka lager. Men återigen så har man ju oftast ett antal lager lina som skydd, samt det faktum att "centrifugalkraften" borde trycka uppsamlat vatten utåt och inte inåt. Kan kanske ha fel här, men nja.
Sen är det roligt att prova annat ibland också.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Fin rulle du har lyckats hitta :-)
Har varit sugen på en Blackmax rulle jag med. Vad är ett ca pris på en sådan?
Det jag vill tillägga angående Max rullarna. Lockas man av massa helt meningslösa finesser som inte påverkar något, ex tws, eller rent skadliga saker som micromodule drev. Då är Max inga rullar man ska titta på. Hela vitsen med dem är enkelheten.
Dessutom är det en fördel om du är en van och duktig kastare. Det sista syftar jag mycket på alla korkade inlägg från nybörjare som skyller på utrustningen istället för sin egen förmåga och erfarenhet.
läs Facebook grupperna. Man blir mörkrädd.
Kommentera
-
Intressant att den skruven är tystare. Det kanske är Everslik coatingen som gör den tyst. Nästa gång jag beställer kullagrad skruv så får det bli värstingskruven.
Hur känns den parfyrerade spolen i jämförelse med recordspolen eller UT spolen? Har läst Mr UTs inlägg här på FS där han beskriver hur hålen i spolen bromsar spolen eller något sådant.
Hur upplever du denna spolen presterar i jämförelse dom ovannämnda spikarna?
Tycker att jag märker en liten skillnad generellt i kastlängd med nya värstingskruven monterad i UT C4.
Samtidigt kastar Rocket med skruven från C4 väldigt bra. Nöjd med Abu's trimspole, lite sugen byta ut någon Recordspole kanske i min C3. Orbis vill jag ha någorlunda retro och Recordspolen är faktiskt väldigt bra den också.
Marginell, skillnad på UT-spolen Recordspolen och Abu's perforerade trimspole, kastar inte ultralätt precis. Skulle garanterat känna större skillnad om jag gick under 10 g i betesvikt.
Kontra originalspolen märker jag en klar skillnad, aldrig en originalspole på någon av mina Ambassadeur igen!
Senast ändrad av Wilier75; 2020-07-09, 13:51.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
..hålade spolar borde rimligtvis inte bromsa mer än en ohålad. Skulle det ha med "aerodynamik" att göra så täcks ju hålen av linan på spolen så ingen skillnad där. Det som ofta skrivits är att hålen skulle läcka in vatten som kan påverka lager. Men återigen så har man ju oftast ett antal lager lina som skydd, samt det faktum att "centrifugalkraften" borde trycka uppsamlat vatten utåt och inte inåt. Kan kanske ha fel här, men nja.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Priset på de runda Max har ökat. För bara några få år sedan kostade de bara några hundralappar. Sen har jag och några andra skrivit lite om dem, tyvärr så går priserna upp. Den här rullen köpte jag billigt dock.
Det jag vill tillägga angående Max rullarna. Lockas man av massa helt meningslösa finesser som inte påverkar något, ex tws, eller rent skadliga saker som micromodule drev. Då är Max inga rullar man ska titta på. Hela vitsen med dem är enkelheten.
Dessutom är det en fördel om du är en van och duktig kastare. Det sista syftar jag mycket på alla korkade inlägg från nybörjare som skyller på utrustningen istället för sin egen förmåga och erfarenhet.
läs Facebook grupperna. Man blir mörkrädd.
Får se om jag hittar någon fin blacmax rulle som den du visade upp.
Kommentera
-
Kör nästan uteslutet med rundgavlade ambassadeurer så enkelhetet uppskattas. Är ingen världsmästare kanske på kasta men ganska duktig är jag nog ändå :-)
Får se om jag hittar någon fin blacmax rulle som den du visade upp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inläggTror jag gav 60kr för min black Max 1600 för ca 11-12 år sedan
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar