”Lillen” fick följa med ut på havsöringfiske igår.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Rexan Visa inlägg”Lillen” fick följa med ut på havsöringfiske igår.
Kommentera
-
Har några frågor till er grabbar , hur ofta rengör ni era lager?Jag fiskar i ur och skur, sköljer heller aldrig av rullarna. Fiskar inte i saltvatten.
Frågan gäller både original lager och keramikhybridlager. Om det gör någon skillnad?
Självklart gäller min fråga ambassadeurer.
Lägger upp nya bilder på mina ambassadeurer snart. Har fått två nya rullar, original en så länge :-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inläggHar några frågor till er grabbar , hur ofta rengör ni era lager?Jag fiskar i ur och skur, sköljer heller aldrig av rullarna. Fiskar inte i saltvatten.
Frågan gäller både original lager och keramikhybridlager. Om det gör någon skillnad?
Lägger upp nya bilder på mina ambassadeurer snart. Har fått två nya rullar, original en så länge :-)
Från helgen, C4 kastar nu lika bra som min C3.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
Snygg rulle! Jag hade en likadan som jag sålde, inte har du köpt den av zakdima? Ser ut att vara en grund ihålig recordspole under men kanske ögonen sviker.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
Har keramikhybridlager i alla mina Ambassadeur, tar isär torkar och oljar rullarna efter varje pass, en droppe raketolja i lagren. Större service får Sportfiskeboden göra, överlåter det till proffsen.
Jo jag gör det samma gällande inoljning samt torkning av rullar efter nästan varje pass, ibland får någon rulle sitta kvar på spöt ifall jag ska fiska tidigt dagen efter.
Däremot servar jag och mekar rullarna själv.
Halva nöjet med att fiska är att mecka och trimma ambassadeurer :-)
Kommentera
-
Har keramikhybridlager i alla mina Ambassadeur, tar isär torkar och oljar rullarna efter varje pass, en droppe raketolja i lagren. Större service får Sportfiskeboden göra, överlåter det till proffsen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Fin c4 förresten. Är det reelperformance kittet?
Nä skämt och sido.
Köpte delarna löst, grunda UT-spolen med keramikhybridlager.
Lättat mellanhjul med dubbla kullager och keramisk knivbult.
Kullagrad UT-vev, behöll linspridaren då den är nya lättare och original evighetsskruv med dubbla lager. Sedan beställde jag ett Record tumstöd från Abu.
Vid nästa service åker det på svampskruvar.
Senast ändrad av Wilier75; 2020-05-04, 21:11.
- Gillar 1
Kommentera
-
Köpte delarna löst, grunda UT-spolen med keramikhybridlager.
Lättat mellanhjul med dubbla kullager och keramisk knivbult.
Kullagrad UT-vev, behöll linspridaren då den är nya lättare och original evighetsskruv med dubbla lager. Sedan beställde jag ett Record tumstöd från Abu.
Vid nästa service åker det på svampskruvar.
Jäkligt fin rulle. Vad har du gjort med c3? Tänker på det du sa, att din c4 kastar nu lika bra som c3.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inläggHar några frågor till er grabbar , hur ofta rengör ni era lager?Jag fiskar i ur och skur, sköljer heller aldrig av rullarna. Fiskar inte i saltvatten.
Jag fiskar uteslutande gädda med mina Ambassadeurer, främst betesvikter 20-70 gram i sötvatten.
Smörjer lagren (har endast två kullager per rulle, lämnat lagertrimmande till andra) kanske var femte eller tionde fiskepass. Då fiskar jag oftast 4-5 timmar per pass.
Rengör inte lagren särskilt ofta, det är rent där jag fiskar och jag är extremt pedantisk med att skölja och torka mina rullar. Säsonger då jag fiskar gädda kanske lagren rengörs grundligt en eller två gånger.
Resonerar precis likadant kring mina Shimano och Daiwa som går till gäddfisket.
River gäddrullar vartannat eller vart tredje år, då är det demontering till minsta löstagbar beståndsdel och ultraljudstvätt.
Kan bli lite kletande av fett en eller två gånger per säsong.
Smårullarna behandlas väldigt olikt, dessa får lager smorda och/eller rengjorda många gånger per säsong och öppnas på vevsidan 2-4 gånger per år.
Till i princip allt fiske jag bedriver över 20-30 gram tycker jag det är helt onödigt att rengöra lager i tid och otid, det gör helt enkelt för lite skillnad på prestandan.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 418 svar
238 920 visningar
12 gillar