Blev lite inspirerad av dina bilder Alman Passade på att ta några kort på mina 25:or när jag gjorde lite light service idag och igår.
Den tvåfärgade är ett hopplock som utgår från en standard 2500 med alu stativ.
Den i Champagne är en IAR med riktigt mässingstaiv
6.0 utväxling från Avail sitter i den också
Båda har lättad linspridare, keramisk knivbult, lättat mellandrev, avail spole och avail magnetbroms.
Inga kullager i mellandrev eller linspridardrev
Båda fiskas fortfarande relativt flitigt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
Kastar inte längre med 40 g än vad jag gör med 25-30g.
Dart's 40g dobb är mera knubbig och tar mera vind, tappar för mycket i längd trots 10-15 gram tyngre.
Jag tycker 30 grammaren är optimal för att kasta långt.Senast ändrad av Wilier75; 2023-02-26, 18:04.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
Har även märkt att 40 g bombardia dobb kastar jag inte längre än 25-30.
Jag har ändå 30+ års erfarenhet av dessa rullar och anser mig vara en helt okej kastare men du kastar alltså nästan dubbelt(!) så långt som mig med samma spö fast du kör nästan dubbelt(!) så grov lina xD
Du ser inte hur totalt orimliga dina påståenden är?
Ska höra med Micke B nästa gång jag tittar in där om han tror att han är kapabel till något som ens är i närheten av dina siffror med den utrustningen, var han med sin erfarenhet tror att maxgränsen ligger med de prylarna.
Jag ska gladeligen ta tillbaka allt, buga djupt och sälla mig till hyllningskören den dag du filmar och dokumenterar detta med en korrekt mätmetod....
Väntar med spänning.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägggabbu Jo, mätning är egentligen enda säkra sättet, på torra land under någorlunda kontrollerade former.
Det är svårt att diskutera (påstådd) kastlängd utan att känna att man hoppar på den som påstår.
Personligen drar jag dock alltid öronen åt mig om inte resultatet backas upp av någon form av beskrivning om mätning och metod, precis som andra bör göra då jag själv skriver om kastlängder.
Har blivit ljugen för väldigt många gånger, förr var det bekanta med just "trimmade" Ambassadeurer som kastade jerkbeten och fladdrigt gummi 80+ meter med sina 8-fotsspön, idag är det mest DC- och TWS-pojkar som kastar sina abborrwobblers på 10 gram 50+ meter med spön strax över 7 fot.
Många gånger när jag givit mig ut och fiskat med dessa herrar har det hetat att det är "motvind", "fel på rullen" eller "rullen behöver service" då kasten inte riktigt uppnått utlovade längder.
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
-
gabbu Jo, mätning är egentligen enda säkra sättet, på torra land under någorlunda kontrollerade former.
Det är svårt att diskutera (påstådd) kastlängd utan att känna att man hoppar på den som påstår.
Personligen drar jag dock alltid öronen åt mig om inte resultatet backas upp av någon form av beskrivning om mätning och metod, precis som andra bör göra då jag själv skriver om kastlängder.
Har blivit ljugen för väldigt många gånger, förr var det bekanta med just "trimmade" Ambassadeurer som kastade jerkbeten och fladdrigt gummi 80+ meter med sina 8-fotsspön, idag är det mest DC- och TWS-pojkar som kastar sina abborrwobblers på 10 gram 50+ meter med spön strax över 7 fot.
Många gånger när jag givit mig ut och fiskat med dessa herrar har det hetat att det är "motvind", "fel på rullen" eller "rullen behöver service" då kasten inte riktigt uppnått utlovade längder.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Enklast att avgöra diskussionen är väl helt enkelt att ladda upp en film på hela momentet med kast och mätning. Borde ju gå på knappt en minut och är enkelt löst. 120 m är imponerande! Jag såg en dansk med mag-trimmad 5000 rulle och linspridare filma när han kastade lite över 100m med ett havsöringsbete, hittar inte filmen nu bara för det. Men det var full rulle på det kastet.
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
Abu's trimspole, väldigt nöjd med den!
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggWilier75 Ser ut som en lite äldre wifflespole i din C3:a, tillfällighet eller medvetet val av specifik orsak framför RCN5600 spolen? Den förra ngt djupare tror jag. IAR i spolen uttagen?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Ahven och jag sågs i Norrköping för en session förra året då vi kastade med Ahvens CT-rulle bland annat. Jag tar gärna en roadtrip till Västerås i sommar för lite kastande, klämmande och kännande på goa spön och rullar :-) Jag kanske kan lura med mig Ahven också.
Bor precis vid Mälaren så bara ut och kasta!
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Värdera utrustning - dödsboav AnnawHej igen, här kommer några bilder - verkar mest vara Abu Garcia-prylar. Nåt som sticker ut? Tar tacksamt...19 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-23, 20:31 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57