Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
    Den röde 4601 Dual Drag har en revspridare i komposit. Är det original eller eftermonterat?

    För övrigt en fin samling, och extra trevligt med så många 4500/4600.
    ​​​​
    Tack! 4000 är något extra

    Den heter UC 4601 C Dual 2 Deal 2.
    Jag vet faktiskt inte angående linspridaren. Har bara sett svarta förut. Jag vill tro att de med klistermärke på gavlarna har vanlig linspridare och de med gavlar utan klistermärke har plast. Förmodligen knutet till årsmodell. Någon som vet?
    Jag har orginallåda och på sprängskissen står det part 23313.

    Angående de svarta...om någon har helsvart DD thumb rest (som den med
    gult gummi till DDL IMAE ovan, fast svart) så är jag intresserad ☝️

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg
      Thorns

      Mycket mycket fin samling!

      (speciellt vinröda och silver/gunsmoke 4601orna)
      Tackar
      4601 Gunnar (gunsmoke) var min inkörsport till Ambassadeur. Efter att jag hållt den i handen så gick jag hem med den samt en blå DDL IMAE. Kunde inte släppa dem...
      Håller med om den vinröda. Vansinnigt snygg färg!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Thorns Visa inlägg

        Tack! 4000 är något extra

        Den heter UC 4601 C Dual 2 Deal 2.
        Jag vet faktiskt inte angående linspridaren. Har bara sett svarta förut. Jag vill tro att de med klistermärke på gavlarna har vanlig linspridare och de med gavlar utan klistermärke har plast. Förmodligen knutet till årsmodell. Någon som vet?
        Jag har orginallåda och på sprängskissen står det part 23313.

        Angående de svarta...om någon har helsvart DD thumb rest (som den med
        gult gummi till DDL IMAE ovan, fast svart) så är jag intresserad ☝️
        Japp instämmer, förbannat tjusiga rullar!
        Ang spridaren till UC 4601 C Dual 2 Deal 2​ så vet jag inte heller om det är orginal elr ej.
        Men de fanns som orginal på 4600 C uc concept, och som synes har den klistermärken.
        Även den brutala veven är orginal. Rullfotsnr 070007.

        Click image for larger version

Name:	IMG_1595.jpg
Views:	191
Size:	1,08 MB
ID:	2644666 Click image for larger version

Name:	IMG_1596.jpg
Views:	207
Size:	1,08 MB
ID:	2644665


        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

          Japp instämmer, förbannat tjusiga rullar!
          Ang spridaren till UC 4601 C Dual 2 Deal 2​ så vet jag inte heller om det är orginal elr ej.
          Men de fanns som orginal på 4600 C uc concept, och som synes har den klistermärken.
          Även den brutala veven är orginal. Rullfotsnr 070007.
          Även här ett riktigt läckert tumstöd! Konstigt vilka detaljer man går i gång på. Veven lämnar dock sparsam förflyttning av -in:er inombords.

          Något som sticker ut med UC 4601 C Dual 2 Deal är att foten är "något mer integrerad" i stativet. Finns det konceptet även på denna?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Thorns Visa inlägg

            Även här ett riktigt läckert tumstöd! Konstigt vilka detaljer man går i gång på. Veven lämnar en deldock sparsam förflyttning av -in:er inombords.

            Något som sticker ut med UC 4601 C Dual 2 Deal är att foten är "något mer integrerad" i stativet. Finns det konceptet även på denna?
            Instämmer ang veven, det enda försvaret till den jag spontant kan komma på är det tydliga släktskapet till orginalveven på SX 7700 CL, som jag har för mig var först ut med denna vevtyp. 77:an är ju dock i ärlighetens namn nååågot större….

            Ang ev mer integrerad fot så orsakade dina rader om detta visst huvudbry i denna åldrade skalle.
            Det var inget jag tänkt på tidigare, men nu åkte tumstocken fram.
            Har nu jämfört mot 46 C3, UC 46 C och 45 CS, och med reservation för att synen varit bättre, så är möjligen foten på den en halv mm högre upp än på de andra.

            Edit:
            Såg att vevtypen inte framgår på bilderna, så en klargörande dito.

            Click image for larger version

Name:	IMG_1598.jpg
Views:	160
Size:	1,26 MB
ID:	2644741
            Senast ändrad av Piscantur stercore; 2024-08-02, 11:36.

            Kommentera


            • Rimligt antagande avs tillverkning i förhållande till kulörer/”eloxeringsbad”?

              Japp, nu väckte Thorns inlägg en gammal tanke till liv på nytt.
              Att ABU släppt kulörer av typ ”favorit i repris” ser jag som en självklarhet.
              Men min generella tanke ang kulörer har länge varit att man gjort det medvetna valet att tillverka olika storlekar av rullar i samma kulörer för undvikande av ”trängsel” i samband med eloxeringen av gavlarna.

              Utifrån detta resonemang borde isf ett antal olika rullar generellt sett vara samtida.
              Med utgångspunkt från Thorns rullar i jämförelse med egna tänker jag följande.
              Om vi håller oss till Thorns vinröda/(maroon?) som exempel, så borde den tidsmässigt överensstämma med 15 C, 55/65 C3 2 speed, samt 70 C3 då de har samma kulör.
              Är jag ute och turnerar, elr ligger det ngt i mina tankar?


              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                Ang ev mer integrerad fot så orsakade dina rader om detta visst huvudbry i denna åldrade skalle.
                Det var inget jag tänkt på tidigare, men nu åkte tumstocken fram.
                Har nu jämfört mot 46 C3, UC 46 C och 45 CS, och med reservation för att synen varit bättre, så är möjligen foten på den en halv mm högre upp än på de andra.
                Skillnaden är mer markant och kallas tydligen "recessed aluminum reel foot"
                Där finns urtag i stativets stänger och foten av aluminium är försänkt däri. Till synes nitad jämfört med den klassiska punktade foten.

                Kanske ABUs sätt att, på ett knappt sätt, blidka den uppkommande lågprofiltrenden i Japan?
                I stil med ett offset-stativ.

                Click image for larger version  Name:	20240802_184032.jpg Views:	0 Size:	2,65 MB ID:	2644753

                Click image for larger version  Name:	20240802_184046.jpg Views:	0 Size:	2,30 MB ID:	2644754
                Senast ändrad av Thorns; 2024-08-02, 22:50.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
                  Rimligt antagande avs tillverkning i förhållande till kulörer/”eloxeringsbad”?

                  Japp, nu väckte Thorns inlägg en gammal tanke till liv på nytt.
                  Att ABU släppt kulörer av typ ”favorit i repris” ser jag som en självklarhet.
                  Men min generella tanke ang kulörer har länge varit att man gjort det medvetna valet att tillverka olika storlekar av rullar i samma kulörer för undvikande av ”trängsel” i samband med eloxeringen av gavlarna.

                  Utifrån detta resonemang borde isf ett antal olika rullar generellt sett vara samtida.
                  Med utgångspunkt från Thorns rullar i jämförelse med egna tänker jag följande.
                  Om vi håller oss till Thorns vinröda/(maroon?) som exempel, så borde den tidsmässigt överensstämma med 15 C, 55/65 C3 2 speed, samt 70 C3 då de har samma kulör.
                  Är jag ute och turnerar, elr ligger det ngt i mina tankar?

                  Jag ska lägga mer åtanke kring din framförda spekulation i helhet. Dock vill jag spontant och specifikt anse att 55/65 2-speed är en annan typ av röd.
                  Typiskt mig att anse något sådant, då jag nekades elektrik-utbildning samt militär inblandning pga defekt färgseende! Min fru finner detta smått fantastiskt, att jag envetet anser mig veta färgskillnader med mina bevisat obrukbara talanger.
                  Vill anse att 2-speed har en rödbrun varm tendens medan min 4601 har en kall ton av lila i det mörkröda!

                  Ska gräva lite i ämnet och återkommer när jag övertygat mig själv!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Thorns Visa inlägg

                    Jag ska lägga mer åtanke kring din framförda spekulation i helhet. Dock vill jag spontant och specifikt anse att 55/65 2-speed är en annan typ av röd.
                    Typiskt mig att anse något sådant, då jag nekades elektrik-utbildning samt militär inblandning pga defekt färgseende! Min fru finner detta smått fantastiskt, att jag envetet anser mig veta färgskillnader med mina bevisat obrukbara talanger.
                    Vill anse att 2-speed har en rödbrun varm tendens medan min 4601 har en kall ton av lila i det mörkröda!

                    Ska gräva lite i ämnet och återkommer när jag övertygat mig själv!
                    Jag resignerar!
                    Färgen är densamma och även frugan har bekräftat.
                    Jag vill dock påpeka effekten av färgkombinationer (till mitt försvar), då det guldiga klistermärket ger den röda färgen en ljusare och varmare känsla, medan det svarta ger en mörkare och kallare känsla. Åtminstone i mina defekta ögon. Jag föredrar 4601's färgkombo.

                    Click image for larger version

Name:	20240802_202356.jpg
Views:	163
Size:	1,26 MB
ID:	2644770

                    Click image for larger version

Name:	20240802_201750.jpg
Views:	152
Size:	2,89 MB
ID:	2644771
                    Teorin om samtida tillverkning verkar rimlig då fotnumren slutar på 05 & 06. Även veven tyder på detsamma. En snabb koll efter 1500c maroon visar på samma vev.
                    Nu när jag plötsligt känner till den vinröda 1500's existens, känns både jag och min samling mindre komplett. Här ska jagas!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Thorns Visa inlägg

                      Jag resignerar!
                      Färgen är densamma och även frugan har bekräftat.
                      Jag vill dock påpeka effekten av färgkombinationer (till mitt försvar), då det guldiga klistermärket ger den röda färgen en ljusare och varmare känsla, medan det svarta ger en mörkare och kallare känsla. Åtminstone i mina defekta ögon. Jag föredrar 4601's färgkombo.

                      Click image for larger version  Name:	20240802_202356.jpg Views:	20 Size:	1,26 MB ID:	2644770

                      Click image for larger version  Name:	20240802_201750.jpg Views:	20 Size:	2,89 MB ID:	2644771
                      Teorin om samtida tillverkning verkar rimlig då fotnumren slutar på 05 & 06. Även veven tyder på detsamma. En snabb koll efter 1500c maroon visar på samma vev.
                      Nu när jag plötsligt känner till den vinröda 1500's existens, känns både jag och min samling mindre komplett. Här ska jagas!
                      Då ska även jag tillföra några rader till din syns försvar. Förvisso utifrån ett par ”gubbaögons” perspektiv, men dock.
                      När jag kollade på bilden som är tagen ovanifrån blev även jag tveksam, och funderade ang kulören på 46:an i banorna Trophy Collection. Däremot gavelbilden klargör det hela, märkligt vad olika kulörer på klistermärken kan ha för effekt!​

                      Ja 15 maroon är förförisk, skulle förvåna mig om den inte även finns som 25.





                      Click image for larger version  Name:	IMG_1599.jpg Views:	0 Size:	1,13 MB ID:	2644797 Click image for larger version  Name:	IMG_1600.jpg Views:	0 Size:	1,31 MB ID:	2644798
                      Senast ändrad av Piscantur stercore; 2024-08-03, 09:46.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 857 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 642 svar
                      235 722 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kryckan
                      av Kryckan
                       
                      Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                      30 svar
                      3 369 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                      96 svar
                      10 589 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X