Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sorry men jättekul att ni hittat flera ämnen att prata om men kanske bättre att ta dem i ett privat forum? Den här tråden ska väl ändå handla om Ambassadeurer? Inte jakt eller nya frisyrer.
    Ledsen om jag låter grinig men hoppas alla förstår min poäng.

Trevlig helg!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Piscantur stercore

Korrekt!

Inrättar mig åter i ledet med en lite udda grön.

u
      Proshop är kanske en av de snyggaste ultracast som tillverkas. Synd den aldrig kom i 4500

Kommentera

Korrekt!

Inrättar mig åter i ledet med en lite udda grön.

u
        Mycket snygg rulle!

Kommentera

• Mitt bidrag till tråden. Havsfiskerulle "light". Byggd på en 6500. Med dagens elpriser så blev det ingen Tranx 500. Fick samla ihop lite skrot jag hade hemma och bygga en egen havsfiskerulle för grundare vatten.

Kommentera

• Chassit är från Rocket Reel co
            Genuinely one-piece low level eezy-grip with a raised platform on the Mag side for a precision End Plate fit. A CNC engineered work of art!

Har funderat på ett till gäddfisket, men det har sina sidor att köra utan linspridare när det hettar till i båten

RichardO Har du provfiskat den än, är nyfiken på hur det funkar

Kommentera

• Stämmer att chassit kommer från Rocket Reels. Kanonfinish! Satte även i deras huvuddrev i rostfritt + pinjong i härdad brons. Bromsen är UT Power Star Drag. Bytte ut 6 stifts brickan i plast mot en tvåpinnars i stål. Dock lirar det inte med gavlar från 7000c Compact. Går inte att centrera spolen riktigt. Funkar med gavlar från 6500 så jag ska införskaffa en röd cs pro rocket. Den kommer tyvärr inte hårdtestas förens v28 2023. Då blir det en veckas fiske i nordnorge. Men måste ju naturligtvis testa den innan så den står pall.. Vill man bygga en liten och smidig stjärnbromsad rulle för t.ex. lättare havsfiske så kan jag varmt rekommendera att utgå från Rocket Reels stativ. Handlat flera gånger där och aldrig varit missnöjd. Har dock lite synpunkter på tullen men det är en annan sak!

Kommentera

Blev en liten utflykt på knappt 8 mil t.o.r innan idag. Kom hem med ett oanvänt Black Max set som jag antar att den ärevördiga fabriken reade ut, kanske hade dom överskott på rullar och satte därför ihop ett kit med spö och rulle i gemensam förpackning.
                Det lilla kvittot föll ur den inte alltför välhållna förpackningen, intressant prissättning som just tyder på överskott.
                Skulle vara kul att få reda på när dessa set som lite för tankarna till dåtidens Konsum och OK set såldes.

Åtminstone rullen går ju att åldersbestämma utifrån rullfotsnumret. Sen om de gjorde setet samma år eller ett par år senare kan ju vara lite knivigare att få reda på...
                (Gissar att rullen är från 1992 eller -93)

Kommentera

Ungefär så jag oxå tänkte.
                  Lägger upp en bild på rullfotsnr senare, är mitt uppe i lurbyte nu och det klabbar bla med överföringarna från den gamla till den nya…. Detta trots att det är min grabb som håller i
                  ”spakarna”, förbannat jox det digitala…

Edit:
                  Ett i högsta grad analogt och därmed betydligt mer tilltalande än det digitala smäcket det klabbades med innan, rullfotsnr:

Se där!
                  Rullen är tillverkad 1993 iaf.

Kommentera

Tackar!
                    Har liksom flera andra antar jag, lurat en och annan gång genom åren på hur man ska tolka ABU:s rullfotsnr. Har hört att det inte ska vara direkt logiskt. Är det via trean ihop med ngn annan siffra som du utläser årtalet? Kan du utläsa mer info från rullfotsnr?
                    Vore isf intressant med en liten lektion i denna ädla tolknings konst!

Fridens
                    Ok, lite off-topic men låt gå

Systemet inom vilket din rulle hamnar infördes 1991 (men användes även retroaktivt för vissa årsmodeller som fortfarande var i produktion när systemet infördes) och användes fram till ca 2011.
                    De sex siffrorna delas upp i tre grupper (således om vardera två siffror).

De första två representerar året för "modellintroduktion" eller "designår". Jag msstänker att det skapas när konstruktionsavdelningen registrerar modellen i affärssystemet och innebär att modellen är klar för produktion. Det lite luriga här är att man adderar 10 till årtalet. På din rulle 02 som då egentligen betyder 1992. Dessa siffror anges även i sprängskissen.

Följande två siffror är en revisionsbeteckning. 00 innebär första versionen. 01 innebär alltså att något har förändrats från ursprungsversionen. Dessa två siffror är även dem med i sprängskisserna.

De två sista sista siffrorna anger det faktiska produktonsåret. Även här adderar ABU 10 till årtalet, så 03 betyder alltså 1993.

Sprängskissen till din rulle ska alltså benämnas Ambassadeur Black Max 3600 02 01
                    Senast ändrad av FRB; 2022-10-02, 10:59.

Kommentera

Stort tack för detta!
                      Intressant och imponerande läsning, man inser lätt att man har en del att läsa på om man ska kunna behärska detta hjälpligt.
                      Finns säkert bra anledningar till att ABU ändrat system för sina rullfotsnr genom åren, men det underlättar ju inte direkt för gemene man som ev gärna skulle vilja ha lite koll…
                      Tror att det faktiskt är en av anledningarna. Gemene man ska inte kunna tolka det. Vissa rullmodeller har varit lika i många år. Kunden ska inte kunna se att den här rullen legat i butiken i flera år och börja pruta av den anledningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40