Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Piscantur stercore
    Japp, ”ont om plats finns det gott om!”
    Men nu är ”100 åringarna” församlade.
    Hade varit sunt med mer yta, är dock inte läge för hårda segslitna förhandlingar med högsta instans nu inför Jul och Nyår. Frid råder, och den ska inte underskattas!

God Jul på er!

Väldigt fint! Härlig 100 samling...
    Jag förhandlar fortfarande, få upp mina rullar i ett vitrinskåp. Ligger fortfarande nerpackade i sina kartonger. Min röda 100 år Rocket har anlänt, fint komplement till den grå.
    Även om jag har ett antal CDL blev de tre 100 år CDL lite mycket pengar på ett bräde.
    Känns lite bättre för sinnefriden att lägga 5000-6000 på en rulle åt gången även om det tillslut blir minst tre ändå.

Kommentera

• Ja, alla är vi olika.
      Jag T.ex skulle Aldrig låta en rulle ligga i skåpet för att bara tittas på, oavsett om den kostar 500:- eller 20.000:- :-)
      Köper jag en rulle så använder jag den. Den dagen den inte används mer säljer jag den så den INTE blir liggande och får leva vidare hos en annan fiskare :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Angående samlarutgåvor.

Är cdl-rullarna känsligare för slitage?
        Är det alltså något på dem som är guld på riktigt?

Läste någonstans om 24k förgyllning osv men hur är det nu för tiden, är det bara antalet i upplagorna och förpackningar som driver priset?

Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta någon på nätet som fiskade någon cdl rulle ”på riktigt”, men inget napp där ;-)

Jag fiskar alla mina rullar också men mest för att budgeten just nu inte tillåter utställningsexemplar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Solhagen Visa inlägg
          Angående samlarutgåvor.

Är cdl-rullarna känsligare för slitage?
          Är det alltså något på dem som är guld på riktigt?

Läste någonstans om 24k förgyllning osv men hur är det nu för tiden, är det bara antalet i upplagorna och förpackningar som driver priset?

Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta någon på nätet som fiskade någon cdl rulle ”på riktigt”, men inget napp där ;-)

Jag fiskar alla mina rullar också men mest för att budgeten just nu inte tillåter utställningsexemplar.
          Det är guld på "riktigt", dvs förgyllda delar.
          Delar skickas till extern leverantör för förgyllning, och kommer sedan tillbaka för montering eller eventuell lagerhållning.

Huruvida de är mer känsliga för slitage låter jag vara osagt, guld likväl som krom oxiderar om det exponeras för salt/bräckt vatten under längre period.
          Har skruvat i flertalet CDL rullar som både sett väldigt använda ut med oxidering och slitage, samt mer eller mindre oanvända.
          Tidigare har ABU alltid haft "livstids service" på CDL rullar, men om detta gäller fortfarande och/eller samtliga modeller vet jag faktiskt inte, är nog bara att ställa frågan åt serviceavdelningen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

Det är guld på "riktigt", dvs förgyllda delar.
            Delar skickas till extern leverantör för förgyllning, och kommer sedan tillbaka för montering eller eventuell lagerhållning.

Huruvida de är mer känsliga för slitage låter jag vara osagt, guld likväl som krom oxiderar om det exponeras för salt/bräckt vatten under längre period.
            Har skruvat i flertalet CDL rullar som både sett väldigt använda ut med oxidering och slitage, samt mer eller mindre oanvända.
            Tidigare har ABU alltid haft "livstids service" på CDL rullar, men om detta gäller fortfarande och/eller samtliga modeller vet jag faktiskt inte, är nog bara att ställa frågan åt serviceavdelningen.
            Tack för tydlig och bra redogörelse!

Tänkte på det där med ”Livstidsservice” som jag känner igen att jag läst om tidigare.
            Hur vida det nyttjas flitigt av någon som köttar på med någon cdl-rulle.
            Hade ju varit drömmen att ha en sådan rulle och bara skicka in vid behov, men gissar att det inte gäller på begagnade rullar som kanske sålts i flera led.

Vilket då betyder att man skulle behöva köpa en ny dyrgrip först. :-D

Kommentera

• Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Ja, alla är vi olika.
              Jag T.ex skulle Aldrig låta en rulle ligga i skåpet för att bara tittas på, oavsett om den kostar 500:- eller 20.000:- :-)
              Köper jag en rulle så använder jag den. Den dagen den inte används mer säljer jag den så den INTE blir liggande och får leva vidare hos en annan fiskare :-)
              är nånstans mittemellan, jag säljer inget men inget är heller "för fint" för att fiskas med. utgångsläget att allt är till för att fiskas med men sen kan det ju bli sittandes på väggen något år mellan gångerna för det. snyggt som väggdekoration tycker jag

en av tre väggar

Click image for larger version  Name:	20211221_161544.jpg Views:	0 Size:	1.48 MB ID:	2592301

Kommentera

• Ursprungligen postat av Piscantur stercore

Yes, verkligen tjusig väggprydnad!
                Är detta i källare eller garage? Om i rum i bostaden: hur i h-e har du isf burit dig åt för att få tillstånd till detta från högsta instans??!!
                Jag får under inga som helst omständigheter ens hänga upp några hyfsat små tavlor med gamla fina Abu motiv på våra väggar….
                Enkelt, jag är min egen högsta instans
                Det är i mitt vardagsrum!

Kommentera

• I en tråd som denna så finns ju alla kategorier samlade och representerade, konstigt vore det annars och alla gör som de vill.

Jag varken samlar eller säljer... köper nån enstaka rulle/spö då och då och nån annan blir över liggandes... som om affektionsvärdet är högre än en förgänglig slant vid försäljning, några har över åren överlåtits, lånats ut och glömts bort...

Men en en fin samling du har Piscantur s!

Kommentera

• Bidrar med min senaste Svängsta rulle till samlingen,
                    Pro Rocket 6500.
                    Har någon koll på årgång dessa kom?

När denna modellen kom gillade jag den inte, kompisen hade en lika sånn här fast en 4500 och den var mysig men kombinationen med svart/krom/guld hamnade i skymundan när alla andra häftiga rocket färger släpptes senare.
                    Såg en exakt lika 6500 i en gammal fiskeblaska och jag föll direkt, letade cirka halvåret innan jag hittade denna i org box och alla papper med!

Rullen nu nyservad och rengjord.
                    Bifogade filer

Kommentera

• Vi är borta och har posten hos morsan och farsan.
                      Hade ett varubrev från Sportfiskeboden, tänkte jag har inte beställt något.
                      Var tydligen en julklapp från de..
                      Väldigt trevligt och jag försökte få morsan beskriva vad det är för något de skicka.
                      Men blir inte klok, det är nog något till Ambassadeur säger morsan och försöker beskriva saken..

En glad överraskning från de trevliga och oerhört kunniga rullrimmarna i alla fall!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 428 svar
                      239 990 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01