Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
Väldigt konstigt att man inte har fett i vevsidan. Dom "vanliga" ambassadeurerna har blå fett överallt. Inklusive i högfaryssystemet vilket är för mig obegripligt. Har köpt rullar begagnade där vissa säljare har tyckt att dom kastar som skit och därför sålt dom vidare till mig :-)
Jag är helt övertygad om Abu slutade envisas med att smeta blå fett i högfartssystemet hade fler älskat ambor. Men glad är jag för det då jag kan köpa begagnade ambor billigt från dessa människor:-)
De rullar jag köpte 80-90 talet hade inte minsta fett på evighetsskruv. Det kan ha funnits på mellanhjulet, minns faktiskt inte. Jag var inte direkt inne på trimma rullar eller kasta långt då.
Att den inte var på evighetsskruv vet jag, väldigt fascinerande veva på rullen och se skruven och linspridare röra sig. Kan än idag bara sitta och veva och beundra systemet.
Hur ofta tar du service på lågfartdelen?
Själv blir det ca 6-10 månader, fiskar väldigt mycket men går ju runt på ca 5 rullar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
När jag för några år sedan började köpa på mig nyare Ambassadeur blev jag oerhört paff att evighetsskruven var helt insmord i blått fett.
De rullar jag köpte 80-90 talet hade inte minsta fett på evighetsskruv. Det kan ha funnits på mellanhjulet, minns faktiskt inte. Jag var inte direkt inne på trimma rullar eller kasta långt då.
Att den inte var på evighetsskruv vet jag, väldigt fascinerande veva på rullen och se skruven och linspridare röra sig. Kan än idag bara sitta och veva och beundra systemet.
Hur ofta tar du service på lågfartdelen?
Själv blir det ca 6-10 månader, fiskar väldigt mycket men går ju runt på ca 5 rullar.
Kommentera
-
Jag tvättar av rullarna, torkar ren med topps och oljar efter varje fisketur. Sen fiskar jag med alla mina rullar så jag går runt på typ 20 rullar. Men ser till att servar 1 gång per år så fettet inte blir gammalt och skitigt.
Haha har du tjugo stycken nu!!
Gått om mig med några nu, du fiskar dessutom med alla. Jag nöjer mig med ca fem som jag fiskar stadigt med.
Förutom dessa fem fiskas det lite med min röda Rocket och svarta båda med UT.
Blev ju två svarta pga av Postnord, beställde ju en ny och UT-trimma när den första hitta hem efter fem veckor på vift.
Den trimma jag ju senare med Abu's trim och är idag arbetarhästen.
Kommentera
-
Ärligt talat så ligger jag på fler än tjugo. Sen har jag med mig 4 spön i båten i olika kastvikter och därav hinner jag fiska med alla. Men självklart har jag favoriter som jag fiskar lite mer med :-)
Sen har ju du lite finare rullar som du inte fiskar med. Mina är mer eller mindre bruksrullar vilket gör att jag vågar fiska med dom.
Ta din champagne edition som exempel. En sådan rulle vågar man inte fiska med. Skulle bli helt knäckt ifall jag repade en sådan vacker skapelse :-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alman Visa inläggÄrligt talat så ligger jag på fler än tjugo. Sen har jag med mig 4 spön i båten i olika kastvikter och därav hinner jag fiska med alla. Men självklart har jag favoriter som jag fiskar lite mer med :-)
Sen har ju du lite finare rullar som du inte fiskar med. Mina är mer eller mindre bruksrullar vilket gör att jag vågar fiska med dom.
Ta din champagne edition som exempel. En sådan rulle vågar man inte fiska med. Skulle bli helt knäckt ifall jag repade en sådan vacker skapelse :-)
Champagne edition är vacker och kommer aldrig fiska med, fast väldigt ovanlig osv är den endå inte.
Kommentera
-
Nja skulle jag inte säga, dina 70-talare är riktigt fina, suktar efter några fina sådana skapelser.
Champagne edition är vacker och kommer aldrig fiska med, fast väldigt ovanlig osv är den endå inte.
Kommentera
-
Jo vissa 70 talare som jag har köpt är ofiskade och i nyskick, så absolut är jag lite extra försiktig med dom.Tex så åker neoprenfodralet på så fort jag lägger ner spöt i båten och ska förflytta mig. Kastar inte så tunga drag med dom heller.
Du har några trimmade godbitar också.
Kommentera
-
Ska få en rulle av min tjejkompis. Det är en 7000 som är tillverkad i något skitland. Hon har verkligen tjatat på att jag ska ta den, vill inte framstå som en otacksam dryg skitstövel så jag gav med mig. Är det någon som har provat dessa rullar? Vad kan jag göra av den förutom kasta den?
Kommentera
-
Jo skulle säga dessa är finare och ovanligare än min champagne.
Du har några trimmade godbitar också.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 418 svar
238 927 visningar
12 gillar