Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snygga gamla rullar. Heder åt dig och alla andra som ger dem förtroende. Men var är fisken? Förlåt, jag glömde bort att tråden handlar om rullar.

Skitfiske
    Biff

Kommentera

• Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
      Snygga gamla rullar. Heder åt dig och alla andra som ger dem förtroende. Men var är fisken? Förlåt, jag glömde bort att tråden handlar om rullar.

Skitfiske
      Biff
      Fick ingen fisk idag. Hade världens minsta snipa som gick upp och bet av svansen på min mcrubber junior två gånger, sen dog fisket av helt. Men jag är lika glad för det, fick ju fiska med mina guldklimpar :-)

Kommentera

• Jag får en känsla av att du är en hedersman, Alman. Och ett stort Grattis till att slippa rensa.

Skitfiske
        Biff

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Fick ingen fisk idag. Hade världens minsta snipa som gick upp och bet av svansen på min mcrubber junior två gånger, sen dog fisket av helt. Men jag är lika glad för det, fick ju fiska med mina guldklimpar :-)
          Hade själv skralt fiske idag, tappa någonting i alla fall.

Tur det finns i frysen, starta röken här på eftermiddagen.
          Bifogade filer

Kommentera

• Precis , ingen fisk- utan en rulltråd å då legitimt med enbart rullar! :-)
            Såg en Mag l och en 5600 C med röd tumtangent ovan och känner att jag borde "rasta" även mina!

Kommentera

• Här kommer lite bilder på min 5000c. Jag tror att det är högre utväxling trotts att det är 5000c och inte 5500c.

Mellanhjulet sitter med en hästskobricka.

Spolen har ett fast drev.

Bromsvikterna är av tjock plast.

Linspridare är slät utan räfflor.

Någon kanske vet vad detta är för rulle?

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Man riktigt ser hur rullen på den vänstra bilden kämpar mot gravitationen medan den runda amban kapitulerat och hamnat under spöt där den trivs bäst :-)
                Jo med de runda ambassadeur rullarna blir det taskig balans då de är höga och även bredd gör ju sitt till. Observera att Mag 1 är ”lågprofil” från forntiden. Dessa rullar fångar fisk och är som Volvo 240.

Kommentera

• Ja här är mina gamlingar... som synes av linorna så är de inte fullt operativa men vem vet...
                  Den till vänster är min första Amba köpt för mina första sommarjobbspengar ca 1980-81. Den andra ej använd, saknar en plastdetalj i linföraren... och sen Ultra Mag ll som har dragit en del gäddor och havsöringar förr (på den tiden bromsar runt 3-4 kilo funkade...)

Click image for larger version  Name:	20201231_201507.jpg Views:	5 Size:	654,9 KB ID:	2567944

Tejpen på dessa rullar är 15-20 år gammal och kom tyvärr först när man insåg en del "skav" och förstod att rullar inte enbart är verktyg utan också ngt mer...
                  Senast ändrad av anteman; 2020-12-31, 20:49.

Kommentera

• Click image for larger version  Name:	20201231_202554.jpg Views:	0 Size:	1,37 MB ID:	2567946

Jag kom på varför jag inte drog någon gädda idag. Körde med alldeles för små beten ;-)

Så imorgon blir det gummidildos på 30cm plus. Då får jag äntligen köra lite med mitt kära bft lizzard som inte har fått komma ut så mycket på sistone :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                      Här kommer lite bilder på min 5000c. Jag tror att det är högre utväxling trotts att det är 5000c och inte 5500c.

Mellanhjulet sitter med en hästskobricka.

Spolen har ett fast drev.

Bromsvikterna är av tjock plast.

Linspridare är slät utan räfflor.

Någon kanske vet vad detta är för rulle?
                      Spolaxelns utformning för centrifugalbromsen vittnar om att det är en 80-talare vi har att göra med iaf.
                      Det man inte blir klok på är rullfotsnummret, men kan även vara ett utbytt stativ.
                      Din känsla över utväxlingen är korrekt då en 5000 på 80-talet har en standardutväxling som motsvarar en high speed på 70-talet.
                      Vet inte om det var på 80-talet 5500 fick stå för tumtangent istället för utväxlingen men kan tänka mig det uppstod ganska snart efter tryckknappens (5600) intåg.
                      ​​​​​​
                      Senast ändrad av Reekie; 2020-12-31, 23:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40