Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

Här måste ju en tydlig brasklapp in Varför kaffekvarn?? En Ambassadeur i 4-5000strl är ju, enligt mig då, nästintill perfekt för havsöringfiske. Kanske blir rullen i kallaste laget vid minusgrader men i övrig är den ju perfekt för långa kast med aerodynamiska drag i vikten 15-30g.
    Har mer bara råkat infalla sig så att man fortsätter med det man är inkörd på. Sen är det inte alltid man har frånlandsvind och vid kraftig pålandsvind är kaffekvarnen idealisk.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Ska försöka mig på att beställa en riktigt grund availspole till min fullsmetade 4601 c3a och se ifall det går att fiska aborre med den :-)
      Vill du ha en made in Sweden till abborre som det går att göra grymma fynd på, om du inte har något emot högervevat vill säga... så kan jag rekommendera en SM/BM 1600

Jag köpte min SM 1600 för 250 spänn härom året och är småkär i den. Jag gav den nya lager och carbontex lameller och den är såååå nice nu.

Kommentera

• En rundgavlad topptung rulle förstör balansen i en lätt utrustning enligt mitt förmenande. Vad gäller HÖ-fisket så fiskar jag från båt i ofta ganska hårt väder med byig vind och då är kaffekvarnen helt enkelt smidigare att hantera, föredrar annars multi i de flesta situationer.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          En rundgavlad topptung rulle förstör balansen i en lätt utrustning enligt mitt förmenande. Vad gäller HÖ-fisket så fiskar jag från båt i ofta ganska hårt väder med byig vind och då är kaffekvarnen helt enkelt smidigare att hantera, föredrar annars multi i de flesta situationer.
          Det respekterar jag fullt ut. Men på ett 10f spö tycker jag balansen med en Ambassadeur blir perfekt. Men klart fiskar man från båt är ju kortare spö lite smidigare.
          Och vem fiskar inte havsöring i hårt väder?

Kommentera

• Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

Det respekterar jag fullt ut. Men på ett 10f spö tycker jag balansen med en Ambassadeur blir perfekt. Men klart fiskar man från båt är ju kortare spö lite smidigare.
            Och vem fiskar inte havsöring i hårt väder?
            Precis, med längre och/eller tyngre spön skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra ambor.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Vill du ha en made in Sweden till abborre som det går att göra grymma fynd på, om du inte har något emot högervevat vill säga... så kan jag rekommendera en SM/BM 1600

Jag köpte min SM 1600 för 250 spänn härom året och är småkär i den. Jag gav den nya lager och carbontex lameller och den är såååå nice nu.
              Jag kör höger men då är det mest gummi och wobblers, eller vevjerka en Mcmy. När det kommer till mer aktivt användande av spöt som tex jerk eller jigga aborre så är det vänster som gäller.

Med andra ord är jag värdelös med högervevat när det behövs lite finnes :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

Prata med Abu när jag köpte första ifjol
                10 kullager 4st i vevknopparna 2 st i mellanhjulet.
                Lättare evighetsskruv såklart dubbelt lagrad.

Även lättad linspridare då den bygger på förra generationen av C4.

Sedan är den enligt mig mycket snyggare än C4.
                Dock nöjd med min nu i UT-utförande. Click image for larger version Name:	DSC_0021.JPG Views:	0 Size:	2,19 MB ID:	2567085
                Click image for larger version

Name:	DSC_0107.JPG
Views:	323
Size:	1,47 MB
ID:	2567086
                Om man bortser från veven och det estetiska så är det spolen och mellanhjulet som skiljer då? Den lättare evighetsskruven har jag hört ska vara lite småkänslig så den kanske man undvika om man kör lite tyngre.
                Men om man köper en ny c4 där den lättare linspridare och dubbellagrad linspridare ingår.
                Köper trimspolen och det lagrade mellanhjulet från Abu. Spolen kostar väl ungefär som den nya record spolen ca 450 vill jag minnas? vad ligger mellanhjulet på??
                Funktionen kan man komma relativt billigt undan med. Men det är ju inte alltid det handlar om heller.
                Men om du tycker de fungerar så bra så borde man kanske bygga en för att testa .

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Funktionen kan man komma relativt billigt undan med. Men det är ju inte alltid det handlar om heller.
                  Men om du tycker de fungerar så bra så borde man kanske bygga en för att testa .
                  Som du är inne på så handlar det nog mer om våran fåfänga i många fall, det vet abu i svängsta och det är nog den största anledningen till alla specialutgåvor, färger mm. För i grunden är det samma rulle och rent funktionellt kan man själv sätta ihop vilken rulle man vill.
                  Jag slängde ut en mindre förmögenhet när jag beställde en 6501 cs rocket med släta gavlar från Japan.
                  Den är knappast bättre än dom som säljs i Sverige men återigen slog fåfängan till, men jäklar vad nöjd man blev.
                  ​​​​​​

Kommentera

• Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Som du är inne på så handlar det nog mer om våran fåfänga i många fall, det vet abu i svängsta och det är nog den största anledningen till alla specialutgåvor, färger mm. För i grunden är det samma rulle och rent funktionellt kan man själv sätta ihop vilken rulle man vill.
                    Jag slängde ut en mindre förmögenhet när jag beställde en 6501 cs rocket med släta gavlar från Japan.
                    Den är knappast bättre än dom som säljs i Sverige men återigen slog fåfängan till, men jäklar vad nöjd man blev.
                    ​​​​​​
                    Precis så, jag betalar gärna lite för Factory Tuned på gaveln. Ballfaktorn är enorm! Haha

Kommentera

• Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Härligt att du hållet tråden levande med dina bilder. Hoppas själv få till ett pass på dan före dan, om nu inte sambon har planerat andra stolleprov för mig, som paketinslagning och grilljering av skinka.
                      Haha vad är det för dumheter!
                      Julafton har man ju varje fiskepass.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 776 visningar
                      12 gillar