Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Det var inte så farligt. Så nästan samma pris som en grund Record spole.

Ska beställa snart från Abu. Då får det bli en sådan. Den ser guldfärgad ut (perfekt på en av mina JB'n)? Har du möjligtvis ett serienummer på den?
    Marginell skillnad i pris mellan spolarna, minns inte exakt pris nu.
    Kommer bli snyggt på den rullen
    Kan kolla hemma på artikelnummer

Kommentera

• Tyvärr,
      Ur minnet: Silvergrå, Grön och en lite mörkare mattgrå. Svart vet jag helt säkert att jag inte har. Då hade den redan suttit på någon av rullarna :-)

Kommentera

• Om man skulle dra hem en ambassadeur 4601c ddl från eBay. Vad säger ni då? Schysst rulle ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
          Om man skulle dra hem en ambassadeur 4601c ddl från eBay. Vad säger ni då? Schysst rulle ?
          Tjena. Som jag förstår det så är det en ganska sällsynt rulle. Om du kan hitta sprängskissen så kan du se vad det är för innanmäte på den. Jag vet att någon här på FS la upp något om denna rulle förut. Så någon borde veta hur rullen är uppbyggd.

Men jag hade köpt den för den var jävligt fin. Sen är det en rundgavlad ambassadeur, och det kan aldrig vara fel att köpa en amba :-)

Kommentera

• Har hittat en bild på en isärplockad 4601c ddl. Den verkar vara uppbyggd som vilken ny ambassadeur som helst. Alltså den bästa designen enligt mig, lättmeckat, lätt och trimma, men jag skulle ha behållt den orginal. KÖP den :-)

Kommentera

• Du är en klippa Alman, tack igen!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Har hittat en bild på en isärplockad 4601c ddl. Den verkar vara uppbyggd som vilken ny ambassadeur som helst. Alltså den bästa designen enligt mig, lättmeckat, lätt och trimma, men jag skulle ha behållt den orginal. KÖP den :-)
                Jag hade en sådan i våras :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

Jag hade en sådan i våras :-)
                  Då var det kanske din rulle som jag såg här på FS?

Kommentera

• Min gamla 5000 Classic låg och såg tråkig ut. Jag började med ett par keramiska kullager från Kullager grossisten i spolen plus 4 kulisar i linförarsystemet samt Avail linförare och keramisk knivbult.
                    Bromsen var teflon så det blev en UT carbonmatrix med planade skivor.
                    Trevligare vev och bromskopp piffar upp.
                    Jag tycker den blev snyggare och definitivt bättre snurr på det hela.

Kommentera

• Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                      Nu är vintern här och man börjar pilla på rullarna. Här tänkte jag man kan lägga upp sina ambassadeurer, trimmade som otrimmade för andra att beskåda.

Ambassadeur 4500 pro rocket.
                      I originalutförande hade den svarta gavlar och guldfärgad spole och vev med små vevknoppar. Tvåstifts centrifugalbroms. Planen var att trimma den så den passar till havsöringsfiske för stabila och långa kast. Min första Ambassadeur var en 4601 ultracast och jag har därför en förkärlek till 4000 storleken.

Nu till trimdelarna.
                      Spolen en Avail 4550 UC, vikt 8.3 gr. Spole komplett med lina väger 16gr. Kullager Hedgehogs air bfs. Max klassad upp till 14 gr, men jag kör upp till 20gr.
                      Mellandrev från Avail med dubbla kullager 5152, med spoldrev nr 19373.
                      Abu trimdelar, dubbelt kullagrad evighetsskruv. Vev från mörrum, 4 kullager i vevknopparna, 5x8x2.5mm finns att beställa billigt från aliexpress.
                      UT-lättad linförare plus keramisk knivbult.
                      Gavlar från 6500 cs rocket.

[ATTACH=CONFIG]83597[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83598[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83599[/ATTACH]
                      Kullagrena smörjer jag med tunn olja, alchemy oil. Evighetsskruven får några droppar red fuel för att verka bromsande så inte spolen övervarvar.
                      Grundinställningar: alltid två vikter aktiverade, centreringsratten justeras beroende på kastvikt.
                      Kastlängderna då? Har testat rullen ihop med ett 6fots st croix premier -1oz ~29gr. Har även prövat med ett st croix avid 9'6 och ett 8'6 -3/4 oz ~ 21gr men fick det inte att funka och kom inte längre än med det kortaste spöt. Alldeles för snärtig topp för mig och fick spolen att övervarva.
                      Vicke 20 gr ca 50-55m
                      Sandgrävling 20 gr. 50-60m

[ATTACH=CONFIG]83594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83595[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83596[/ATTACH]
                      Kullager fr vänster hedgehogs air bfs, abu keramiska hybridlager, hedgehogs ZR
                      --------------------------------------------------------

Snygga bilder och snygga rullar!

Old Firehand
                      Leif Engström

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar