Behöver lite hjälp om gps/ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver lite hjälp om gps/ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver lite hjälp om gps/ekolod

Hej igen alla fiske tokiga.
    Jag har lite funderingar på att köpa ekolod och gps. Men det stora problemet är att jag inte vet ett skit om det mer en att man med ekolod kan se ljup och ibland temperatur och hastiget och att gps gör att man kan se var man är. så jag undrar om nån kan hjälpa mig lite i denna jungel av ord som jag inte fattar. tilex vad är en plotter, waypoints och sådant. skriv vad man ska ha för grejjor på det och vad det är bra till innom fiske. har man en gps i båten kan man ha med sig den i tex i bilen och den funkar där med? snälla skriv allt ni orkar och tänk som att ni ska förklara för en sexåring

Kan väll skriva lite om GPS.

Det finns både portabel och stationära gps.er, den portabla kan du ha med dej vart du vill, i bilen, båten när du är i skogen tex.
    En plotter är precis desamma men den har en karta på skärmen vilket en vanlig gps inte har. Så på plottern ser du alltså vart du är över tex en djupkarta. Men en plotter är betydligt dyrare än en vanlig gps.
    Själv använder jag GPS.en för att kunna markera ut framföralt djupbranter, och grund men även för att kunna markera ut vart jag fått fisk när jag trollar för att sedan kunna vända om båten och snabbt hitta tillbaks till exakt samma ställe. Du ser även farten på en gps, å dom som har fart på både GPS och ekolod säger att GPS.en är mycket säkrare.
    Vår GPS är en Garmin 152, den kostar ca 2,400:- hos olssons fiske. Den har inbygd anten men finns även med extern antenn. Det senare alternativet ska du välja om du har tak på båten, annars kan den få svårt att hitta sateliterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Allringer
      Kan väll skriva lite om GPS.

Det finns både portabel och stationära gps.er, den portabla kan du ha med dej vart du vill, i bilen, båten när du är i skogen tex.
      En plotter är precis desamma men den har en karta på skärmen vilket en vanlig gps inte har. Så på plottern ser du alltså vart du är över tex en djupkarta. Men en plotter är betydligt dyrare än en vanlig gps.
      Själv använder jag GPS.en för att kunna markera ut framföralt djupbranter, och grund men även för att kunna markera ut vart jag fått fisk när jag trollar för att sedan kunna vända om båten och snabbt hitta tillbaks till exakt samma ställe. Du ser även farten på en gps, å dom som har fart på både GPS och ekolod säger att GPS.en är mycket säkrare.
      Vår GPS är en Garmin 152, den kostar ca 2,400:- hos olssons fiske. Den har inbygd anten men finns även med extern antenn. Det senare alternativet ska du välja om du har tak på båten, annars kan den få svårt att hitta sateliterna.
      Känns som en plotter är det smidigaste då ju. men vad skiljer det i pris på dom är det flera tusen eller? känns som det smidigt och hitta om man är i främmande vatten med en plotter. köper man sjökort och djupkart eller är det samma till den sjö man är på då? eller rymms typ hela småland? Måste ju säga att detta värkar ju vara mycket väl investerade pengar att satsa. låter ju jätte bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Santa
        Hej igen alla fiske tokiga.
        Jag har lite funderingar på att köpa ekolod och gps. Men det stora problemet är att jag inte vet ett skit om det mer en att man med ekolod kan se ljup och ibland temperatur och hastiget och att gps gör att man kan se var man är. så jag undrar om nån kan hjälpa mig lite i denna jungel av ord som jag inte fattar. tilex vad är en plotter, waypoints och sådant. skriv vad man ska ha för grejjor på det och vad det är bra till innom fiske. har man en gps i båten kan man ha med sig den i tex i bilen och den funkar där med? snälla skriv allt ni orkar och tänk som att ni ska förklara för en sexåring

Jag fixde just en Garmin 178 c på mässan, trevligt med den är att den har både gps och eko i samma låda. Trevlig och enkel att använda. Enligt bruksanv så är det skitenkelt att montera den också. Tips, jag visste inte heller ett skit om sånt här, men vill killen på affärn kränga en gps till dig så visar han säkert dig det mesta, plåga dom bara

Kommentera

Ursprungligen postat av Artemis
          Jag fixde just en Garmin 178 c på mässan, trevligt med den är att den har både gps och eko i samma låda. Trevlig och enkel att använda. Enligt bruksanv så är det skitenkelt att montera den också. Tips, jag visste inte heller ett skit om sånt här, men vill killen på affärn kränga en gps till dig så visar han säkert dig det mesta, plåga dom bara
          Jag hittade inte den ågon stanns. vad kostade den?

Kommentera

Fundera lite på vad du vill ha det till och vad det får kosta.
            Ekolod:
            Vill du bara veta djupet så köp ett billigt ekolod.
            Vill du ha bättre nogrannhet så väljer du ett dyrare ekolod.
            vill du kunna se mer detaljerat med fisk och bottenstruktur köp ett dyrare.
            Gps:
            vill du bara hitta till fiskeplatser köp ett billigt.
            Det kan vara intressant att få ett "spår" där man åkt om man trollar t.e.x.
            Vill få in en karta på gps:en köp en plotter.
            Att tänka på är att Gps inte garanterar exakt plats varför du behöver ett ekolod för att hitta grynnan ändå.
            Har du plats, pengar och ström köp en plotter och ett ekolod.
            Lite billigare är det med en kombienhet med både plotter och lod, men mindre praktiskt.

Jag har en gps garmin 172 tror jag och den fungerar för det ändamålet, fast jag vet inte när jag skulle behöva det eftersom jag bara fiskar inomskärs och då är det hyfsat lätt att veta var man är ändå.

Jag hade ett lowrance X-125 ekolod vilket jag var jättenöjd med.

Nu har jag ett plotter/ekolod Lowrance LMS-337cdf vilken nog blir bra när jag har köpt ett sjökort till det.

Jag tror att du ska titta på garmins produkter för de verkar vanligare.

du kan ju titta på tillverkarnas hemsidor så har du att göra några kvällar.

när du väl valt ut några alternativ så finns det en massa experter här som kan hjälpa dig.
            Ola

Kommentera

Dessa priser var i hjertmans katalog.
              Garmin 178c kostar ca: 7 500:-
              sjökort kostar ca: 1500-2000:-
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                Dessa priser var i hjertmans katalog.
                Garmin 178c kostar ca: 7 500:-
                sjökort kostar ca: 1500-2000:-
                ok då blir det ganska dyrt då ja. fan så ett sjökort kostar så mycket

men det hade vart gott att ha

Kommentera

Det är rätt enkelt att ordna egna sjökort till plottrarna.....
                  Daniel Granholm
                  Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Det finns ju begagnade saker att köpa, lite billigare.

Men som sagt börja fundera på hur mycket det får kosta och se om du får det du vill ha för de pengarna, annars är det bara att spara ett tag till.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 431 svar
                    240 514 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S