Köpa finare spö - rekommendation - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa finare spö - rekommendation

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa finare spö - rekommendation

Tjena. Har funderat på att köpa mig ett finare (läs dyrare) spö för gäddfisket. Finns en uppsjö av spön och jag skulle behöva lite exempel på spön att fundera på.

Vad jag vill ha:
    längd min 7.9 fot, max 8.6 fot.
    split grip är ett måste.
    styvt med känslig topp

Beten jag kastar mestadels med av tiden;

75% halv-stora wobbler som mccelly, cicsco kid, swim whizz och westins jätte...

10% jiggar, inget större än mcpike 25cm. Väger väl typ 120-125g som jag riggat dem.

10% gäddspinnare

5% skedar som professorn, singö, sölvekroken slugger

Jerkar aldrig.

Har kikat lite på st croix top & tail samt swim bait eller lone ranger. Svårt att avgöra när man inte har kastat själv med grejorna.

Några förslag, synpunkter?

Köpte mig ett st croix legend elite 8 fotare (grönt top n tail) upp till 3oz kastar utmärkt mellan 30-130 gram det är lite mjukare i toppen än downsizern så lättare beten är lättare att kasta och du känner minsta Pet och riktigt trevlig att fiska med mitt nya favorit till allt i allo fiske spinnare, wobbler, gummi och skeddrag.

Kommentera

Har du möjlighet att klämma och känna på spön så är det värt det i slutändan, många sparade tusenlappar när man väl hittar rätt! Jag har svårt att se att jag kommer ersätta mitt Top-n-tail till det spannet av vikter som jag kastar vilket ligger till 98% runt 80-110gr.

Kommentera

St Croix är trevliga & förlänger man bakhandtaget blir dom ännu trevligare .

Har Top N Tail och har inte varit riktigt 100% nöjd med den , förlängde bakhandtaget på den precis & nu är den 100 ;-)

Eastfields spön ska du klämma på , hade jag inte förlängt handtaget på TNT hade jag nog bytt till ett Eastfield

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
          Tjena. Har funderat på att köpa mig ett finare (läs dyrare) spö för gäddfisket. Finns en uppsjö av spön och jag skulle behöva lite exempel på spön att fundera på.

Vad jag vill ha:
          längd min 7.9 fot, max 8.6 fot.
          split grip är ett måste.
          styvt med känslig topp

Beten jag kastar mestadels med av tiden;

75% halv-stora wobbler som mccelly, cicsco kid, swim whizz och westins jätte...

10% jiggar, inget större än mcpike 25cm. Väger väl typ 120-125g som jag riggat dem.

10% gäddspinnare

5% skedar som professorn, singö, sölvekroken slugger

Jerkar aldrig.

Har kikat lite på st croix top & tail samt swim bait eller lone ranger. Svårt att avgöra när man inte har kastat själv med grejorna.

Några förslag, synpunkter?
          Hej OjaOnej;

Det är nog två spön med passande multirullar du önskar, ett 9-fots spinnspö för beten på 20 - 50 gram och ett kortare spinnspö för beten på 100 - 150 gram.

ABU, Berkley, Daiwa, Fenwick, Shakespeare, Sportex och angivna St Croix har nog många spön som passar dig. Du bör nog känna på olika spön för att hitta rätt....

Det är inte Guld allt som glimmar!

http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej OjaOnej;

ABU, Berkley, Daiwa, Fenwick, Shakespeare, Sportex och angivna St Croix har nog många spön som passar dig. Du bör nog känna på olika spön för att hitta rätt....

Old Firehand

www.trumman.com
            [FONT=Century Gothic]Så sant som det är sagt .[/FONT]

Men om man har betalat guldpris för en skithög så ligger det i människans natur att försvara hur fantastisk denna skithög är. Vi i-landsmänniskor har benägenheten att sätta = tecken mellan en inköpt produkts egenskaper och det egna jaget och vem vill då säga att den så surt förvärvade guldklimpen bara va en skithög ? ?
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vänta tills eastfieldspöna har kommit ut på marknaden. Ska tydligen vara extremt sköna dom kommer nog till vissa butiker i början på nästa vecka.
              hej

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej OjaOnej;

Det är nog två spön med passande multirullar du önskar, ett 9-fots spinnspö för beten på 20 - 50 gram och ett kortare spinnspö för beten på 100 - 150 gram.

Old Firehand

www.trumman.com

Kanske skulle kunna tillägga att jagidag har ;

Daiwa procaster 9fot upp till 150g
                ABU Volatile Pike 7.9fot upp till 90g

Så det är eg ett kort stabbigt spö jag i första hand söker.

Kommentera

Tack för svar. Det är ju inte alltid man har möjlighet att se alla spön. bäste hade ju varit om det fanns typ lånespön man kunde ha en vecka och verkligen känna på. Ett spö-bibliotek skulle finnas

Vilka säljer eastfield om man vill kika på dem?

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                    Tack för svar. Det är ju inte alltid man har möjlighet att se alla spön. bäste hade ju varit om det fanns typ lånespön man kunde ha en vecka och verkligen känna på. Ett spö-bibliotek skulle finnas

Vilka säljer eastfield om man vill kika på dem?
                    Södersportfiske, sen tror jag nog att Sportfiskeboden kommer sälja

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 403 svar
                    238 159 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg olivar
                    av olivar