Nybörjare, råd sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare, råd sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare, råd sökes

Hejsan. Jag letar efter ett fiskeset som kan användas till havet (från piren eller hamnen) men också till sjö. Jag skulle även vilja lära mig jerkbait. Jag har kollat runt på XXL blandannat men jag vet inte vad jag letar efter.

Jag skrev till kundservice från den här sidan och han svarade att detta spösetet funkar till hav, sjö och att lära sig jerkbait. http://www.sporting.se/fiskeprylar-f...x-combo/15300/

Försöker han lura på mig något här eller vad säger ni?

Tack.

Försöker han lura på mig något här eller vad säger ni?
    Det setet funkar inte till något av det du ska fiska det är ett vertikalset som även borde funka att kasta lite lättare beten med.

Kustfisket är en sak och JB något helt annat så du åker på 2 utrustningar.

Hur mycket pengar är du beredd att lägga på prylarna ?

Kommentera

Ja, jag ska väl inte påstå att han försöker lura dig, men det är ingen vidare combo för vare sig havsfiske eller jerkbite. OK det är billigt men rullen är definitivt inte dimensionerad för sådant fiske, lättare spin, vertikal och poppers står det ju i texten. Spöt kan jag inte se vad det är för något men sannolikt något från den definitiva lågprisdelen. För det fiske du funderar på så finns det en combo under bluemaxen med ett Piglet och en Ambassadeur C 3. Den skulle kunna fungera för dina behov och den räcker i stort i evighet. Fiskar du mycket från land kanske behovet av ett längre spö gör sig påmint så småningom, men det är ett bra stargtkit. Ok 1.100 pengar mer, men kan du bara skrapa ihop dem så är det väl använda pengar.
      Och kolla här på fs på säljes. Här kan du hitta set med betydligt bättre grejer för under tusenlappen...
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Det setet funkar inte till något av det du ska fiska det är ett vertikalset som även borde funka att kasta lite lättare beten med.

Kustfisket är en sak och JB något helt annat så du åker på 2 utrustningar.

Hur mycket pengar är du beredd att lägga på prylarna ?
        Okej glöm JB tills vidare. Jag kommer börja med kustfiske. Hur funkar det här setet för kust och sjö? http://www.xxl.se/fiske/fiskeset/dai...081995_1_style budget på 800.

Kommentera

Funkar betydligt bättre än det förra - helt OK om du skippar jerk. Har själv handlat en rulle på XXL på tokrea och har väl egentligen inga invändningar. Men det känns inte så seriöst när de skriver att rullen är bakbromsad och så vitt jag kan se så är rullen på bilden frambromsad - vilket är att föredra...
          Spöt är klassat 20-60 gram och det är väl OK för det fiske du tänker bedriva...

Kommentera

kust och sjö?
            Vilka arter är det du tänker fiska efter ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Vilka arter är det du tänker fiska efter ?
              jadu.. makrill, havsöring, horngädda, gädda, aborre. Fiskade efter makrill för några dagar sedan med en väns fiskespö på kusten, fick en torsk istället så torsk går väl in med då. Som sagt jag är bara nybörjare. Det finns en uppsjö med utrustning beroende på fiskar vatten väder och vind det vet jag. Men något att börja med och eftersom jag bor vid Öresund så är kustfiske en bra början? Sjön åker jag till då och då, inte alltför ofta. Men när jag väl är där så hade det varit roligt med sjöfiske också. Därför letar jag efter ett kust/sjö set att börja med.

Kommentera

Öresund så är kustfiske en bra början?
                Spö på 9-10 fot 30-40 gr och rulle 2500-3000 borde passa dig fint.

Kommentera

xxl kommer ha sin fiskerea ganska snart (en vecka per år brukar det vara), ring och hör efter när den inträffar. Köp en rulle i 4000klassen och ett spö på över 9 fot upp till 40-50g. Skulle inte rekommendera 2500-rulle, det blir nog lite i det mindre laget om du får riktigt långa kastlängder med ditt långa spö. Det går att göra riktiga fynd på xxl's rea. Och glöm inte, de har prisgaranti vilket innebär att om du hittar samma vara till ett lägre pris i en annan nätbutik (även om den nätbutiken har rea) så får du det lägre priset på xxl. Fick en savage gear-tröja för 300kr på XXL genom att visa dom en annons från sportfiskeprylar.

Kommentera

Aright tack för tipset. Med ett så långt spö och 40-50g säg, hur eller vad kan jag förvänta mig av en sjö med samma spö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40