En annan fråga, när det kommer till softbaits, vad är det för skillnad mellan fluke, minnow och shad? samt var köper man flukes? Tänkte funkar säkert till sjön(?)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjare, råd sökes
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av bloy1 Visa inläggEn annan fråga, när det kommer till softbaits, vad är det för skillnad mellan fluke, minnow och shad? samt var köper man flukes? Tänkte funkar säkert till sjön(?)
- Shad är oftast en softbait med paddel.
- Flukes är ganska okända i sverige då de väldigt sällan används. Det är i princip ett softbait utformat som ett vertikalbete (de har vad vi kallar vertikalsvans i sverige) med lite tjockare framkropp med en djup slits i buken. De är menade att riggas med en offsetkrok (och ibland ett litet päronsänke hängandes) och jerkas fram med pauser där jiggen faller horisontellt i vattnet. XXL säljer Manns Hardnose Jerkbait (har bara sett i pearl white där) och vet att Sumpans fiske säljer några färger till. Det är sjukt viktigt att du riggar gummit spikrakt och att gummit i sig är rakt. Har testat en del fluking men det har inte riktigt lossnat för mig än, tror jag fortfarande har en del teknik att lära. Sen är tricket även att det endast är effektivt på ytjagande abborre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg- Minnow är oftast en amerikansk benämning på smala wobblers medans "crankbait" är ett generellt ord för det vi kallar wobbler. Vissa tillverkare (berkley, owner) använder även minnow som benämning på smala softbaits utan paddel som kan användas för dropshot etc.
- Shad är oftast en softbait med paddel.
- Flukes är ganska okända i sverige då de väldigt sällan används. Det är i princip ett softbait utformat som ett vertikalbete (de har vad vi kallar vertikalsvans i sverige) med lite tjockare framkropp med en djup slits i buken. De är menade att riggas med en offsetkrok (och ibland ett litet päronsänke hängandes) och jerkas fram med pauser där jiggen faller horisontellt i vattnet. XXL säljer Manns Hardnose Jerkbait (har bara sett i pearl white där) och vet att Sumpans fiske säljer några färger till. Det är sjukt viktigt att du riggar gummit spikrakt och att gummit i sig är rakt. Har testat en del fluking men det har inte riktigt lossnat för mig än, tror jag fortfarande har en del teknik att lära. Sen är tricket även att det endast är effektivt på ytjagande abborre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bloy1 Visa inläggOkej då förstår jag. Ja jag så en som använde sig av en fluke på youtube, det såg ju roligt ut! Tack för info!
Kommentera
-
Det är svårt att ge tips när det inte riktigt är klart var du fiskar och vad du är ute efter för fisk. Toby är generellt ganska brett fungerande drag beroende på vikt, men långt ifrån det effektivaste för specifika arter. Kör du abborre så är det små jiggar (jigg, dropshot, texas, carolina etc etc) och spinnare som oftast är mest effektivt. För gädda gäller wobblers, stora gummin och jerkbeten oftast. Havsöring tar bäst på skedlösa wobblers och skedar. Gös tar på vertikaljigg, långsmala wobblers etc etc etc. Så du bör istället för att stå och dänga en toby och hoppas på det bästa istället bestämma vad för fisk du är ute efter och lära dig hur du ska fiska den. Som ett exempel; är du ute efter abborre och bor vid kusten och fiskar från land/pir så kan du köra jigg längs botten och dropshot vid strukturer som pelare under pirer etc. Ta reda på vad det är för fiske som funkar bra där du bor, och satsa på det. Att stå och kasta ut ett random drag och hoppas på napp utan någon eftertanke är lite som att köra på lotto. Du vill istället veta så mycket som möjligt om fisken du är ute efter och använda din kunskap för att få den på kroken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Doc. Visa inläggDet är svårt att ge tips när det inte riktigt är klart var du fiskar och vad du är ute efter för fisk. Toby är generellt ganska brett fungerande drag beroende på vikt, men långt ifrån det effektivaste för specifika arter. Kör du abborre så är det små jiggar (jigg, dropshot, texas, carolina etc etc) och spinnare som oftast är mest effektivt. För gädda gäller wobblers, stora gummin och jerkbeten oftast. Havsöring tar bäst på skedlösa wobblers och skedar. Gös tar på vertikaljigg, långsmala wobblers etc etc etc. Så du bör istället för att stå och dänga en toby och hoppas på det bästa istället bestämma vad för fisk du är ute efter och lära dig hur du ska fiska den. Som ett exempel; är du ute efter abborre och bor vid kusten och fiskar från land/pir så kan du köra jigg längs botten och dropshot vid strukturer som pelare under pirer etc. Ta reda på vad det är för fiske som funkar bra där du bor, och satsa på det. Att stå och kasta ut ett random drag och hoppas på napp utan någon eftertanke är lite som att köra på lotto. Du vill istället veta så mycket som möjligt om fisken du är ute efter och använda din kunskap för att få den på kroken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggSnaps drag i vit eller vit med rosa inslag.
Vicke Kustwobbler
Gladsax Kustwobbler.
Tack för tipsen! Dem hära Fladen färdigriggade gummi shad'sen, vad är dem bra till?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar