Nybörjare, råd sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare, råd sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

med ett så långt spö, klassat upp till 40-50g så kan det bli lite bökigt att fiska från en båt, men står du från land så är det ju guld med ett 9-10 fotsspö för att komma långt. I sjö passar viktklassningen väl för att fiska gädda med medelstora gummin, lite fetare skeddrag etc men du vill nog inte stå och jigga abborre med det. Sen kan du använda spöt till havsöringsfisket med drag och bombarda eller annat kustfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
      med ett så långt spö, klassat upp till 40-50g så kan det bli lite bökigt att fiska från en båt, men står du från land så är det ju guld med ett 9-10 fotsspö för att komma långt. I sjö passar viktklassningen väl för att fiska gädda med medelstora gummin, lite fetare skeddrag etc men du vill nog inte stå och jigga abborre med det. Sen kan du använda spöt till havsöringsfisket med drag och bombarda eller annat kustfiske.
      Ja på stenmuren runt hamnen eller på en pir. Hur är det med linan för kustfiske om jag vill fånga öring t.ex. Nylon? Flätad?

Kommentera

Hur är det med linan för kustfiske om jag vill fånga öring t.ex. Nylon? Flätad?
        Till Öring och Abborre Nylon till resten kan du köra Flätad/spunnen.
        Om du köper en rulle med 2 spolar kan du ha Nylon på en och Spunnen på den andra.

En 3000 rulle borde bli lagom men det beror lite på vilket märke.

Exempelvis brukar Penn ta mer lina en Shimano även om dom har samma storleksbeteckning.

En rulle som tar 150-175 meter 0:30 nylon blir nog bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Till Öring och Abborre Nylon till resten kan du köra Flätad/spunnen.
          Om du köper en rulle med 2 spolar kan du ha Nylon på en och Spunnen på den andra.

En 3000 rulle borde bli lagom men det beror lite på vilket märke.

Exempelvis brukar Penn ta mer lina en Shimano även om dom har samma storleksbeteckning.

En rulle som tar 150-175 meter 0:30 nylon blir nog bra.
          Okej. Hur är det med tekniken om jag fiskar med drag som Toby för öring. Hittills har jag kastat ut, dragit spöt åt sidan eller uppåt, vevat in slak lina, dragit spöt, vevat in osv osv. Jag har ingen aning om jag gjort rätt så att säg eller om det finns nån speciell teknik för det dära.

Kommentera

Till öring bruka ja veva o göra spinnstopp. Ibland långa spinnstopp o ibland korta o ja brukar även variera inspinningshastigheten ibland vevar ja tom ryckigt så draget går som ja vet inte vad i vattnet. De e bara att testa sig fram o hitta de som funkar just den dagen.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag brukar köra flätlina till öring, för då känner du alla stötar dom gör på draget... när jag känner en sådan stöt brukar jag göra vevstopp ochh veva sen vevstopp så brukar fisken ta... att köra med nylon lina till havsöring skulle jag inte rekommendera...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Faltsetas Visa inlägg
                Jag brukar köra flätlina till öring, för då känner du alla stötar dom gör på draget... när jag känner en sådan stöt brukar jag göra vevstopp ochh veva sen vevstopp så brukar fisken ta... att köra med nylon lina till havsöring skulle jag inte rekommendera...
                Fireline? Finns det någon billigare variant?

Kommentera

Fanns inget daiwa combo på xxl här. Det blev Abu Garcia Brilliance 9' gädd/kust combo Abu Cardinal 103 FD. 15-40gr med 110m fireline

Kommentera

att köra med nylon lina till havsöring skulle jag inte rekommendera...
                    Majoriteten kan ju ha fel men jag tvivlar

Bara för Ts att testa, om han tycker han tappar för mycket Hö är det läge att byta lina.

Kommentera

Det blev Abu Garcia Brilliance 9' gädd/kust combo
                      Fungerar säkert hur bra som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar