nya jigg/dropshot/texas prylar, lite beslutsångest! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya jigg/dropshot/texas prylar, lite beslutsångest!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nya jigg/dropshot/texas prylar, lite beslutsångest!

Hej

Skall dra iväg nästa helg och köpa upp mig på bättre prylar för abborre. Tanken är då jigg, dropshot och texasrigg.
    Lutar åt shimano Aernos 2500fb eller shimano stradic ci4+ 2500fa
    till det ett shimano yasei ax dropshot 8ft eller ett bft microwave jigger 8ft eller kanske något fkp daugen d4.
    Några tankar kring detta? Själv sitter man och önskar man kunde provfiska samtliga prylar men så är ju inte fallet.

/Skitfiske Kenta
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Köpte mig just en Aernos 2500gb på sporting och den känns mkt. trevlig. Spö funderar jag också på, men det lutar åt ett till Gunki spö.

Kommentera

Tack för svaret. Ska torrveva lite med både aernos å stradic. Det som talar mot stradic'en är väl att den kommer utan extraspole, vill gärna kunna skifta lina snabbt för att köra annat ex öring så det är ett minus.
      Spöna är väl det som är den stora frågan, hur funkar ex yasei spöt med texasriggar osv.
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jag äger ett rött Shimano Yasei Dropshot och det har alldeles för mjuk topp för texas/jigg fiske för min smak. Texas spön är styva och kraftiga och ofta klassade till lite mer än vad jag är sugen på för vanligt jigg fiske. Så ett spö utöver min texas pinne kommer det bli runt 6-7fot och 5-20gram och även det ganska kralligt, Så jag även kan fiska viktlös plast/jiggar och vanliga jiggar på 3-4 tum.

På min Aernos har jag 6lbs fluorocarbon (enligt Berkley europa 6kg!?) men kommer komplettera extra spolen med en tunn flätlina. Jag har aldrig fiskat med tunn flätlina runt 0,10 eller under så jag vet inte riktigt vilka sorter så fungerar bra på haspel.

Kommentera

Det jag är lite rädd för, att jag inte kan få allt i ett. Yasei känns som solklara valet när det kommer till jigg och dropshot men att man kanske inte fixar det med texas. Har iof ett berkley lightning rod mvp 10-30g som är lite styvare så blir kanske att man får komplettera med det där då ändå.
          tänker mig 0.13 flätad till detta set, bör vara en bra kompromiss känner jag. Berkley spöt med shimano exage 2500 och 0.18 är det jag kört tidigare men dels börjar den rullen kännas sliten och dels är spöt lite för okänsligt när det gäller jiggfisket, dropshot och texas är inget jag provat men som jag planerar att fokusera på i år.

Kommentera

Gunki Bushi är helgrymt spö för texas och dropshot, missar inte ett napp med det Kör med S 210MH som är 5-25g och 7 fot långt. Väldigt styvt med lite toppig aktion och man känner alla detaljer och när man drillar fisk är det som spöet har en till växel, det får riktigt go böj

Personligen skulle jag gå ner i rullstorlek till en 1000 för tycker det blir mer känsla med 0,08-0,10 lina och kombon blir lättare.

Blir klart bäst pris om man beställer från Tyskland http://www.koederwahnsinn.de/shop/gu...eb235f7c926e7d
            Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Jag har kolla på Shigeki och Bushi serien. Får ta mig en rejäl funderare.

Kommentera

Tackar för svaren. Det där öppnade ju upp en annat dimension. Hade hoppats på ett "ta det där det kommer bli asbra" men alla tips är välkomna. Vart inte så mycket lättare val dock. Ser ju fina ut de där Gunki spöna hmm, val och åter val. spontana känslan säger väl dock fortfarande yasei spöt för jigg, dropshot så får man väl prova texas med det och i så fall krypa till korset och skaffa något lite mer "texas" spö och min gamla trotjänare visar sig inte leverera för det fisket.
                Anledning till 2500 istället för 1000 som känns mer som ett renodlat val till nämna spön är väl det att man är för snål för att köra en rulle till varje spö. Jag fiskar lite annat fisk ex havsöring och då känns en 2500 som lite mer "allround". Men ska man vara sån så är då stradican på sin vikt av knappa 200g som solklara valet, att dom inte inkluderaderar en extraspole känns dock lite b.

Kommentera

Fick just hem mig ett Gunki Shigeki 210 5-18gr från Frankrike och det gick smärtfritt trots att spöt hamnade hos grannen först =) Nu gäller det bara att hittat tiden att komma ut på annat än gäddjakt...

Kommentera

Har du testat Shegiki spöt än? Klarar det mer än 18 gr? Jag har ett Bushi spinnspö som är klassat 7-28 gr och det kastar 45 gr utan problem.... Jag är i valet och kvalet att köpa ett 210 5-18 gr eller ett 210 7-21gr. Ska använda det till vanligt abborrfiske', främst till Jigg, Texas, Carolina, och dropshot men även spinnare och småwobblers. Vilket är mest allround?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 443 svar
                    241 338 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman