Förbryllad ang Amb 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbryllad ang Amb 6000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förbryllad ang Amb 6000

Tjena. nu är det såhär att jag precis fått en till Ambassadeur 6000 i gåva.
    Dom 6000 jag äger sedan innan har varit vinröda med svart vev.

Den här som jag nu har fått är klarröd med silver detaljer och röd vev. Sen har den en sån där platsbit ovanför linspridaren (Vad nu den är till för)

Vad är nu detta för påhitt. Har Abu försökt att flasha upp sina -06:or?
    Kul när man har 3st vinröda med svart vev och 1st med röd vev och klarröd lack?

Nån som kan förklara detta?

ps. i Abukatalogen 2006 är veven svart.

Det där var ett I-landsproblem som heter duga = ) Den modellen har varit röd med krom i USA under ett par år...kanske har man bytt till den modellen även här. Se det positiva...dvs nu kan du lätt avgöra vilken som är av senaste snitt...

Kommentera

Det handlar ju om att det ska vara enhetligt när jag är ute och trollar. haha =)
      Nej men allvarligt nån som vet varför det är så här...?
      Med tanke på att det är den "vanliga" i katalogen.

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
        Det handlar ju om att det ska vara enhetligt när jag är ute och trollar. haha =)
        Den modellen som är ljusröd och dessutom har IAR har funnits på den Amerikanska marknaden sedan år 2000 (tillverkades redan 1999). Det är ju möjligt att den modellen också kommer till Sverige nu.

Kommentera

Byt ut dom andra snyggare med röda vevar ju. o sen blir det ju enhetligt
          Jag har full förståelse om du retar dej på att det är en som e udda.
          En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
            Den modellen som är ljusröd och dessutom har IAR har funnits på den Amerikanska marknaden sedan år 2000 (tillverkades redan 1999). Det är ju möjligt att den modellen också kommer till Sverige nu.

Förklara vad IAR Är och betyder tack.

Kommentera

Förklara vad IAR Är och betyder tack.

IAR är en förkortning för vad ABU kallar Instant Anti Reverse. Det i sin tur är ett envägs rullningslager eller frinav och fungerar på rullar som en direktverkande backspärr. Veven kan då inte röra sig bakåt det minsta.

Den äldre varianten av backspärr är en spärrhake som hakar i ett spärrhjul. Den varianten ger ett glapp som gör att veven går något baklänges innan bromsen greppar in.

Kommentera

Kan tillägga att IAR och Syncro är oförenliga.

Jag har en 5000 i samma modell. Se nedan hur den såg ut som original.

Plockade bort den sällsynt fula och klumpiga plastskrållan på veven och ersatte den med en vanlig blank vevmutter med låsbricka. Tumgreppet ovan på rullen åkte också all världens väg och helt plötsligt hade jag en mycket snyggare rulle.

Jag har även sänkt utväxlingen med hjälp av en ny drevsats från FRB. Glidlagren är kvar men skall bytas mot keramiska kullager. Kunde jag sen bli av med IAR och få Syncro-broms på rullen då vore himmelriket nära.
                Bifogade filer
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                  Kan tillägga att IAR och Syncro är oförenliga.

Jag har en 5000 i samma modell. Se nedan hur den såg ut som original.

Plockade bort den sällsynt fula och klumpiga plastskrållan på veven och ersatte den med en vanlig blank vevmutter med låsbricka. Tumgreppet ovan på rullen åkte också all världens väg och helt plötsligt hade jag en mycket snyggare rulle.

Jag har även sänkt utväxlingen med hjälp av en ny drevsats från FRB. Glidlagren är kvar men skall bytas mot keramiska kullager. Kunde jag sen bli av med IAR och få Syncro-broms på rullen då vore himmelriket nära.

Tack för alla tips.

Jag tycker att känslan i den gammla klassikern är som bortblåst.
                  Crome och plastdetaljer hör inte hemma på en Ambis 6000 enligt mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                    IAR är en förkortning för vad ABU kallar Instant Anti Reverse. Det i sin tur är ett envägs rullningslager eller frinav och fungerar på rullar som en direktverkande backspärr. Veven kan då inte röra sig bakåt det minsta.

Den äldre varianten av backspärr är en spärrhake som hakar i ett spärrhjul. Den varianten ger ett glapp som gör att veven går något baklänges innan bromsen greppar in.
                    Den kan visst röra sig bakåt det minsta.. ;o)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 051 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11