Långkastande rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastande rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av UT
    IAR lagren är lika ruttna i alla rullar oavsett rullens fabrikat, sorry!
    Jag beslutade mig för att kolla upp saken ordentligt, och inte sällan kommer IAR lagren från samma ställe, det som brukar skilja sig år är hur fabrikanten smort upp dem.
    Släng in en sån där Calcutta TE i frysen i en kvart så får Ni se. När man tatt ut den kan man snurra veven baklänges lika fort som framlänges.

Fördelen med ABUrullarna är att hålet för stopphaken finns kvar på bromsplattan, så det är busenkelt att nita dit en sprint och hänga dit en hake.

Om någon hävdar att IARlagret "funkar problemfritt" även i kyla, så är det läge att varna för rost, såvida inte rullen slås isär efter varje tur för smörjning av lagret med olja.

En rätt trimmad klassisk Amba håller i långa loppet bättre än japanerna.

sa inte/menade inte att ABU´s IAR är sämre än andras, men i en TE så finns det redan BÅDE IAR och backspärr.
    Senast ändrad av ALQ; 2006-02-02, 16:19.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
      IAR lagren är lika ruttna i alla rullar oavsett rullens fabrikat, sorry!
      Jag beslutade mig för att kolla upp saken ordentligt, och inte sällan kommer IAR lagren från samma ställe, det som brukar skilja sig år är hur fabrikanten smort upp dem.
      Släng in en sån där Calcutta TE i frysen i en kvart så får Ni se. När man tatt ut den kan man snurra veven baklänges lika fort som framlänges.

Fördelen med ABUrullarna är att hålet för stopphaken finns kvar på bromsplattan, så det är busenkelt att nita dit en sprint och hänga dit en hake.

Om någon hävdar att IARlagret "funkar problemfritt" även i kyla, så är det läge att varna för rost, såvida inte rullen slås isär efter varje tur för smörjning av lagret med olja.

En rätt trimmad klassisk Amba håller i långa loppet bättre än japanerna.

Om det är som du säger skulle det vara intressant om du redogjorde för hur du har fått veta detta.
      Vad jag vet är ABUs IAR inköpta från det tyska företaget INA. De tillverkar kvalitetslager av alla slag och deras lager har alltid beteckningen INA stämplat.
      De Shimanos, Daiwas m.fl. asiatiska rullar som jag har tittat i har inte dessa lager. I.o.f.s kan det ju fortfarande vara samma fabriker som tillverkar dessa men uppbyggnaden skiljer dem ju åt dessutom.
      ABUs IAR har 10 st rullar, de asiatiska märkenas IAR har oftast 8 st. Att det bara är smörjmedlet som påverkar prestandat stämmer inte heller. Plastmaterialet i fjädertungorna har minst lika stort inflytande på hur temperatur mm kommer att inverka på funktionen.
      Självklart är smörjmedlet viktigt. Men ett av få fall där jag har hört att ABUs IAR har fallerat har jag fått veta att standardfettet var utbytt mot något annat "högpresterande" fett.
      På senaste tiden har det kommit mycket kritik från ditt håll om IAR, men jag kan absolut inte hålla med där.

Kommentera

Långkastande rullar

Långkastande rullar

Är en rocket rulle alltid en rocket rulle.

Eller skilljer det mellan rulle o rulle

Kommentera

Ja, Rulle var ett troll gestaltat av Sven Melander..du vet ..typ jag är Rulle...full rulle!
          Ang. om en Rocket-rulle är en Rocket-rulle så är svaret ja om den heter Rocket.

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
            sa inte/menade inte att ABU´s IAR är sämre än andras, men i en TE så finns det redan BÅDE IAR och backspärr.
            Fullkomligt lysande

Kommentera

annars skall ju enligt en massa tester och enligt tillverkaren en calcutta DC kasta fruktasnvärt långt. den är dock ganska så dyr

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
                annars skall ju enligt en massa tester och enligt tillverkaren en calcutta DC kasta fruktasnvärt långt. den är dock ganska så dyr
                Om DC:ns kastegenskaper har jag faktiskt hört en del negativt. Speciellt vid kast med tyngre beten (80g+) och stor kraft i kasten ska den tydligen vara svår att hindra från överslag. Blåskärm mitt i kastet!! Nä jag vill kasta själv utan att nån dator ställer till det för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
                  Om DC:ns kastegenskaper har jag faktiskt hört en del negativt. Speciellt vid kast med tyngre beten (80g+) och stor kraft i kasten ska den tydligen vara svår att hindra från överslag. Blåskärm mitt i kastet!! Nä jag vill kasta själv utan att nån dator ställer till det för mig.
                  Har oxå hört en del negativt...men väldig lite i förhållande till allt positivt om just denna rulle. En sak ska man oxå ha i åtanke, detta är rätt små rullar..typ AMB3600-4600 o därmed kanske inte tänkt o ha till 80grams drag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
                    Har oxå hört en del negativt...men väldig lite i förhållande till allt positivt om just denna rulle. En sak ska man oxå ha i åtanke, detta är rätt små rullar..typ AMB3600-4600 o därmed kanske inte tänkt o ha till 80grams drag.
                    Ok! den finns inte i större utgåvor alltså?

Kommentera

oavsett allt vad gäller IAR´s uppbyggnad och konstruktion så har jag hört från ganska många håll att IAR ballar gärna ur vid dålig väderlek (d v s sånt väder det ofta är när man fiskar) och har det svårt med väta och kyla. detta har varit känt ganska länge så varför i helvete är det inte standard med en backspärr OCH IAR? att vikten skulle fälla avgörandet kan ju vara en orsak, men bara för castingfolk och riktiga tokfanatiker. priset för att ha både och, torde vara en överkomlig summa i förhållande till den kvalitetsprägel det ger. att man skär i kostnader när man säljer 50.000 rullar åt gången till wall-mart är en sak, men till vilket pris? IAR ger en överlägsen känsla i förhållande till det glappande helvetet som bara backspärr ger, men så länge man inte hittat på en konstruktion som klarar vårat klimat så får man vackert ta skeden i hand och lösa problemet. resultatet av att dra ner sina brallor och helt anpassa sig till kostnadspressen från USA, är att det bara finns b-rullar kvar om 5-10 år. nää, fy fan.
                      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                      \m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00