Ny utrustning till Horngädda, Torsk, HÖ osv !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny utrustning till Horngädda, Torsk, HÖ osv !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny utrustning till Horngädda, Torsk, HÖ osv !?

Tja,

Har tänkt att skaffa mig lite ny utrustning alltså spö + rulle.

jag fiskar mest från kusten i Malmö efter torsk, havsöring, horngädda osv..

men förekommer även att jag ger mig ut i insjöar och fiskar abborre och gädda.

tips på spö och rulle.

har själv tänkt på rullen penn battle 5000 vad tycker ni om den?

tack i förhand!

rullen penn battle 5000 vad tycker ni
    Alldeles för stor, en 2500 - 3000 är mer lagom.

Jag tycker ett spö runt - 50 gr kan va lagom att kombinera en rulle i den storleken med.

Gå in på sportfiskegiganten eller fiskedags och kolla deras färdiga set, finns säkert något där som passar dig.

Kommentera

Jag anser att de flesta använder rent för grov utrustning vid fisket efter horngädda, de flesta använder tvåhandsspö avsedda för havsöring eller torsk och 30 grams drag. De får veva som attan för att inte draget skall sjunka för långt ner så att de får bottennapp.
      Själv använder jag ett 7 fots enhandsspö samt ett drag som väger max 10 gram, då kan veva i lagom takt och horngäddan hugger istället för att rycka dem i sidan.
      Så jag rekommenderar ett 7 fots spö med kastvikt mellan 7-20 gram med passande rulle och max 0,20 nylonlina eller 0,16 flätlina. Med en sådan utrustning så blir horngäddefisket mycket roligare.
      trolling är livet

Kommentera

Var ute och premiärfiskade horngädda idag. Då det inte blåste så farligt tog jag med mitt dragon guide pro select tiny 2.70m -10 gr. Till detta en shimano stradic ci4 2500. blev 4 upp och en tappad. Fantastiskt kul på så lätt utrustning! Får hålla med tidigare talare i det att 30gr drag är för tunga om det inte blåser rejält.

Skall du däremot ha en mer allroundutrustning så blir ett spö upp till 30-40 gr säkert bättre. Ett tips är att utrustningen gärna får väga så lite som möjligt då det blir en hel del kast och att dänga med tung rulle och spö kan kännas i axlar/handled efter ett tag.

Skitfiske

Kommentera

tack för svar. jag vill inte ha ett spö för just HD utan ett mer allround spö & rulle.

Kommentera

Vad har du för budget för spö+rulle+lina?
            Penn Battle kan jag rekommendera, jag kör en 2000 till mitt havsöringfiske och en 4000 till gädda.
            Senast ändrad av Jordbo; 2015-05-05, 10:09.

Kommentera

Personligen använder jag inte kortare spö än 9 fot vid kustfisket. Man ska ha en vettig chans att få fisk och då behövs ganska ofta långa kast.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag fiskar sällan riktat efter just horngädda (hoppas då oftast snarare på öring eller torsk), men generellt tycker jag inte att 10-gramsbeten är någon höjdare om man fiskar längs kusterna här kring Malmö. Vid t.ex. Ön och brofästet är det ofta en del ström i vattnet (i sig en anledning till att där finns relativt gott om fisk) och då behövs lite tyngre beten för att betet ska "greppa" i vattnet och inte bara flyta runt bland vågorna. 25-grams Snaps är ett bra val, eller ibland t.o.m. 30 gram om man vill fiska bottennära efter torsk. Sedan som Sir Fish-a-lot skriver, ett längre spö ger bättre kastlängder, vilket många gånger ökar chansen för ett lyckat fiske.

Summa summarum, mitt tips för kustfiske inkl. horngädda: Sikta på ett spö på typ 10 fot och kastvikt ca 15-40 gram, rulle i 2500-storlek och Fireline 0,17 mm. Tight lines!

Kommentera

Lägg pengar på en bra saltvattentålig rulle, de billiga går bara sönder efter ett tag. Penn är bra men jag personligen hade valt en shimano stadic 2500, helt underbar!

Sen ett spö på 10-30g eller 10-40g på 9 eller 10 fot helt vad du själv föredrar. Jag kör med ett shimano beastmaster 9 fot 10-30g till mitt havsöring fiske.

När det gäller flätlina har jag testat lite olika, 0.17 fireline till haspel har funkat bäst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 602 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40