Abu Garcia - Conolon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia - Conolon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Se där en ABU kompis!

Ska vi starta en fan-klubb?

Kommentera

tycker jag verkligen vi borde..=)=)..

Kommentera

ABU har gjort (och gör) mycket bra saker, men samtidigt har de några rediga bottennapp.

Minns speciellt GOLDMAX, var i början av 90-talet som jag hade slitit ihop lite pengar, jag köpte rullen, jag har aldrig och kommer aldrig att vara så besviken över något (hoppas jag), bytte den 5 ggr innan jag gav upp.
        Jar läst inläggen i denna tråd under ett par dagar, under tiden har jag funderat, men faktum kvarstår, sämre kvalitet än Goldmax har jag aldrig upplevt inom något område, aldrig.

Vad det gäller beten är ju ABU bäst i vissa fall, exempelvis spinnare (Reflex, Mörrumspinnare) och skeddrag (Utö, Toby och Atom), däremot ser jag ner på Hi-Lo, smart ide med ställbar sked men dumt utförande, krokinfästningarna är i en egen idiotklass.

Nu till Ambis ---> Snygg, Enkel, Funktionell, nyare ambisar kastar grymt långt, endast ett aber, BROMSEN, fixa bromsen ABU, hade den varit lite ryckigare skulle risken för whiplash funnits. Nä, riktigt så illa är det inte, sköter mina ABU bromsar så väl, preparerar med Grafit etc, så de blir inte så påtagligt, nyare är inte så markant dåliga, men de klarar inte havsvatten alls (och då menar jag inte 08:e blask, utan riktigt saltvatten). På havet hör man ofta hur Ambisar "hugger ved".

Vad det gäller spön tillverkare de några riktiga godingar, men det gör alla andra tillverkare också, så konkurrensen är hård.

Det näst mest beklagliga jag upplevt med ABU är ett parti undermåliga tafsar, förlorade min första riktigt stora Gädda på grund av detta, därefter så började jag skapa egna kreationer, vilket förstås inte var helt utan problem i början.

Alla tillverkare har bottennapp, men andras orkar jag inte nämna (för de är minst lika många), förutom mitt sämsta spö, märke KUNNAN, ja jösses, det var fina grejer, knäckte det två gånger och lagade med en plastgalje, snacka om styvt spö det blev.

Bäst med ABU är deras service de gånger något krånglat, då en spödel (topp, botten) gått sönder erhålles ett nytt spö för halva kostnaden. Vet att farsan efter 5 år bröt en topp-del på en modell som utgått, erhöll ett nytt Conolon för halva priset, utan någon garanti, lär aldrig hända då det gäller Jappsar eller Bushiganer, trots att ABU ägs av Berkleykoncernen.

Hoppas att ni haft trevlig läsning önskar Keke.
        Senast ändrad av Sturgeon; 2003-03-21, 19:05.
        sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon

Bäst med ABU är deras service de gånger något krånglat, då en spödel (topp, botten) gått sönder erhålles ett nytt spö för halva kostnaden. Vet att farsan efter 5 år bröt en topp-del på en modell som utgått, erhöll ett nytt Conolon för halva priset, utan någon garanti, lär aldrig hända då det gäller Jappsar eller Bushiganer, trots att ABU ägs av Berkleykoncernen.
          ang. abu service.

om man har fått ett dåligt spö, ska man då vända sig till butiken som sålde det eller till abu själva ?

om evl. abu , skickar man då spöet /spödelen till svängsta , och de skickar ett i retur eller ?

Kommentera

Originally posted by Toby
            ang. abu service.

om man har fått ett dåligt spö, ska man då vända sig till butiken som sålde det eller till abu själva ?

om evl. abu , skickar man då spöet /spödelen till svängsta , och de skickar ett i retur eller ?
            Vänd dig alltid till försäljaren i första hand, endast en gång har jag gått (inte fysiskt) direkt till generalagenten (Normark i mitt fall) vid reklamation, men då var det brådis.
            sigpic

Kommentera

Originally posted by tribal
              årets modeller av haspelrullar frn ABU har fått väldigt bra kritik över hela världen, har en cardinal 500 och en 100 och båda är klockrena.
              Kan jag inte direkt hålla med om. Inte om man läser senaste rulltestet i FFA. Där hamnar ABU i stort sett sist i de prisklasser där de finns representerade.

Vad gällande kvalite på den nya ABU rullarna är det svårt att ännu dra ngra slutsatser. Det får tiden visa om de håller måttet.

Min 15 år gamla shimano gick sönder för två veckor sedan Den har varit en fin rulle. När jag skulle köpa en ny rulle läste jag en del tester etc och tänkte först köpa en Okuma, vilka verkar göra jäkligt prisvärda rullar. Men det blev en Mitchelll istället.

Jag tror att ABU får kräka ur sig en hel del med bra spö och rullserier för att jag ska återfå mitt förtroende för dom. Innan för länge sen kunden man köpa girsen i säcken när man köpte en ABU pryl. Man visste att den var bra. Så tycker jag inte det är längre.

Kommentera

Okuma är riktigt schyssta grejer! jag älskar dem! och jag håller med om att abus grejor blir sämre och sämre, det är bara multisarna som håller sig bra! jag skulle vilja känna på de nya abu-hasplarna... en sån där 600 verkar lockande, nån som har känt på den eller provat?

Kommentera

jag har kännt på¨cardinal 600..känns ganska exakt som CD serien..

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
                    ABU har gjort (och gör) mycket bra saker, men samtidigt har de några rediga bottennapp.

Minns speciellt GOLDMAX, var i början av 90-talet som jag hade slitit ihop lite pengar, jag köpte rullen, jag har aldrig och kommer aldrig att vara så besviken över något (hoppas jag), bytte den 5 ggr innan jag gav upp.
                    Jar läst inläggen i denna tråd under ett par dagar, under tiden har jag funderat, men faktum kvarstår, sämre kvalitet än Goldmax har jag aldrig upplevt inom något område, aldrig.

Vad det gäller beten är ju ABU bäst i vissa fall, exempelvis spinnare (Reflex, Mörrumspinnare) och skeddrag (Utö, Toby och Atom), däremot ser jag ner på Hi-Lo, smart ide med ställbar sked men dumt utförande, krokinfästningarna är i en egen idiotklass.

Nu till Ambis ---> Snygg, Enkel, Funktionell, nyare ambisar kastar grymt långt, endast ett aber, BROMSEN, fixa bromsen ABU, hade den varit lite ryckigare skulle risken för whiplash funnits. Nä, riktigt så illa är det inte, sköter mina ABU bromsar så väl, preparerar med Grafit etc, så de blir inte så påtagligt, nyare är inte så markant dåliga, men de klarar inte havsvatten alls (och då menar jag inte 08:e blask, utan riktigt saltvatten). På havet hör man ofta hur Ambisar "hugger ved".

Vad det gäller spön tillverkare de några riktiga godingar, men det gör alla andra tillverkare också, så konkurrensen är hård.

Det näst mest beklagliga jag upplevt med ABU är ett parti undermåliga tafsar, förlorade min första riktigt stora Gädda på grund av detta, därefter så började jag skapa egna kreationer, vilket förstås inte var helt utan problem i början.

Alla tillverkare har bottennapp, men andras orkar jag inte nämna (för de är minst lika många), förutom mitt sämsta spö, märke KUNNAN, ja jösses, det var fina grejer, knäckte det två gånger och lagade med en plastgalje, snacka om styvt spö det blev.

Hoppas att ni haft trevlig läsning önskar Keke.
                    Mycket bra skrivet, instämmer vid två av dina punkter, servicen samt tafsarna.

ABUs service kan man verkligen inte klaga på, i somras kom det sandi en av mina haspelrullar, skickade in den via butiken jag köpte den i, och vips efter tre dagar kom en ny rulle med en extraspole dessutom.

ABUs tafsar, tja det finns inte många som skulle kunna tillverka sämre tafsar, möjligtvis Rex Hunt med ögonbindel.

Fiskade i somras med 0.25 nylon och en ABU tafs när det bara säger snapp och "linan" bryts tror jag. Sen vevar jag in linan och den halva tafsen som var kvar, i tro om att det skulle ha varit en vithaj som högg av den...

Annars har jag en nybörjarmodell, Cardinal 43, som efter 2 års flitigt fiskande fortfarande fungerar suveränt.

Men man kan ju undra om ABU ska överleva på kvalite, eller att dem har bra och snabb service på sina produkter...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 670 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone