Kastvikter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastvikter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastvikter

Hej!

Hur mycket ska man egentligen tänka på kastvikterna? Alltså går spöt av om man slänger ett 60g drag med ett spö med kastvikt 15-50g? Eller är det bara att det blir svårare att kasta?

Eller är det bara att det blir svårare att kasta?
    Kan knäckas om man har otur.

Kommentera

Jag har just ett 15-50g spö, jag funderar om det går att kasta till exempel Mcrubber Jr som väger 45g men med riggning blir det ju mer. Eller om jag får ge upp det o köpa McRubber Big Bass istället.
      Senast ändrad av LilleMan92; 2015-03-24, 13:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av LilleMan92 Visa inlägg
        Jag har just ett 15-50g spö, jag funderar om det går att kasta till exempel Mcrubber Jr som väger 45g men med riggning blir det ju mer. Eller om jag får ge upp det o köpa McRubber Big Bass istället.
        Rigga på allt och kolla hur spöet jobbar, vissa spön är ju underklassade något fruktansvärt känns det som.
        My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
        lord how i will miss that woman...

Kommentera

Det som händer när du avsiktligt överbelastar ett spö är att du medvetet tar en risk. Du kan minska belastningen på spöet genom att använda mindre kraft i kastet. Då böjer det sig inte så hårt men du kommer heller inte att kasta särskilt långt och att tillfälligt göra stora ändringar i sin kastteknik brukar inte kännas bekvämt.

Behöver du nå ut långt, är det ett spö lämpat för uppgiften du bör skaffa dig, om det handlar om att dänga ut beten vilka väger mer än vad ditt nuvarande spö orkar kasta.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Aa, jag är sugen på att köpa ett nytt spö så jag håller på o kika lite egentligen men var ändå nyfiken

Min spötopp gick av några cm förra året så det borde ju gjort att det klarar lite mer oxå?

Kommentera

Toppen är känslig men det det är hela spöklingan som belastas. Finns en svag punkt någonstans i den kommer styrkan där att fälla avgörandet. Spöet kan alltså brista var som helst.

Jag har kastat mycket tunga beten med klena spön och klarat det, tack vare att jag totalt ändrade kastteknik då och gjorde yviga svängar i utkasten med hela armen och inga snärtiga underarmskast men jag har även fått glasfiberspön att brytas någonstans mitt på i samband med mothugg eller bottennapp. Värst var ett kolfiberspö som brast i 4 delar varav 3 hängde kvar på linan. Det var en 2-kilosgädda som åstadkom den förödelsen av ett spö som var avsett för beten upp till 40g. Jag fick ett nytt spö på garantin. Med det vill jag säga att det är svårt att i förväg veta var ett överbelastat spö bryts.
              Senast ändrad av BeBest; 2015-03-24, 22:26.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Okej, Tack för svaren!

Kommentera

Jag kastar tretums Kopyto med 15 gr sk.alle (22 gr) med mitt Vendetta 5-20 gram. Känns tryggt men så mycket mer skulle jag inte vilja hänga på mer...

Edit: Vid närmare eftertanke: Vad säger detta inlägg - egentligen? Inte så värst mycket, men vad jag menar är att man kanske kan överbelasta spöt lite grand, men inte så värst mycket om man vill vara på den säkra sidan. Men framför allt tror jag att det är individuellt från spö till spö hur mycket. En del spön är överklassade, andra underklassade... Man får nog försöka känna sig fram.
                  Senast ändrad av Gösta; 2015-03-24, 19:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 602 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57