Skönaste gäddpåken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skönaste gäddpåken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skönaste gäddpåken?

Vilken är det skönaste gäddspöet ni har haft eller har? själv kör jag med ett BFT strike Giant till spinnfisket och ett Buster stiff till jerket, helt klart bästa köpet jag någonsin gjort i spöväg, sen detta varvat med en ny record rulle rcn61 lh (http://www.tackletour.com/reviewabugarciarecord.html) och så en c3 till jerket, det är kärlek det.

så säg nu, vilket är det bästa gäddspöet som brukas i Sverige?

Skitfiske på er och snart släpper isen (förhoppningsvis) =)

Du skulle behöva känna på riktiga spön, kan inte bestämma mig om mitt 6,10fots eller 7fots Fig Rig Tooth Tamer är bäst.....hmmm....
    Senast ändrad av Uberola; 2006-01-09, 06:37.

Kommentera

Jaha du Überola, om jag nu skulle behöva känna på riktiga spön det kanske må så vara men hur ska man få tag i muskie spön då? slänga iväg en beställning till musky shop eller? är väl inte gjord av pengar då man är arton år, gör så gott man kan och dina kommentarer kan du hålla för dig själv, jag säger vad jag tycker känns bra och tråden är för att ta reda på vad användarna använder för utrustning. inte någon rättelse för mig, men visst ha så kul med dina spön! och kom ner på jorden.

och är ditt Über 7 fotsspö ett All Purpose eller Buck/Crank?

Kommentera

Tror inte Uberola menade att tillrättavisa eller vara arg utan bara kände för några komiska inslag i texten, kan även kallas ironi i vissa fall.
        Jag kör ett Ron Thompson Monterra 9FT spö när jag fiskar gädda.
        Inget grymt spö men fan skönt gillar det mycket, Ska dock köpa ett till nu i vår innan gäddsäsongen börjar.
        När jag söker Abborre brukar det bli UL spö eller mitt Ron Thompson också.

Kommentera

Ursprungligen postat av LordPike
          Jaha du Überola, om jag nu skulle behöva känna på riktiga spön det kanske må så vara men hur ska man få tag i muskie spön då? slänga iväg en beställning till musky shop eller? är väl inte gjord av pengar då man är arton år, gör så gott man kan och dina kommentarer kan du hålla för dig själv, jag säger vad jag tycker känns bra och tråden är för att ta reda på vad användarna använder för utrustning. inte någon rättelse för mig, men visst ha så kul med dina spön! och kom ner på jorden.

och är ditt Über 7 fotsspö ett All Purpose eller Buck/Crank?
          Jag menar inte så illa, sorry om du tog illa upp. Men jag kan förstå att du reagerar som du gör, inte alltid så skoj att köpa nya grejor och genast höra att vissa besservissrar tycker nått.
          Saken är den att jag tycker det finns bättre spön för samma pris på svenska markanden än dom du nämner.
          När det gäller strike giant så är det ett helt ok spön men jag tycker det är lite sladrigt och tungt, berkley signa pike och edge tpr pike (tror jag det heter) är två spön i som smiskar rumpan på strike giant.
          Buster Stiff är inte alls mycket att ha det kastar dåligt, sladdrigt i toppen, väger mycket tror dessutom cwc skulle kunna sälja det mycket billigare. Allternativen till buster stiff är många. The Brute, piglet evo2, Daiwa powermesh, RST/LF spöna, Sjösländan mfl.
          Men detta är högst personliga åsikter och det man ska rätta sig efter är vad du känner dig hemma med, vad du tycker är ett perfekt spö för just dig.

När det gäller spöet är det ett All Purpose.
          Beställa från usa blir nog som sakt dyrt, det som behövs är att vi konsumenter går ihop och börjar ställa krav på handlare och grosister att förse oss med bättre grejor till ett bra pris.
          Senast ändrad av Uberola; 2006-01-09, 12:34.

Kommentera

Vad är ett skönt spö egentligen?

För mig är det ett spö som hjälper mig att genomföra det jag vill just då i mitt fiske. För närvarande har jag 3 gäddspön i bruk. De har helt olika karaktärer och är avsedda för olika ändamål.

Det äldsta är från 1993. Ett ganska trist spö med dagens mått mätt men det duger att ha till slänga i bilen tillsammans med robust rulle och en näve drag. Man vet ju aldrig vad som händer när man är ute. Rätt vad det är så faller fiskelusten på eller hur?
            Mitt allroundspö idag är ett 9' ABU Boron. Det har det jag gillar fast det tog tid innan jag fattade det. Orsaken till att spöet och jag inte riktigt fick ut allt tillsammans låg i att jag försett det med en för tung rulle. När jag bytte till en 5000-modell blev spöet något helt annat än ett segt och trist stövelskaft utan någon karaktär. Det visserligen bättre än det första men ändå. Nu sitter en Ambassadeur Classic 5000 på det och jag gör vad jag vill med det spöet om inte vinden lägger sig i kastet. Se platsen jag vill att betet dimpa ner på. vispa till med spöet och draget landar där rent intuitivt.
            Den friställda Ambassadeur 6500c Syncron behövde få ett spö som matchade dess resurser och som gav bra balans med rullens vikt och volym. Resultatet blev ett 10' Kinetic Signature Pike. Jag säger bara: Stå inte ivägen när jag skickar ut 75g mässing! Det här spöet är rena telefonstolpen när det gäller att winscha in abborrar och smågäddor men ge det lite bättre motstånd och det börjar jobba bestämt men med avstämd finess ända ner i handtaget!

ABU Boron är idag mitt första val när det gäller spön för multirulle eftersom det täcker betesvikter upp till max 50g. Slutligen har jag ett haspelspö som övertygar varje gång det kommer fram. FiskeFebers 9' Watermark. Det har jag mest för det lite tyngre havsöringsbetena men inte fasen ballar det ur om jag får en bättre gädda heller! Gillar det spöet oerhört och även det ligger ofta och skramlar bak i skuffen.

Men det händer att jag saknar mitt gamla blå ABU Caster 122.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vilken är det skönaste gäddspöet ni har haft eller har? själv kör jag med ett BFT strike Giant till spinnfisket och ett Buster stiff till jerket, helt klart bästa köpet jag någonsin gjort i spöväg, sen detta varvat med en ny record rulle rcn61 lh (http://www.tackletour.com/reviewabugarciarecord.html) och så en c3 till jerket, det är kärlek det.

så säg nu, vilket är det bästa gäddspöet som brukas i Sverige?

Skitfiske på er och snart släpper isen (förhoppningsvis) =)
              Jag kör med ett handbyggt spö från Daniel Paluch (Gävle fiskeredskap)
              spöt är 8,6fot och klarar beten upp till 150gram +
              visst fick jag betala för det men det är det grymmaste spöt jag någonsin hållt i men nu behöver jag inte leta mer efter något nytt mvh Ante

Kommentera

Ursprungligen postat av BJORKIZZ
                Jag kör med ett handbyggt spö från Daniel Paluch (Gävle fiskeredskap)
                spöt är 8,6fot och klarar beten upp till 150gram +
                visst fick jag betala för det men det är det grymmaste spöt jag någonsin hållt i men nu behöver jag inte leta mer efter något nytt mvh Ante
                Agree, grymt skönt spö.

Kommentera

Själv kör jag med ett 9 fots Berkley SSGS 15-40 och ett 6,6 fots 2 delat Rozemeijer (-80 g). En Calcutta 251 är rullen som får serva båda spöna. SSGS spöna är underbara.. synd att det inte finns ett som tar större gramvikter, men man kan inte få allt här i världen

Kommentera

Jag tror personligen att berkley signa pike och den serien spön är lite för "veka" för att kunna klara av ordentliga kast med dessa prylar som jag använder, som jag glömde nämnda i första inlägget ola. no hard feelings
                    Jag har ett Signa Pike Multi som fått bekänna färg sen i våras.
                    Lätt och oerhört välbalancerat, perfekt för exvis mellanstorleken av Zalt och liknande och funkar även bra upp till nånstans 80gram. 100gram är dock en bit över spöets övre gräns så jag kan bara bekräfta vad Du tror.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 296 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot