Vilken våg är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken våg är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns det dokumenterade fall av denna typ av invalidisering eller gissar man sig fram till detta?
    Gör en sökning på nätet, du lär få massor med läsnig som säger att så är fallet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Edvard;

Stahres inlägg tidigare var mycket genomtänkt och allt annat än barnsligt....

När du som Fredrik har fiskat Gädda en massa år kan du nästan på hektot när uppskatta vad Gäddan väger innan du returnerar den oskadad i sjön (C&R)...

Själv har jag fört utförlig fiskejournal och skrivit om mina fiskekompisars och egna fångster sedan drygt 50 år tillbaka och väger idag bara Gäddor som ligger mycket nära eller ser ut att väga över 10 kilos vikt. Och det är ytterst sällan att jag missbedömer en Gäddas vikt mer än på något hekto...

Här ser du en 14,6 kilos Gädda som var 128 cm lång .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..

Att man inom Gäddfiske och då speciellt tävlingsfiske både i Sverige, USA och många andra länder gått över från att väga Gäddorna till att mäta dess längd från nosspets till stjärtspets har ofta med hanteringstiden ovanför vattenytan att göra...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

www.trumman.com

Då tycker vi lite olika. All respekt.
      Fredrik såg det enbart från sitt perspektiv och jag gissar att han är en mer erfaren fiskare än mig, vilket gör det ganska trångsynt att han inte kan se det från en glad amatörs synvinkel. Jag har inte fiskat lika mycket som honom och kan verkligen inte avgöra vad en fisk väger med ett 100g differens. Så för mig är vägning det enda sättet. 4

Barnslig kan dock vara fel ordval. Trångsynt blir bättre.

Mvh
      Edvard

Kommentera

Godkänd för storfiskregistrering och billig.

Kommentera

Ursprungligen postat av wiki Visa inlägg
          Då tycker vi lite olika. All respekt.
          Fredrik såg det enbart från sitt perspektiv och jag gissar att han är en mer erfaren fiskare än mig, vilket gör det ganska trångsynt att han inte kan se det från en glad amatörs synvinkel. Jag har inte fiskat lika mycket som honom och kan verkligen inte avgöra vad en fisk väger med ett 100g differens. Så för mig är vägning det enda sättet. 4

Barnslig kan dock vara fel ordval. Trångsynt blir bättre.

Mvh
          Edvard
          Håller med dig Edvard. Ställer man en rak fråga om olika typer av vågar och dess egenskaper skall man inte i princip behöva bli betraktad som en dålig fiskare för att man inte bara väger bara personbästa eller 10+ fiskar. Vad sänder det för signaler till t.ex nya forumdeltagare här på Fiskesnack? Tips och trix om olika saker som kan hänga ihop med det man frågar om är naturligtvis välkomna men inte på ett nedlåtande sätt.

Själv väger jag det mesta jag tar upp i gäddväg för att jag är intresserad av att dokumentera revir, tillväxt, hur fisken klarar av lekskador, bra eller dåligt fiske beroende på olika bottenformationer, vegetation, etc. Och använder en Berkley Digital och Sportfiskarnas våg som vid kalibrering mot kända vikter funkar bra.

Kommentera

Hej Wiki, hade jag varit du hade jag hoppat över fjädervåg och satsat på en digitalvåg som väger rätt.

Kommentera

Jag håller med ovanstående. Och om pengar är ett problem då kan du ta hem en av dom här:

- http://www.ebay.com/itm/Digital-Scal...item5671620e5d

- http://www.ebay.com/itm/3-IN-1-HEAVY...-/291398494960

Dessa två är inte så exakta som min ElectroSamson Digital , men dom gör sitt jobb mer än väl. Dessutom får du en lipgrip och ett måttband upp till 100 cm på köpet och trots att de är "kinaskit", har dom fungerat perfekt i snart två års tid.

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 432 svar
              240 548 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg engqvist