Finns det dokumenterade fall av denna typ av invalidisering eller gissar man sig fram till detta?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken våg är bäst?
Collapse
X
-
wiki
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Edvard;
Stahres inlägg tidigare var mycket genomtänkt och allt annat än barnsligt....
När du som Fredrik har fiskat Gädda en massa år kan du nästan på hektot när uppskatta vad Gäddan väger innan du returnerar den oskadad i sjön (C&R)...
Själv har jag fört utförlig fiskejournal och skrivit om mina fiskekompisars och egna fångster sedan drygt 50 år tillbaka och väger idag bara Gäddor som ligger mycket nära eller ser ut att väga över 10 kilos vikt. Och det är ytterst sällan att jag missbedömer en Gäddas vikt mer än på något hekto...
Här ser du en 14,6 kilos Gädda som var 128 cm lång .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..
Att man inom Gäddfiske och då speciellt tävlingsfiske både i Sverige, USA och många andra länder gått över från att väga Gäddorna till att mäta dess längd från nosspets till stjärtspets har ofta med hanteringstiden ovanför vattenytan att göra...
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
www.trumman.com
Då tycker vi lite olika. All respekt.
Fredrik såg det enbart från sitt perspektiv och jag gissar att han är en mer erfaren fiskare än mig, vilket gör det ganska trångsynt att han inte kan se det från en glad amatörs synvinkel. Jag har inte fiskat lika mycket som honom och kan verkligen inte avgöra vad en fisk väger med ett 100g differens. Så för mig är vägning det enda sättet. 4
Barnslig kan dock vara fel ordval. Trångsynt blir bättre.
Mvh
Edvard
Kommentera
-
Godkänd för storfiskregistrering och billig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wiki Visa inläggDå tycker vi lite olika. All respekt.
Fredrik såg det enbart från sitt perspektiv och jag gissar att han är en mer erfaren fiskare än mig, vilket gör det ganska trångsynt att han inte kan se det från en glad amatörs synvinkel. Jag har inte fiskat lika mycket som honom och kan verkligen inte avgöra vad en fisk väger med ett 100g differens. Så för mig är vägning det enda sättet. 4
Barnslig kan dock vara fel ordval. Trångsynt blir bättre.
Mvh
Edvard
Själv väger jag det mesta jag tar upp i gäddväg för att jag är intresserad av att dokumentera revir, tillväxt, hur fisken klarar av lekskador, bra eller dåligt fiske beroende på olika bottenformationer, vegetation, etc. Och använder en Berkley Digital och Sportfiskarnas våg som vid kalibrering mot kända vikter funkar bra.
Kommentera
-
Jag håller med ovanstående. Och om pengar är ett problem då kan du ta hem en av dom här:
- http://www.ebay.com/itm/Digital-Scal...item5671620e5d
- http://www.ebay.com/itm/3-IN-1-HEAVY...-/291398494960
Dessa två är inte så exakta som min ElectroSamson Digital , men dom gör sitt jobb mer än väl. Dessutom får du en lipgrip och ett måttband upp till 100 cm på köpet och trots att de är "kinaskit", har dom fungerat perfekt i snart två års tid.
//T
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Värdera utrustning - dödsboav AnnawHej igen, här kommer några bilder - verkar mest vara Abu Garcia-prylar. Nåt som sticker ut? Tar tacksamt...19 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-23, 20:31 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57