Havsöringfiske. Fluga vs Spinn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringfiske. Fluga vs Spinn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringfiske. Fluga vs Spinn?

Hej alla fiskesugna. Har sedan en tid tillbaka provat på havsöringsfiske längs smålands kust. Eftersom att jag är i princip nybörjare har jag inte hunnit lärt mig så många knep än. Har så här långt enbart enbart ägnat mig åt spinnfiske. Antalet fångade fiskar har varit fåtaliga trots mängder med följare vissa turer. Kan det vara lönt att börja fiska fluga? Har fått för mig att det ska vara effektivare. Någon som har några erfarenheter av hur öringen påverkas av pålandsvind/frånlandsvind?
    När fan ska den jävla öringen nappa!

Här får du en bra site att läsa in dig på HÖ fisket. Fisket som här avhandlas berör iof Österlen. Men kunskapen är nog generell även för "din" kuststräcka.

Kommentera

ja fiskar havsöring i göteborgs området och där har ja lyckats bättre med fluga än spinn, men det kanske någon annan som har en annan uppfattning än mig/fredrik
      BIFF?? ME´LÖK. PASSERA

Kommentera

Jag fiskar både med spinn och fluga efter havsöring i Stockholms skärgård. Tycker att fluga är effektivare och roligare, speciellt när det är kallt i vattnet då man kan fiska flugan långsamt. Så fort is går upp ska jag vada ut till skärgårdsvikarna och blöta mina zonkers.

Det som är roligare med spinn är att hugget brukar blir hårt och stumt. På fluga blir det tungt sug. På spinn kan man söka av större områden och det är mindre känslig för vindar. Blåser det med än 5 m/s i motvind kan det blir en utmaning att få ut flugan.

Jag metar även med räka eller nors under vintertid när varken fluga eller drag fungerar.

Kommentera

Vad gäller just kustfisket efter öring för min del, så är det fluga som gäller vår och höst, men i högsommarvärmen blir det enbart båtfiske på djupare vatten och då kommer spinnspöt fram.