Calcutta DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Calcutta DC

Någon som har någon erfarenhet av den här rullen???.

Funkar den microprocessorstyrda tekniken bra??... eller är det bara overkill?.

vore intressant att veta.

tacksam för svar.

Det undrar jag också!

Det känns ju lite tveksamt med fotoceller, batteriladdning och elektronik när den ska klara av the cold swedish winter med allt vad det innebär i form av salt, snöglopp och utlekta besor.

Den fick iallafall toppbetyg i FJ. Fast hur den fungerar efter ett, fem, tio eller femtio år säger ju inte testet.

Kommentera

har den fotoceller och batteriladdning och sånt??

fick för mig att det var ett självförsörjande chip inuti.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
        har den fotoceller och batteriladdning och sånt??

fick för mig att det var ett självförsörjande chip inuti.
        Ja, den har någon form av fotoceller som ska hålla koll på linavgången. Jag vet inte närmare hur det fungerer.

Den har en generator som laddar ett batteri automatiskt när man kastar, ungefär som en dynamo på en cykel. Och batterier gillar ju som bekant inte kyla, så jag kan tänka mig att det strular om man fiskar havsöring den kalla tiden på året.

Det är ingen rulle jag skulle pynta 6000 för, men det skulle vara kul att prova den en dag.

Kommentera

de säljs ju aldrig för det priset. de blir billigare.

alltight, men antagligen har de tänkt på att rullen kommer att användas i kall miljö också så det funkar säkert.

jag lovar att jag skall rapportera till dig när jag provat den. får den om en vecka

Kommentera

Japaner ÄLSKAR mackapärer, och ju mer high-tech det sken av att vara destå bättre. Tro mig jag vet.

Själva bromssystemet är inte så komplicerad att konstruera rent principiellt, men det jag funderar över är om den digitalakretsen verkligen är tillräckligt snabb för att hinna gå in och styra i kastets mest kritiska skede.
            Frågan om tillförlitligheten som redan rests, får besvaras av någon annan.

Själv tror jag på enkla och robusta lösningar. Centrifugalbroms är OK, magnetbroms är bättre och en kombination av de två är faktiskt riktigt bra. Mekbroms är otidsenligt men bra att ta till när man går utanför rullens dynamik.
            www.utreel.com

Kommentera

Snakka med en representant for Shimano i Norge, og han sa de hadde testa DC rullen ved å kaste en sluk/plugg i en vegg, UTEN å få backlash...
              Ellers har jeg lest på div utenlandske fora at den funker bra.

Michael
              'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikopath
                Snakka med en representant for Shimano i Norge, og han sa de hadde testa DC rullen ved å kaste en sluk/plugg i en vegg, UTEN å få backlash...
                Ett klart brutalt test - funkar det då så funkar det nog för det mesta.

Det enda som slår mig är att jag aldrig haft problem med en vägg framför näsan när jag fiskar, men jag kanske borde skaffa en, det verkar i alla fall dyrt.
                www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                  Ett klart brutalt test - funkar det då så funkar det nog för det mesta.

Det enda som slår mig är att jag aldrig haft problem med en vägg framför näsan när jag fiskar, men jag kanske borde skaffa en, det verkar i alla fall dyrt.

Betongväggar är möjligtvis ett problem om man fiskar i Strömmen...

En annan, högst sannolik, riskfaktor är att dragat fastnar i en gren när man ska kasta. Det hände mig i helgen, och jag studsade faktiskt ambassadur-nystanet som en basketboll framför mig hela vägen hem...!!

Kommentera

En fiskepolare köpte den direkt när den kom. Han är minst sagt nöjd och håller den för den bästa rulle han använt. Hade den funnits i lite mindre storlek så hade han köpt den till jerk-spöt också, det är tydligen klar skillnad på den och TE'n.

Har naturligtvis testat den själv också :-) och den känns verkligen bra. Fast undertecknad har begränsad erfarenhet av Multirullar, så mitt omdömme säger inte så mycket

Tror m a o inte att du blir missnöjd

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 423 svar
                    239 213 visningar
                    12 gillar