Hum och Low samtidigt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hum och Low samtidigt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hum och Low samtidigt

Hej kunskapare!
    Vet att det finns många trådar om ekolod, men jag har en konkret fråga och avstår från att hoppa in i befintliga diskussioner.
    Är intresserad av att samtidigt kunna köra ett SI-lod och ett 2D-lod vid pelagiskt fiske. Humminbird 999cxi HD SI med givare fram i båten och Lowrance HDS-5 Gen2 med givare litet längre bak där jag fiskar. Hum arbetar, som ni vet, med frekvenserna 455/800 kHz och Low med 50/83/200 kHz.
    Fråga 1: kommer detta att funka utan att utrustningarna på något sätt stör varandra???
    Fråga 2: avbildas bågen från en fisk lika vid olika frekvenser eller påverkas utseendet av konvinkelns storlek???
    Fråga 3: är det någon som har ett bättre förslag på hur den perfekta ekolodslösningen skulle se ut???
    Slabang

1 - nei
    2 - nei på det første og ja på det andre
    3 - ja.

Med unntak av ONIX/ION bruker Humminbird 200 kHz samtidig med SideImaging. Dette vil forstyrre det andre ekkoloddet. Skal du kombinere slik du tenker på her, vil jeg sterkt anbefale å holde deg til ett merke, så enhetene i tillegg kan settes i nettverk med hverandre så hele oppsettet ditt blir mer fleksibelt.
    Team Colibri

Kommentera

1. Det brukar ju heta att utrustningar med samma frekvens stör varandra. Här är det ju fråga om utrustningar med helt olika frekvenser. Varför kommer detta förslag inte att fungera?
      2: På vilket sätt förändras ett eko vid olika frekvenser?
      3. Har ingen kunskap/erfarenhet av nätverk, men är det inte så att man då bara kan välja ett av flera alternativ? Här vill jag kunna köra SI och 2D samtidigt på två skärmar.
      Slabang

Kommentera

Här sitter ett Humminbird bredvid ett par Lowranceenheter och det ser ut att fungera som du vill, men jag har ingen aning om hur. https://www.youtube.com/watch?v=TFDKmDpAD0c

Kommentera

Ursprungligen postat av GHD Visa inlägg
          1. Det brukar ju heta att utrustningar med samma frekvens stör varandra. Här är det ju fråga om utrustningar med helt olika frekvenser. Varför kommer detta förslag inte att fungera?
          2: På vilket sätt förändras ett eko vid olika frekvenser?
          3. Har ingen kunskap/erfarenhet av nätverk, men är det inte så att man då bara kan välja ett av flera alternativ? Här vill jag kunna köra SI och 2D samtidigt på två skärmar.
          Därför att det inte är helt olika frekvenser.
          Humminbirds SI använder alltid 200 kHz samtidigt som 455 eller 800.
          Det gör däremot inte Lowrance enheter.

MEN.......Som ni ser i klippet ovan använder Cecilia både HB och LW.
          Frågade henne vid ett tillfälle om hon upplevde störningar. Och ja ibland hände det. Men oftast gick det bra, var svaret jag fick.

Olika frekvenser ger olika bred sökkon och därför ser ekona lite olika ut. Men hur olika varierar lite på yttre omständigheter som fart, utrustning, givare m.m. m.m.

Det du låser dig vid genom att använda nätverk är själva märket på utrustningen t.ex. Humminbird, Lowrance eller Garmin.
          Sen hur du utformar nätverket med antal skärmar, storlek på dessa osv är helt upp till dig. Att köra SI och 2D på separata skärmar är inga problem även om du har dem kopplade i ett nätverk.

//Micke

Kommentera

Hur ser er optimala lösning ut för vertikalfiske? Har samlat på mig den uppfattningen att LW är bäst på 2D och HB bäst på SI. Då blir det ju litet knepigt om man bör undvika att kombinera fabrikaten. Har en 'gammal' 998 nu och den är 'dålig' både på SI och 2D. Nya modellen lär ju vara bättre. SI-vyn bör ju vara så bred som möjligt för bra upplösning och med två skärmar kommer man ju ifrån det problemet.
            Slabang

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 346 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson