Hur håller man dragen blanka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur håller man dragen blanka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

blank eller glansig är inte alltid så bra.
    va på en föreläsning me håkan fransson för nåra veckor sedan, han snackade gäddtrolling och enligt han så är matta vobblers bäst.

Kommentera

Vill du ha dina drag blanka å fina så ska du låta bli att använda dom.

Vill du fiska och få fisk så är det precis så som flera nämnt. Alla nya drag fiskar pissdåligt och ju mer slitet fult och färglöst ett bete blir desto bättre fiskar det. Sorgligt men sant.

Det finns bara ett undantag som bekräftar den regeln och det är helblanka, silver, koppar mässing skeddrag som i vissa lägen fiskar bättre ju blankare dom är, men som sagt det gäller inte alla gånger.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Huruvida drag ska vara blanka eller ej kan man diskutera i evigheter, precis som frågan vilken färg som är bäst på beten. Det man tror på fångar fisk, det är väl vad vi brukar enas om till slut?

Nåja när fiskeabstinensen river i själ och kropp en regnig beckmörk måndagskväll i november så är putsande ett litet terapiarbete. Och så kul är det inte att jag vill ha det ogjort direkt.

Ska testa sån där gegga till flugor som någon nämnde, tror jag har en skvätt liggandes någonstans.

Kommentera

Fiskar du i rent klart vatten är det inte säkert att bländande blanka drag är bästa lösningen. Om vattnet är grumligt eller mörkfärgat kan blanka eller fluofärgade drag vara användbara. Ärgade mörka koppardrag och flammiga silverdrag är en skatt att ösa ur när dina högglanspolerade beten fiskar blankt.
          Är du begiven på att äga glänsande prylar, rekommenderar jag att du skaffar en 50-tals jänkare att gnugga glans på.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

När du har gnuggat färdigt alla betena så att de glänser ikapp med solen, köp då en sådan här: http://kalaspudding.blogspot.fi/2012...bile-1958.html precis enligt Be Bests rekommendation.

Kommentera

Förr grävde jag ner nya drag i en blandning av sand, salt och vatten i flera veckor för att få ärgade drag. I dag på drag, spinnerbaits, och spinnare behåller jag insidan blank för flash, lackar med vatten baserat, lackar hela skeden, alltså båda sidor, håller rätt bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 417 svar
              238 814 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01