Jag är lite sugen på att köpa denna rulle. Nu fiskar jag främst med mgxtreme! Är det verkligen sådan skillnad i kastlängd? Är den så överlägsen de flesta andra rullarna på marknaden som dom säger? Eller är det bara bullshit? Någon som har lite bra/dåliga erfarenheter från denna rulle?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Omdömen shimano calcutta 201 dc
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Svaret på dina frågor är njae. Det är minst sagt en jävligt fin rulle som kastar otroligt bra och om inte längre så i alla fall mer användarvänligt. Den var i mångt och mycket en överlägsen rulle då den släpptes för sådär en tio år sedan, men tiden har i viss mån sprungit ikapp. Men den står sig fortfarande mot det mesta och endast ett fåtal andra rullar i topskicktet kan tyckas vara likvärdiga eller bättre. Inte mycket illa man kan säga om rullen mer än att dreven på Calcutta TE är ganska känsliga. Har fått två uppsättningar att rasa, vilket jag inte lyckats med på någon annan rulle.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggInte mycket illa man kan säga om rullen mer än att dreven på Calcutta TE är ganska känsliga. Har fått två uppsättningar att rasa, vilket jag inte lyckats med på någon annan rulle.
Kommentera
-
TEDC är en grym rulle som kan rekommenderas.
Använder min till i första hand HÖ-fiske när jag vill kasta långt. Med en 20 eller 30 g Vicke och ett 9-10 fots spö så kastar du lååååååångt....oftast längre än du behöver
Har ett gäng olika rullar i samma size (Calais DC, CQ14, Calcutta 201D, Chronarch 201E7) men för min del är TEDC:n något av en personlig favorit....detta även om jag gillar alla rullarna ovan.... Skall jag säga något negativt om rullen så är det väl att den gärna hade fått ha något högre utväxling...vidare så väljer jag bort rullen då tempen kryper ner mot nollan....anledningen är att metallen i rullen blir lite kylig att hålla i även om det stämmer att utväxlingen då egentligen kommer mer till sin rätt.
Nu förstår inte heller jag hur Barnmorskan lyckats rasa sina drev...kanske skedde det vid uppgraderingen till drev med högre utväxling....
I andra hand använder jag rullen till lätt gäddfiske, beten <60 g.
Kan du tänka dig högervevat så har Harlequine en obetydligt använd till försäljning till riktigt bra pris här på FS....
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2014-11-12, 22:46.
Kommentera
-
Fantastisk fiskerulle , så det är bara och köp! Att vissa har lyckas ha sönder en sådan det är svårt att tro. Mina TE är flera år gamla och har fungerat klanderfritt trots hårt fiske.
Men för betena du hade tänkt dig, då finns en annan DC rulle som "hanterar" dessa ännu bättre och som är ännu billigare i inköp: Shimano Exsence DC.
Det finns mkt skrivet här på FS om Shimano Calcutta 201 TE DC och även om Shimano Exsence DC, så det är bara och söka på dom i sökfältet. Min signatur har några trådar om dessa rullar och även på google finns en del info. Här bjuder jag på ett par länkar:
The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site. Chance to win free tackle everyday.
Titta gärna på en 2014 Calcutta Conquest oxå. Visst den har ingen DC, men den kastar och känns som en dröm!
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2014-11-13, 00:51.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
2024-11-09, 18:27 -