Hitta "Bullet" vikt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta "Bullet" vikt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hitta "Bullet" vikt

Tycker jag letat överallt på vanliga svenska sidor utan att hitta något förutom några halv taskiga färdig "sets" men jiggar å skit, jag vill bara ha vikten. Såna skit jiggar man får till blir ändå bara liggandes.

Var kan man hitta såna lösa tro?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Syftar du på typen som används vid tex Texasrigg för abborre? Kolla med ACT Falun (Facebook tex). Jag köpte där och skulle dom vara slut så tar grabbarna säkert hem åt dig.

Kommentera

Finns här! http://ribatex.se/fiske/ovriga-tillbehor/
      Senast ändrad av Motorgoat; 2014-10-24, 23:11.
      Instagram: Zenfisherman

Kommentera

även jag har letat som fan efter detta...
        jag tycker dom på ribatex såg OK ut, men, mitt tips är ändå för att det är bra mycket billigare om inte annat, att testa köra med dom "bass casting sinkers" eller va fan dom nu heter, som finns på clas ohlson, "päronsänken" men dom har en genomgående fri stav som ger dem dess ögla som e gjord av typ mässing som e sjukt lätt å klippa av...dessutom även dessa med "urgröpt" botten som dom på ribatex, simsalabim så har man bra bullet weights för å puncha eller annat valfritt...

dessa har jag kört med under slutet på sommaren/hösten (så fort jag hittade dom på classe) till mitt punchande efter gädda å borre, samt för texasriggar för djupfiska efter borre längs botten...
        funkat fint hittills +man får för en billig peng lite fler olika sorter å leka med...

mvh
        /peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddkraft Visa inlägg
          Syftar du på typen som används vid tex Texasrigg för abborre? Kolla med ACT Falun (Facebook tex). Jag köpte där och skulle dom vara slut så tar grabbarna säkert hem åt dig.
          Japp, texasrigg jag syftar på. Håller mig helst borta från ansiktsboken...

Ursprungligen postat av Motorgoat Visa inlägg
          Blir nästa lösningen! Tyckte dem vägde så jäkla mycke bara, men de kanske dem måste?

Edit: Såg nu att där fanns lätta också, bara att texten är halvt avklippt...

Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
          även jag har letat som fan efter detta...
          jag tycker dom på ribatex såg OK ut, men, mitt tips är ändå för att det är bra mycket billigare om inte annat, att testa köra med dom "bass casting sinkers" eller va fan dom nu heter, som finns på clas ohlson, "päronsänken" men dom har en genomgående fri stav som ger dem dess ögla som e gjord av typ mässing som e sjukt lätt å klippa av...dessutom även dessa med "urgröpt" botten som dom på ribatex, simsalabim så har man bra bullet weights för å puncha eller annat valfritt...

dessa har jag kört med under slutet på sommaren/hösten (så fort jag hittade dom på classe) till mitt punchande efter gädda å borre, samt för texasriggar för djupfiska efter borre längs botten...
          funkat fint hittills +man får för en billig peng lite fler olika sorter å leka med...

mvh
          /peter
          Fan de där var inte dumt, man ser ju längst ner till vänster på bilden att dem är urgröpta. http://www.clasohlson.com/se/P%C3%A4...8-pack/31-7034 Såna blir de å testa! Tackar.
          Senast ändrad av Snöhäst; 2014-10-25, 09:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Japp, texasrigg jag syftar på. Håller mig helst borta från ansiktsboken...

Blir nästa lösningen! Tyckte dem vägde så jäkla mycke bara, men de kanske dem måste?

Edit: Såg nu att där fanns lätta också, bara att texten är halvt avklippt...

Fan de där var inte dumt, man ser ju längst ner till vänster på bilden att dem är urgröpta. http://www.clasohlson.com/se/P%C3%A4...8-pack/31-7034 Såna blir de å testa! Tackar.
            Testa päronsänken först så du får se om du gillar att fiska texas och Carolina eller punching, jag började fiska texas och carolina för tre år sen och då var bara päronsänken som gällde som bullet weight, ribatex bly sänken är toppen köper du 7,9,14 så klarar du det flesta situationer jag har vikter från 5 till 28 men det är dom jag nämnde ovan som får syna vatten
            Tungsten är det jag kör med men då kostar 2st 10gr runt en hundring så det är lite onödigt att starta med dom för man fiskar bort en del i början innan man vant sig med hur allt känns efter botten, jag kör texas mest och då efter borre, gös och gädda med korkar från stl 2 upp till 9/0.
            Hoppas du kommer gilla metoden !!
            Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Man kan köpa på t ex eBay.

Sökväg: Sporting goods / fishing. I sökrutan skriver du bullet sinkers. Kolla bara först om du ska betala frakt eller inte, det kan finnas "Free shipping" gratis frakt, eller frakt för flera hundra spänn.

Om du ska fiska texas eller Carolina rigg finns en mycket enkel lösning! Vanliga päronsänken! Om du helt enkelt klipper bort lekandet så du bara får en vikt med ett hål i har du ett bulletsänke! Och päronsänken finns ju från 5 gram och uppåt - så det är bara att sätta igång och klippa bort pianotråden eller mässingstråden så har du dina bullets! Enklare kan det inte bli - du kanske rent av har några päronsänken i redskapslådan?

Kommentera

Angående sänken...!

Man bör låta bli sänken gjorda av bly - helt onödigt att slänga i sjön, bly är ju inte så bra vad jag vet i naturen...!

Tungsten/Wolfram, mässing eller andra material är att föredra om man tänker efter.

Blev lite förbannad för ett tag sen, i en fisketidning visade man hur man själv kunde stöpa vikter av bly... what the fuck säger jag. I samma tidning propagerar man för "ge fan i våra vatten"... undrar hur dom tänkte där - hade dom tänkt alls?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
                  jag kör texas mest och då efter borre, gös och gädda med korkar från stl 2 upp till 9/0.
                  När vi ändå är inne på de, om jag köper en liten mask som är 10cm vilken storlek ska kroken vara då? Har letat efter en "karta" på storlekar på just offset krokar men hittar inget...

Gillar metoden kommer jag säkerligen göra, i alla fall när jag har hittat rätt grejor.

Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
                  du kanske rent av har några päronsänken i redskapslådan?
                  Kollade faktiskt igenom allt... Hade bara sänken med insmälta lekande...

Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
                  Angående sänken...!

Man bör låta bli sänken gjorda av bly - helt onödigt att slänga i sjön, bly är ju inte så bra vad jag vet i naturen...!

Tungsten/Wolfram, mässing eller andra material är att föredra om man tänker efter.

Blev lite förbannad för ett tag sen, i en fisketidning visade man hur man själv kunde stöpa vikter av bly... what the fuck säger jag. I samma tidning propagerar man för "ge fan i våra vatten"... undrar hur dom tänkte där - hade dom tänkt alls?
                  Även funderat på detta en del och har kommit fram till att de inte kommer göra någon som helst skillnad för mig (Förutom plånboken...) om jag fiskar med bly eller nåt annat som är bättre för miljön.

Där jag kör kör ofta gubbarna med gnosjö, vilket mer elr mindre är en plåtbit med en rejäl blykump på ena sidan. Och såna får man upp minst 5st om året av fiskande nära bottnen.

Men jag förstår tänket, hade gärna velat att alla skulle sluta köra bil också. Men de funkar inte redigt så... Så tycker vi slutar diskuterar detta helt.

Kommentera

När vi ändå är inne på de, om jag köper en liten mask som är 10cm vilken storlek ska kroken vara då? Har letat efter en "karta" på storlekar på just offset krokar men hittar inget...

Gillar metoden kommer jag säkerligen göra, i alla fall när jag har hittat rätt grejor.
                    För 10 cm maskar med tunnare kropp som SG sandeel slug eller ribster brukar jag köra size 2 off-set. Men jiggar med lite mer kropp av samma längd och kortare tail typ Skippy Fish kan man gå upp till 1/0. Så varierar väldigt
                    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 611 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone