Här kommer en bild på nya ambassadeur 5600 EXT efterföljaren till mörrumserien. Fick möjlighet att veva på den vid besök på ABU i höst...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Här är den nya Ambassadeur EXT
Collapse
X
-
Spännande, påminner om de specialare som finns fär bla japan... Mycket sober. Konstigt att ABU är så hemliga med sina grejor, ingen promotion i sverige via hemsida eller någe. Grejorna lixom bara finns helt plötsligt i handeln...."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Draugen#
Ext
Instämmer med Jan O konstigt att de nya rullarna inte promotas i sverige utan dyker upp på utländska sidor helt plötsligt. Det är ju en svensk rulle (idag kanske ett påstående med modefikation).
Lite rullfakta
Jag fick möjlighet att torrveva EXT'n vid ett besök vid ABU. Det första som slog mig var att jag fick en plastig känsla av rullen den är dock byggd i aluminium. Det andra var det nydesignade stjärnhjulet (syns på bilden). Färgen på gavlarna var vad jag tror kallas burgundi (lila-röd-brun). Rullen var dessutom utrustad med smart mag brake (samma som på D5,D6) samt samma tumtangent som på record ambissarna. Rullen kändes inte speciell på något sätt, utan som vilken annan rulle som helst...
Det mest iögonfallande och sorgliga var att det stod Enginered in Sweden på höger rullgavel. När man vänder på rullen och studerar rullfoten uppenbarar sig en cirkulär klisterlapp med vita bokstäver som meddelar att rullen är Made In Korea...Sorgligt... Mitt intryck av rullen är nog tyvärr svärtat av detta faktum... Har som sakt bara torrvevat EXT'n och måste säga att RCN-modellerna slår denna med hästlängder trots att EXT skall vara ABU's top of the line från 2006 och ersätta mörrum serien (som blir för dyr att tillverka)...Återstår att testa den vid fiske..."Heja USA"...
Kommentera
-
Har den både Smartbrake och vanlig mekanisk broms? Jag trodde att vitsen med Smartbrake var att man justerade både den mekaniska och magnetiska bromsen med samma vred. Så är det iaf på D5:an.
Håller med om att Smartbraken inte är någon höjdare och har definetivt inget att göra på en rulle som ska vara "top of the line".
Oavsett vad så klingar "made in korea" inget vidare heller.
Kommentera
-
”Ex oriente lux” som de gamla rommarna sa.
Så vet vi då vart rulltillverkningen i Svängsta är på väg!
För dem som sätter penningen först måste den gamla maoistiska sången ”Östern är röd” vara rena paradmarschen mot paradiset!
Än så länge finns tillverkningen av Record i Sverige men hur länge stannar den här?
Det är dags för Danielssons att öppna en ny och mycket exklusiv produktionslinje för multirullar! Måvara att vissa ingående hitec-komponenter tillverkats österut eller västerut men rullen som sådan ska tillverkas i Sverige.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Draugen#Instämmer med Jan O konstigt att de nya rullarna inte promotas i sverige utan dyker upp på utländska sidor helt plötsligt. Det är ju en svensk rulle (idag kanske ett påstående med modefikation).
Lite rullfakta
Jag fick möjlighet att torrveva EXT'n vid ett besök vid ABU. Det första som slog mig var att jag fick en plastig känsla av rullen den är dock byggd i aluminium. Det andra var det nydesignade stjärnhjulet (syns på bilden). Färgen på gavlarna var vad jag tror kallas burgundi (lila-röd-brun). Rullen var dessutom utrustad med smart mag brake (samma som på D5,D6) samt samma tumtangent som på record ambissarna. Rullen kändes inte speciell på något sätt, utan som vilken annan rulle som helst...
Det mest iögonfallande och sorgliga var att det stod Enginered in Sweden på höger rullgavel. När man vänder på rullen och studerar rullfoten uppenbarar sig en cirkulär klisterlapp med vita bokstäver som meddelar att rullen är Made In Korea...Sorgligt... Mitt intryck av rullen är nog tyvärr svärtat av detta faktum... Har som sakt bara torrvevat EXT'n och måste säga att RCN-modellerna slår denna med hästlängder trots att EXT skall vara ABU's top of the line från 2006 och ersätta mörrum serien (som blir för dyr att tillverka)...Återstår att testa den vid fiske..."Heja USA"...

Fy fan vad pinsamt av ABU att låta en top-of-the-line-modell tillverkas utomlands. Hade varit bättre att låta Recorden stå som nummer ett i så fall.
Du sa att den har smartbrake. Vet du vad mekbromsratten på vevsidan har för funktion i så fall? Och tumtangent utformad som hos Recorden, kan det verkligen stämma? Har svårt att se den designen göra sig rätt på det där stativet... I så fall är det en katastrof!
/FRB
Kommentera
-
Det är nog dags att skaffa en omgång reservdelar och knåpa ihop egna rullar när klassikerna gått ur tiden. Vi är snart där!
SAAB görs snart av Opel,
Skabbiglack ska bli till i Trollhättan. 
Inte lär det dröja så länge till innan vi får se Okuma Record och Tica Mörrum.
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ext
Tusan blir lite osäker nu... men visst satt det en smartbrake ratt på vänster gavel på den modell jag tittade på kan det vara så att det är endast magnetbroms som justeras via denna. Mek broms ratt satt ju också på rullen... Fattar inget just nu... Tumtangenten var samma som på recorden... Vad jag hörde så skulle den lanseras som topp of the line och efterfölja mörrumserien...håller med om att det verkar konstigt om man jämför ext'n med record amban.....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 358 visningar