isborr! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

isborr!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är inte finne, men Jag håller Rantanen före Mora av många skäl... och vad jag minns så var moran en bra bit efter Rantanen i antalet varv vad jag kommer ihåg, i det test jag läste... Lazern var väl hyffsat med vad jag minns.
    Jag är väl inte ute så jätte mycket 1-2 gånger i veckan under säsong, men det har ändå blivit några hål genom åren...! Sen har jag pedant skött min borr efter varje tur, vilket har räckt för mitt skär!

Som sagt man får det man betalar för!!!
    Är ni nöjda med era jula borrar är väl det kanon, jag menar det!

Drar en paralell, jag har harvat runt med min pgs när jag har jerkat, den funka kanon första 6 månaderna, men sen börjar strulet man vill vara utan, då köper man en c3 eller ännu hellre en calcutta som håller ett tag längre...
    Man får det man betalar....

Kommentera

Greggan, vad menar du att man får vad man betalar för. Eller menar du så att en Rantanen av den dyraste modellen är bättre. Eller är det vad den kostar som ger status. Glömde en nackdel till om Rantanen. Borrkronan har en förmåga att rosta fast i infästningen. En kompis Rantanens borrkrona bara ramlade av. Hela nederdelen hade rostat av. Blir så när den skall in i ett ihåligt rör. Där det under åren samlas vatten och annan sörja. Det slipper man på dessa Moraborrar med hel fast krona. Nya Lazern är ju inte att gemföra med typ modellen Viking eller dessa snikmodeller. Den blå med raka skär borde inte ens säljas. Den borde Mora skrotat ut för många år sen.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Och just Julaborrarna är dessa blå med raka skär. Vad menar du också egentligen att du skött borren. Slipar sig skären av sig självt eller kör du bryne. För dom är ju rostfria. Så att torka dom med trasa ger inget för hållbarheten. Att bryna funkar inte heller så det kan du inte slå i mig.

Kommentera

nu vart det så att jag fick dom för 699styck + ett par vantar och frakten. så jag tycker jag fick till det bra i pris. om jag har fattat detta rätt så är jula borren en helt annan borr. om detta stämmer så står det nu iaf på minst 4 ställen i den här tråden=) elanen du verkar kunna dina borrar du
          Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Julaborren är en vanlig Moraspiralen. Dvs inte Lazer I eller II. Men samma Moraspiral som man köper överallt.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
              Greggan, vad menar du att man får vad man betalar för. Eller menar du så att en Rantanen av den dyraste modellen är bättre. Eller är det vad den kostar som ger status. Glömde en nackdel till om Rantanen. Borrkronan har en förmåga att rosta fast i infästningen. En kompis Rantanens borrkrona bara ramlade av. Hela nederdelen hade rostat av. Blir så när den skall in i ett ihåligt rör. Där det under åren samlas vatten och annan sörja. Det slipper man på dessa Moraborrar med hel fast krona. Nya Lazern är ju inte att gemföra med typ modellen Viking eller dessa snikmodeller. Den blå med raka skär borde inte ens säljas. Den borde Mora skrotat ut för många år sen.
              Har aldrig haft problem med vatten och sörja i nederdelen/fästet... Man får ju ta isär borren efter säsongen och torka av och fetta in neder delen, testa det... Klassiskt underhåll! Inbilla mig inte att kronan bara ramlar av om man tar hand om grejerna...

"Man får det man betalar för!" Handlar inget om attityd utan om att Rantanen är en bästa borren vilket tester också visar...

Snart är det dags att sätta ner borren, vare sig ni har en mora eller Rantanen...

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                nu vart det så att jag fick dom för 699styck + ett par vantar och frakten. så jag tycker jag fick till det bra i pris. om jag har fattat detta rätt så är jula borren en helt annan borr. om detta stämmer så står det nu iaf på minst 4 ställen i den här tråden=) elanen du verkar kunna dina borrar du
                Det är den blåa skiten som kallas Mora Spiralen !
                sigpic

Kommentera

Tack Ari, för ditt klargörande. Den blå med raka skär kan nog funka precis som du skriver i andra situationer. Jag har ägt en 200 mm med raka skär. Funkade bra vid angling. Då man inte behövde göra massor med hål. Sen ägde jag 125 mm med raka också. Där var nackdelen för mig att 125 mm borren frös runt skärbladen och vid hela kronfästet. Men då var det svinkallt. Fast på den tiden borrade man ju inte alltid fast den i isen. Som på det viset inte isar igen så mycket. Nya Lazern är helt klart mer snäll mot ägaren till i längden. Håller med Ari, man behöver inte vara pissnödig om man borrar lite varstans med en Moraborr. Har ju faktiskt ägt en av Rantanens bästa borrar. Den grönblå 155:an med vikning på mitten med rostfria skär. Alltså inte med kolstålsskären som den röda modellen har. 155:an var skön att borra med när den var nyslipad. Men dessa små pyttiga svarta handtag blev jag aldrig klok på. Och det tokiga skärskydd heller. Sen när enda Rantanensliparen i Stockholm gick och dog. Fanns då ingen som gjorde det bra. Många fick skitslipningar av saxslipare och dylika slipnissar. På tävlingar stod dom ju helt väck och snurrade med borrar. Nu finns det visst nån i hela stora Stockholm som slipar. Bara han är nykter.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                    Tack Ari, för ditt klargörande. Den blå med raka skär kan nog funka precis som du skriver i andra situationer. Jag har ägt en 200 mm med raka skär. Funkade bra vid angling. Då man inte behövde göra massor med hål. Sen ägde jag 125 mm med raka också. Där var nackdelen för mig att 125 mm borren frös runt skärbladen och vid hela kronfästet. Men då var det svinkallt. Fast på den tiden borrade man ju inte alltid fast den i isen. Som på det viset inte isar igen så mycket. Nya Lazern är helt klart mer snäll mot ägaren till i längden. Håller med Ari, man behöver inte vara pissnödig om man borrar lite varstans med en Moraborr. Har ju faktiskt ägt en av Rantanens bästa borrar. Den grönblå 155:an med vikning på mitten med rostfria skär. Alltså inte med kolstålsskären som den röda modellen har. 155:an var skön att borra med när den var nyslipad. Men dessa små pyttiga svarta handtag blev jag aldrig klok på. Och det tokiga skärskydd heller. Sen när enda Rantanensliparen i Stockholm gick och dog. Fanns då ingen som gjorde det bra. Många fick skitslipningar av saxslipare och dylika slipnissar. På tävlingar stod dom ju helt väck och snurrade med borrar. Nu finns det visst nån i hela stora Stockholm som slipar. Bara han är nykter.
                    Kan bara säga en sak. Olssons har en "gubbe" som slipar Rantanenskären och jag har inte hört en enda som har fått en "felslipning". Säger ju sig själv att en "hel" borrkrona är stabilare än "lösa" skär. Hade en viking för många år sedan, skären trillade av minst en ggr/vinter.
                    sigpic

Kommentera

Flodebanan, ja om du inte dragit åt ordentligt. Fabriksmonterade grejer kan man aldrig lita på. Ta därför för vana att dra åt dom lite extra. Olssons Sportfiske är ju inte direkt runt hörnet. Du menar att man ska skicka på posten. Och sedan vänta ut när dom kommer, eller ?.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 595 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg emilone
                      av emilone