St Croix Lipstick eller Downsizer???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St Croix Lipstick eller Downsizer????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St Croix Lipstick eller Downsizer????

Hej,
    Ska ha spöt till fiske med Buster jerk, Mc Tails, piggar, jiggar upp till 23cm, Alien EEl och tailar.
    En och annan spinnare ibland.... Alltså både till jerk och spinn.

Vilket är lämpligast? Gillar spön med lite känsla och med det menar jag att de inte ska vara för påkiga utan att en 3kg fisk ska ge lite spöböj.

Tacksam om ngn/ngra som testat båda kan svara.
    // Didde

KOmmer sidetracka här från dina 2 spön

downseizer är väl 2 1/2 oz alltså 70g om jag inte räknat fel? de flesta tailar och mctails väger ju mycket mer än det. Lipsticken tål ju betydligt mer 6oz och kan kännas påkigt. det e 2 helt olika spön i olika betes spann.

i ditt fall skulle jag kolla på top and tail 8" eller swimbait 7,10"

Jag själv kör med swimbait 7,10" Jag kastar mycket mcrubber jr och vanliga. och tycker spöet är kanon. kastar bra för att va 7fot man kan tom jerka med det också vilket gör spöet till ett väldigt brett spö att ha i sin ägo.
    Senast ändrad av Nuzebel; 2014-09-08, 21:09.

Kommentera

kastvikten i usa är inte densamma som i sverige. Vågar påstå att du kan jerka samtliga beten med det spöt dock vet jag inte om det vore så kul att fiska alien eel osv med downsizer. Lipstick är ett alt i allospö som kastar mer eller mindre vad vad som helst.

Kommentera

Jag äger både ett lipstick och ett swimbait och swimbait spöt är mkt. påkigare vid fiske än vad lipsticken är. Swimbait tycker jag man får mer kontroll med pga. att det är så jädrans styvt så små cranks, jiggar och lätt jerk samt spinnare kastar jag gärna med det. Men när det gäller större gummin/tailar runt >90gr samt stora wobblers så har det inte en suck mot lipsticket då det är mjukare och känns bättre anpassat för tyngre fiske. Lipsticket kastade jag utan problem 32grams wobblers med så det går även att kliva ned lite i betes storlek. Båda är sköna men väldigt olika i hur jag fiskar med dem.

Kommentera

Det är inte lätt att förstå sig på amerikanska spön och framför allt st croix. Förutom vilka beten ska man kasta med spöna , har dom tänkt på vilken fisketeknik och vilken fiskart ska man fånga med spöna oxå.

Det är klart att det är lätt att förstå sig på dom om man testar spöna i verkligheten och för att göra det enkelt man kan säga så här att ett -4 oz bassspö med ett "heavy" klinga är mindre kraftfullt än ett -4 oz muskiespö med "bara" medium heavy klinga. Fisketekniker spelar oxå in, så ett "moderate" -4 oz spö fungerar bäst om man ska fiska med beten som har sked , som t. ex. stora wobblers, för ge betena tid att "wobbla" och ett -4 oz MH snabbt spö ska "matcha" det vi kallar för "ett vanligt jerkspö".

Så tillbaka till din fråga. Ta Lipsticken med tanke på att det kommer att passa bättre och har bra mer kraft för att kasta de betena du planerar att fiska med. Ett Top-N-Tail kan fungera riktigt bra oxå, lite beroende på hur du riggar dina mjukbeten.

Så nu har du fått en teorilektion, i praktiken kan många spön fungera för det du vill ha dom till. När du har fiskat ett tag med ditt nya spö, kan du komma på att du inte är riktigt nöjd med hur det spö hanterar vissa beten, men det är så det är. Det är alltid svårt att hitta ett spö som man kan fiska flera fisketekniker med.

Vill du få lite spöböj med trekilosarna , då ska du "downsiza" och fiska med beten upp till kanske 60g med resp. utrustning.

Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2014-09-09, 08:03.

Kommentera

Har Downzisern & den är bra till allt , jag använder den till allt från McMy - bustarar - Tailar (brunberg) & Big Mc Rubber .
            Jag är jättenöjd med min Downsizer .

Kommentera

Då låter det som om ett Downsizer eller ett Top`n Tail är rätt spö för mig. Det viktigaste för mig är att det går att svepa iväg en Alien EEL och att jag kan trycka på med beten upp till 100g vilket Downsizern verkar klara.
              Lipstick verkara vara dimensionerat för tyngre beten som jag inte använder.
              // Didde

Kommentera

Ta även en titt på TackleIndustries -4oz väldigt fina spön och du sparar några kronor med!

Kommentera

Slog precis till på ett Downsizer här via forumet. Ett med helkork
                  Ska bli spännande att testa.
                  // Didde

Kommentera

Tänker beställa ett spö själv, kommer kasta beten mellan 25-110 gram tillsammans med en calcutta TE. Blir mycket wobblers typ cisco kid 1800, swim whiss, platypus, mc mio,mcmy och endel poppers på sommarn, spanat in mig på top n tail, swimbait 7,1 samt lipstick. Har ett savagear big pike att kasta de tyngsta beterna som azkikr osv så det ska inte kunna kasta såna beten. Vilket tror ni passar bäst? Vill gärna ha så mycket känsla som möjligt men ändå ha nog med ryggrad att kroka ordentligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 430 svar
                    240 469 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01