Spö till fiske med lättare betesvikter och multirulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till fiske med lättare betesvikter och multirulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad tror ni om detta spö?

Kommentera

Har själv börjat bli väldigt förtjust i mitt fox rage 7-28 gr när jag kastar både spinnare och vobbler mellan 10 och 20 mestadels inte provat under 10. Men över och då med 32 gr går det hyfsat men inte kanon. Jag skulle rekommendera spöet utifrån mitt tycke att det är väldigt trevligt och även riktigt stabilt när man drillar in något insjömonster.

Kommentera

Har själv börjat bli väldigt förtjust i mitt fox rage 7-28 gr
        Jag har bara testat 1 Fox Rage -40 gr som säljs på Sjöbergas fiske och kapellservice i Malmö.

Jag tyckte det var lite framtungt men för övrigt jäkligt mycket spö för pengarna,(snabb klinga)
        Om samma serie förstår jag att du är nöjd med ditt spö.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-11, 11:21.

Kommentera

Du TS, ingen av dina rullar är optimala för betesvikter runt 5 till 10g. Vill du stabilt kunna kasta beten runt 5g , då bör du tänka på att abu tillverkar några bra rullar som kommer att kunna göra jobbet mer än väl.

Av egen erfarenhet i ämnet kan jag dela med mig att rullen och framför spole och spolkullager, gör mestadels av jobbet när man kastar lätta beten med en multirulle. Dessutom om du vill du kasta lätta beten med en multirulle, då bör du välja en multirulle utan synkad linspridare av enkla anledningen att det finns mindre delar att uppgradera då.

Med spöt kan man "fuska" lite grann. Jag kastar iväg små wobblers på 2,5g med ett 10-28g spinnspö och jag gör det lika långt som med mitt haspelset för ul beten som består av en shimano technium 1000 och ett SG MPP 3-16g.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2014-08-11, 13:30.

Kommentera

Jotack snabb som busen är den, var just den karaktären som jag först blev lite tveksam över. Men efter några dagars kastande så har jag blivit väldigt fäst vid detta. Heter V jigg-cast dessutom och jag har inte så många liknande spön att jämföra med men känner inte igen just framtungt i vad jag erfar, men det kan ju bero på vad man är van med. Har ett steelhead spö med promax på till ännu lättare drag, men det brukar bara stå i sin spöhållare på båten. Gillar verkligen att kasta med fox spöet. På det sitter det en 5500 prorocket och den kombinationen är för mig riktigt skön , kan sitta och mata drag hela dan.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Du TS, ingen av dina rullar är optimala för betesvikter runt 5 till 10g. Vill du stabilt kunna kasta beten runt 5g , då bör du tänka på att abu tillverkar några bra rullar som kommer att kunna göra jobbet mer än väl.

Av egen erfarenhet i ämnet kan jag dela med mig att rullen och framför spole och spolkullager, gör mestadels av jobbet när man kastar lätta beten med en multirulle. Dessutom om du vill du kasta lätta beten med en multirulle, då bör du välja en multirulle utan synkad linspridare av enkla anledningen att det finns mindre delar att uppgradera då.

Med spöt kan man "fuska" lite grann. Jag kastar iväg små wobblers på 2,5g med ett 10-28g spinnspö och jag gör det lika långt som med mitt haspelset för ul beten som består av en shimano technium 1000 och ett SG MPP 3-16g.

//T
              Optimala är mina rullar kanske inte till betesvikter mellan 7 och 18g (flesta runt 10g), men jag tänkte mig ett passande spö till dom förutsättningar jag har med mina småambor

Lite info om mina rullar.

Ambassadeur 4600 C4: årets modell d.v.s. spolen är 25% lättare än föregående års (i och för sig kanske inte lätt nog), spolen har jag uppgraderat med keramhybridlager från UT som tvättats ur och därefter smorts med Rocket Fuel Yellow Label olja.
              Linspridaren är den lätta originalvarianten (2g istället för 7g) som uppgraderats med keramisk linspridare, även här är det smort med Rocket Fuel Yellow Label olja.

Ambassaadeur Orra SX: linspridaren på denna rulle är stillastående vid kast, alltså icke synkroniserad, sen vet egentligen inte så mycket mer om den än den data som uppges i Napp&Nytt, t.ex. 7 kullager, linkapacitet 135m 0,32mm (10m mindre än i min 4600 C4 så ingen större skillnad på linkapacitet).

Vad är det för ett spinnspö och längd på spö du använder och vilken rulle är det som kan få iväg så små beten bra?
              Jag har själv ett Fenwick Quadrant 10' spinnspö 8-32g som jag använder tillsammans med min Ambassadeur 5500 CS Pro Rocket, men balansen blir inte bra med dessa "smårullar".

Kommentera

Jag äger inga abu rullar längre, så det kan inte vara till hjälp.

Spöt spelar mindre roll i mitt fall, för att jag kan kasta dessa beten mkt bra med de flesta av mina spön som är klassade mellan 5 och 30g. Om jag skulle välja ett spö för det fisket, då skulle jag välja ett spö runt 7 fot eller kortare även om kastlänger blir kortare och gärna klassat upp till 21g max.

Skillnaden mellan 7 och 10 grams beten kan vara ganska stor framför alt om det blåser lite och att man kastar dessa beten med rullar som har relativt "tunga" spolar för dessa betesviker gör det hela inte bättre. I så fall, håller jag med dig att "rätt" spö kan vara till stor hjälp.

//T

Kommentera

Det lutar nog åt ett spö med en längd runt sju åtta fot och rekommenderad kastvikt någonstans mellan 5 och 20g, verkar vara i det häradet det finns en del att välja på.

Kommentera

Heter V jigg-cast dessutom och jag har inte så många liknande spön att jämföra med

Jag är inte bra på deras spö och spöserier, det jag testade var som sagt -40 gr 9 fot och kostade någonstans runt 1200 kr, har sett några andra i en nätbutik för runt 1800 kr om det är samma serie kanske man skulle köpa ett bara för prisskillnaden.

Jag vet dom har VJ spö och några andra kul varianter fast bara i haspel, tyvärr har dom lagt ner nätbutiken så jag får åka dit och kolla, troligtvis onsdag när jag ändå är i närheten.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-11, 22:50.

Kommentera

Shimano Technium Diaflash CX, 10' 3-14g
                      Jag har det i -30 ett riktigt trevligt spö, tänk bara på att det är exakt klassat så du ska nog inte testa att överbelasta det.

Jag tycker även att det är alldeles för dyrt i våra butiker, tror det kostade runt 600 kr på rea i Danmark vilket är mer ok

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57