Spö till fiske med lättare betesvikter och multirulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till fiske med lättare betesvikter och multirulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till fiske med lättare betesvikter och multirulle.

Funderar på att köpa på mig ett spinnspö (med trigger) till multirulle för lättare fiske i insjöar. Har tidigare kört haspel till insjöfiske men är sugen på att börja använda multirulle istället. Kollade i betesboxen idag och det är betesvikter mellan 7 och 18gram.
    Jag har två Ambassadeur-rullar som jag tänkt kan passa men är inte säker???
    En av dem är en 4600 C4 av årets modell och den andra är en Orra SX från förra året.
    I C4:an har jag bytt originallager mot keramhybridlager och knivbult av stål är bytt till keramisk dito (nästa projekt blir väl lättat mellandrev med kullager).

Vad tror ni, är det rimligt att tänka sig att köra med någon av dessa multirullar och betesvikter?
    Vilket spö kan passa in i bilden?
    Har kikat på Shimano Technium Diaflash CX, 10' 3-14g (prismässigt kanske lite i överkant) men längden, vad tror ni om den?

Hoppas någon har koll på läget

Hallåååå! Ordna borde göra sitt jobb, men satsa på en chronarch eller curado från shimano jävligt tunga rullar o inte plastiga alls...
    Spö skulle jag kika på Ribatex de har 50% på gunki spön som e jävligt mysiga!
    Alternativt ett team dragon spö från proguideshop
    Jävligt bra grejer!
    Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Skumt satt precis och tänkte på detta?!
      Jag har funderat på om sånna amerikanska bass-utrustningar kan vara roliga?
      Ser ut att vara små lågprofilare och korta, toppiga spön.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Om du inte vill veta vad andra tycker att du ska köpa i stället för de båda rullar du har, så vågar jag nog säga att Orran är den rulle du ska satsa på för de beten du snackar om... Jag har själv en 5601 C4 som jag provade på ett spö med betesvikt 5-20 gram. Funkade så där... I dag kör jag med en Promax av förra editionen och tycker det funkar kanon. Var idag ute med båda rullarna, Promaxen på 5-20 grams Vendetta, C4:an på ett Vendetta 15-40 gram och det är inget snack om att Promaxen är en bättre rulle för låga betesvikter. MEN, med reservation för att jag inte provat Orran, så tror jag du får svårt att dänga alla beten under 10 gram med multi. Satsa på ett UL.kitt för de riktig små betena. Då får du dessutom ett roligare och känsligare fiske...
        4600 C4 är samma som 5600 C4 så när som på bredden så om den kan jag bara säga att den sannolikt kommer att funka, men sämre än Orran och knappast optimalt..., Beträffande spön har jag inte mycket att tillägga, eftersom jag satsat på budgetspön (Vendetta 7,6, Vendetta 9 fot, Buster Stiff, Savagegear MPP 8 fot och BFT Walker vertikal) för att kunna hålla mig med flera riggade set med hyfsade rullar (Strike 6000, Promax, C 4, TGC och JB). Så Edge och andra top of the line-spön har jag ingen erfarenhet av men de är nog bra, kanske onödigt bra för oss vanliga dödliga...

Kommentera

Har en daiwa t3 ballistic 100,funkar kanon till lätta beten

Kommentera

MEN, med reservation för att jag inte provat Orran,
            Jag har 2 och tycker absolut inte dom är någon höjdare, har du inte lite mekbroms på för dom ett sabla oväsen när jag kastar (25-30gr) men om man går ner på lite lättare vikter kanske dom funkar bättre, har själv inte gått under 25 gr med dom.

Bara för TS att testa jag tror nog mer på C4 4600 men han kan väl va snäll nog att återkomma och informera..

Kommentera

Gör ett nytt försök. Ska inte tala om för TS vilka rullar han ska köpa, eftersom det var spörekommendationer till de rullar han redan har, han ville ha. Men jag blir förvånad när jorgen,mansson rekommenderar en C4:a framför Orran. Jag har ju prövat min C 4 (visserligen en 5601 men bredden lär knappast nämnvärt påverka förmågan att kasta små beten) på samma spö som min gamla Promax och för mig är valet lätt! Skulle jag köpa nytt så blev det hellre en Pro- eller Silvermax än den dyrare Orran...

Kommentera

Tack så här långt
                Som jag tolkar det borde det fungera med dessa i mina ögon lätta betesvikter och någon av mina "småambor".
                Frågan är bara vilka eller vilket spö och spölängd som kan vara lämpligt?
                Jadå JM, jag lovar att återkomma med eventuella skillnader i förmågan att få iväg betet och kastkänsla så fort jag bestämt mig för ett spö och testat lite

Kommentera

SG Butch Light 6´9 fot 10-30 gram.
                  Berkley Skeletor Pro 8 fot 4-20 gram.
                  Något Team Dragonspö runt 7-8 fot upp till 25 gram.

Tvådelade spön som du hittar under tusenlappen.

Kommentera

Spö till fiske med lättare betesvikter och multirulle.

Jag har det butch light-spöt och för mig funkar det perfekt för lättjerk, popper och vertikal tillsammans med en revo stx hs.
                    Det får att kasta förvånansvärt lätta beten med revon.
                    Senast ändrad av Bowen; 2014-08-10, 11:42.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston