Garmin Fishfinder 120 - HJÄLP! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin Fishfinder 120 - HJÄLP!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin Fishfinder 120 - HJÄLP!

Har tidigare haft ett bottomline 1101 som jag ALDRIG hade problem med.

Nu har jag köpt ett Garmin Fishfinder 120 och har haft problem under provturen (kanske).
    Problemet är...att den tappar djupet...den kan loda under 15 sekunder.....sen ser man att det blir djupoare på lodet men det enda som händer med siffrona är att dom blinkar och står stilla på samma djup...tex. 6.4m när det i själva verket är 11-12m.
    Helt plötsligt kan lodet hoppa ner på 185m skalan och loda när man ställt den på AUTO trots att det är 25m djupt som djupast i sjön.

Någon som vet?
    Klubbens sida

Får du riktiga bananer när den väl funkar? I så fall är ju givaren korrekt monterad. Om du får vinklade bananer får du justera givaren och då kanske även detta problem löser sig.

/Martin

Kommentera

Fenomenet beror på att lodet tappar kontakten med botten.
      Det kan bero på många olika saker, men en kan vara att givaren sitter fel t. ex. inte ligger i vattnet(om man flyttar sig i båten).
      Det kan även vara störningar från propellern vid hög fart, störningar pga kavitation i vattnet vid hög fart, trasig givare m.m.
      Jag hade ett Garmin 100 tidigare, men det lodet gick det inte att få "bananer". Hur jag än försökte så gick det inte. Enda gången jag såg bananer på det lodet var när jag körde simulatorn men det gills inte... hehehe
      There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

När jag testade det så satt jag still brevid lodet hela tiden och givaren är under vattnet i strax under jämnhöjd med botten på båten....funkar max 30-40 sekunder.....vinkeln på givaren har jag kollat och vinkeln är bra.
        Klubbens sida

Kommentera

Så båten ligger still, givaren är under vattenytan och vinkeln är bra.
          Hmmm, har du kollat så det inte är nått glapp i givarens kabel?
          Kan det ha kommit skit i kontakten, eller den kanske har ärgat så det är dålig kontakt?
          There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Nja....lodet är splitter nytt och det var jungfrufärden med det lodet....
            Klubbens sida

Kommentera

Ja, då vet inte jag vad det kan vara.
              Det enda som jag kan säga är att när lodet uppför sig så, så är det för att den tappar kontakten med botten.

Kommentera

Om du stannar båten och du får samma problem då kan du nog utgå från att givaren är kass.

Mitt lod har funkat bra länge, men under senaste turen tappade den bottenkänningen i planande fart. Har aldrig hänt förut så man blir ju lite orolig för att den är på väg att säga upp sig.

/Martin

Kommentera

Har ett Garmin 160 och jag har aldrig fått klockrena bananer. Visst får jag utslag på lodet men aldrig som på reklambilder....

Mitt lod kan konstra om jag fiskar väldigt grunt eller passerar stenar som sticker upp en liten bit under ytan. Då blir det naturligtvis kolsvart ett tag.

Om jag blåser på med båten blir det precis som Martin skriver, lodet hinner inte med att ta emot signalerna det skickar ut och skärmen blir mer eller mindre blank, så fort man kommer ner i vettig fart återfår det kontakten.

Ibland har jag fått konstiga fenomen under några sekunder att den visar 18m djupt där det bevisligen bara är 3m men det är inget konstant och har bara hänt 2 ggr på 3 år. Vet ej vad det beror på.

Du får pröva dig fram, hör med dom du köpte lodet av om dom kanske har någon förklaring.
                  Buster L och jag är polare!

Kommentera

Tack för alla svar.
                    Jag var ute en sväng igår igen...(det blev en gädda på 4.1 på flötestrolling)
                    Den better sig följande oavsett om jag står still med båten och motorn är avstängd eller kör i trollingfart.
                    Iallafall....har jag den på auto så hoppade den helt plötsligt till 180m djup-läge och lodade där...
                    Provade ställa den amnuellt på 15m och det gick....då håller den det max-djupet...men den tappat botten emellanåt....provade att sänka, höja, ändra läge etc etc på givaren ,men samma sak, ändrade till default inställningar...samma sak....ibland håller den djupet och efter 10-50 sekunder så tappar den djupet....sen är det slumpvis när den börjar visa rätt igen....15 sekunder, 1 minut, 3 minuter etc etc.
                    Kanske är givaren som 'är kass då...

Var i kontakt med garmin-supporten igår och enligt dom så skulle det vara något föremål i vägen när det bettede sig så....men det är INGET i vägen.
                    Får nog ta kontakt med Berras igen och se vad dom säger....
                    Någon som vet om man får en ersättningsgivare under tiden den andra repareras/utbytes ??
                    Klubbens sida

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson