Återuppstående varumärken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återuppstående varumärken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återuppstående varumärken?

Ofta när fiskeutrustning diskuteras i olika trådar, särskilt när det gäller rullar, så kommer nästan alltid kommentarer av typen "det var bättre förr". "Förr" så var kvaliteten på det mesta bättre, när rullarna tillverkades i Sverige, Tyskland, USA, Frankrike, Japan eller nästan var som helst utom Kina. Och säkerligen ligger det en hel del i detta.

Nåja, detta var mest en bakgrund till varför jag började tänka på gamla varumärken som inte längre finns. Inom många andra marknader råder ju en retrotrend som har varit högst livskraftig sedan nittiotalet någon gång. Gamla märken på kläder, motorcyklar, bilar, etc återupplivas och får en ny trendig retrohype. Men inom sportfisket verkar denna retrotrend vara så gott som obefintlig. Det finns vissa tendenser till det inom flugfisket (splitcane-spön tex) och kanske även inom metet. Men båda dessa genrer är för mig vita fläckar på kartan, så där är jag inte så insatt.

Bland svenska varumärken finns det ju en hel del utdöda storheter som kanske borde återupplivas? Hade det inte varit coolt med en splitterny Victory- eller Malte Blom-multiplikatorrulle på ett Arjon-spö med nedsänkt rullfäste för det lätta finlirsfisket efter abborre? Givetvis grejer med moderna material och modern prestanda, men med ett riktigt skönt retrostuk?

Vilka varumärken eller modeller skulle ni vilja se återuppståndna? Svenska eller internationella spelar ingen roll.

Norton, Indian, Velocette. Listan över försök att väcka liv i avsomnade mc-märken kan bli lång. Och det är bara Triumph som lyckats...

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
      Inom många andra marknader råder ju en retrotrend som har varit högst livskraftig sedan nittiotalet någon gång. Gamla märken på kläder, motorcyklar, bilar, etc återupplivas och får en ny trendig retrohype. Men inom sportfisket verkar denna retrotrend vara så gott som obefintlig.
      Jag ser inget egenvärde i att fiska med gamla grejor. Däremot tycker jag att det är helt OK att använda sådana om man råkar ha dem (eller kommer över dem billigt/gratis) och de gör jobbet i princip lika bra som motsvarande modern utrustning. Själv använder jag ofta och gärna haspelrullar med några decennier på nacken. Fiskar man, vilket jag oftast gör, med nylonlina så fungerar de minst lika bra som de flesta nya rullar. Däremot har de flesta av mina gamla spön pensionerats. Eller kasserats. Dagens spön är faktiskt bra mycket bättre än de gamla glasfiberspöna (och första generations kolfiberspön).

Att använda rullar som är äldre än många av användarna här på FS är jag förmodligen inte ensam om. Ingen vet väl ännu hur gammal en Ambassadeur kan bli? Snackar vi sedaan om beten så är retroinslaget (om man så vill) i min utrustning högst påtagligt. Gamla Rapala, Heddon och ABU-wobblers levererar fortfarande. Skeddrag som Utö, Atom, Kaleva, EffZett, Toby etc fiskar lika bra nu som de gjorde innan jag var torr bakom öronen. Myrspinnaren, Reflex, Mepps Aglia mfl spinnare är alltjämt oöverträffade.

Dessutom har jag fortfarande kvar den fiskeryggsäck jag fick av min pappa när jag var tolv (?), min gamla ABU fisketång och den första "fiskekniven" (naturligtvis gjord i kolstål som rostar bara man tittar strängt på den...) kvar. Och använder dem. Men retro bara för att posera, nej det är inte min stil!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 602 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40