Vertikalfiske- Haspel eller multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske- Haspel eller multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiske- Haspel eller multirulle

Tjenare alla vertikalare.
    Fiskar en del gös vertikalt och använt mig av multirulle. Såg en fiskefilm från frankrike där de enbart körde med Haspel, dels för känslan och handleden efter många timmars nötning. Bytte till ett haspelset och gillar det mycket bättre. Finns dock lite spön till ändåmålet.
    Vad föredrar ni?

Jag kör också med haspel. Eftersom jag så sällan fiskar vertikalgös har jag känt att det var onödigt att lägga pengar på ett komplett vertikalkit, så då valde jag istället ett haspelverikalspö (Berkley Pulse 6,6 10-30 gram) i kombination med en haspelrulle som jag redan använder till vanligt abborrfiske mm.

Det som är bra med haspel i vertikalfiske är som du säger ergonomin, det ska väldigt mycket till för att det ska kännas ansträngande även under långa fiskepass. Nackdelen ligger väl i simidigheten när man ska höja och sänka betet till olika djup, det gör man enklare med en liten lågprofilare tycker jag. Sedan är det möjligt att det är lättare att känna småpill på jiggen med en multirulle, men det har jag inte upplevt som något problem så här långt.

Kommentera

Jag har sällan så att rullen pekar rakt upp när jag vertikalfiskar med multi, vrid handleden så märker du att det inte är lika påfrestande.

Kommentera

Kör också med haspel, kan inte komma på nån bra anledning att köra med multi förutom spöutbudet då. Smaksak!

Kommentera

Ursprungligen postat av Skbpride Visa inlägg
          Tjenare alla vertikalare.
          Fiskar en del gös vertikalt och använt mig av multirulle. Såg en fiskefilm från frankrike där de enbart körde med Haspel, dels för känslan och handleden efter många timmars nötning. Bytte till ett haspelset och gillar det mycket bättre. Finns dock lite spön till ändåmålet.
          Vad föredrar ni?
          föredrar multirulle...till ALLT fiske....men det är väl helt upp till var och en vad man trivs med...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Om jag skulle börja vilket jag funderar på , finns inget annat alternativ än haspel. Smaksak? Visst. Men hur är ett haspelspö till vertikal byggt? Är det som ett jiggspö med skittunn topp? Man kanske kan använda ett sånt?
            "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
            Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

jag kör med med 6 fotsspön runt 30 g. gärna lite ryggrad och känslig topp =) Draugen d4 skulle vara perfekt om det var lite mer ryggrad

Kommentera

Ursprungligen postat av Tooba Visa inlägg
                Om jag skulle börja vilket jag funderar på , finns inget annat alternativ än haspel. Smaksak? Visst. Men hur är ett haspelspö till vertikal byggt? Är det som ett jiggspö med skittunn topp? Man kanske kan använda ett sånt?
                Ska du köra bottenvertikal så finns det rätt så mycket att välja på om inte annat nere i Europa. Pelagiskt är det sämre med då dom helst ska vara lite styvare. Känn på ett spö till multi i butik så känner du hur det ska vara. Det finns kastspön med rätt aktion till haspel men dom är nästan alltid för långa till pelagiskt. Omkring 6fot vill jag ha i varjefall, är väl en smaksak det med. Alternativet är att bygga ett eget så får du det precis som du vill ha det, förhoppningsvis :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40