färg på lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

färg på lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När det gäller konstbeten verkar ju fisken inte bry sig nämnvärt. Men annat är det nog när man fiskar med naturligt bete.

Men det är nog inte för "inte" som många riktigt duktiga fiskare förespråkar FC. Det tror jag absolute inte! Jag tror det har betydelse...

Fisken SER linan, varför skulle dom inte se den om dom ser betet ? Sedan om den bryr sig är ju en annan sak...
    sigpic

Kommentera

jaja nu har ja varit o inhandlat lina iaf... blev lysgul=P fast ja provar sw isället... tyckte brottstyrkan verkade trevligare=)
      ---------------------------------------------------------------------------------------
      Team Pikings

Kommentera

Ett gott val! Oavsett om fisken ser linan, tafsen och alla krokarna eller inte, så fattar de ändå inte vad de är till och vad det får för konsekvenser att bita i betet. Det enda som gör att en fisk som ser ditt bete inte hugger är att betet inte utlöser någon huggreflex. Byt bete eller ge det ett annat rörelsemönster!

Tight Lines!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
          Ett gott val! Oavsett om fisken ser linan, tafsen och alla krokarna eller inte, så fattar de ändå inte vad de är till och vad det får för konsekvenser att bita i betet. Det enda som gör att en fisk som ser ditt bete inte hugger är att betet inte utlöser någon huggreflex. Byt bete eller ge det ett annat rörelsemönster!

Tight Lines!
          Kanske stämmer med konstbeten men inte inom metets värld. Finns inte en chans... en boilie utlöser en stark huggreflex hos karparna ?
          sigpic

Kommentera

tycker gul lina är bättre om man skulle få linan att gå av som hänt mig 2 gånger i veckan, för då är det bara ro o dra upp den..

Kommentera

Jag föredrar ljus lina eftersom den är lättare att se och *om* det nu skulle vara så att fisken skulle skygga för linan är det oftast så att de betraktar den underifrån och då syns en ljus lina mindre än en mörk mot den ljusa himlen.
              [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Har faktiskt gjort lite ovetenskapliga tester på lintjocklek och linfärger.
                Förra året testade jag 4 olika linor vid strömmingsfiske:
                0.38 blå vävlina
                0.20 svart vävlina
                0.35 nylon
                0.40 fluo nylon (lysande gul)

Fiskade två spön samtidigt (ja, jag hade hjälp), samma antal krokar (6st), skiftade spön var 15:e minut.
                Linorna som gick bäst var 0.35 transparent nylon tätt följt av 0.20 svart väv. Marginelt sämre gick 0.38 vävlina men skillnaderna mellan alla dessa 3 linor var så liten så man inte kan dra några direkta slutsatser av det. Den stora skillnaden var den lysande gula som gick helt klart sämre än alla andra (testade knyta nytt tackel samt olika spön/pilkar med samma resultat).
                Ni får dra era egna slutsatser och göra egna tester, men en floucerande lina tycks iaf. skrämma strömmingen i Öregrunds skärgård.
                Påverkas strömmingen kan säkert annan fisk också skrämmas, så jag tar det säkra före det osäkra och lämnar de lysande linorna på hyllan. Alt. gör som Ivman, målar de yttersta metrarna svarta.
                Men det finns ju inga regler när det gäller fiskeutrustning, så länge man får fisk och är nöjd och glad kan ingen säga något.
                Jag kan tänka mig att gäddan inte är så kinkig när man spinnfiskar/jerkar.
                Senast ändrad av odevetu; 2005-10-14, 10:31.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 425 svar
                239 393 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg SjonsBaever  
                Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01