färg på lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

färg på lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• färg på lina?

nu e de så att ja tänkte inhandla pp lina idag. men den lokala fiskeaffären har bara gul power pro. så då till frågan. har ni märkt nån störe skillnad på fångsten med lina som synns mer? lr e de bara nått man får för sig borde försämmra?
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Team Pikings

Vad och hur ska du fiska med din nya lina?

Vet inte om det har någon direkt betydelse, men av fåfänga så brukar jag måla de 3-5 yttersta metrarna av linan med svart eller mörk märkpenna.

// Ivman

Kommentera

tänkte ha den på jerkrullen så de e gädda som gäller....

de va ju faxist inte helt dumt... blir nog o göra så. om han inte har fått in grön pp sen ja va där senast.
      ---------------------------------------------------------------------------------------
      Team Pikings

Kommentera

Linans färg spelar ingen som helst roll över huvud taget.
        Fisk vet inte vad en lina är. Lika lite som den vet vad en krok, en tafs eller något annat är.

Jag har tagit min största lax (på modesta 13,8) med skrikorange Damyl Sumo i klart vatten..

Mina största gösar (största på 8,2) på samma skrikoranga lina på trolling.

Och om du har feta tafsar o beteslås o annat mellan bete o lina, och detta inte skrämmer, så varför skulle en tunn lina göra det som är längre ifrån betet..?!

Kommentera

iofs så har du ju rätt i de... men ändå=P ett lysande gult streck i vattnet borde väl skrämma några fiskar tycker man ju... för de börde ju synnas mer me lysande gult än mörka krokar o taffsar
          Team Pikings

Kommentera

Tänk om det är tvärtom..Att den lysande linnan liksom blir en "snitslad bana" mot betet..Tänk OM... ;o)

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
              Tänk om det är tvärtom..Att den lysande linnan liksom blir en "snitslad bana" mot betet..Tänk OM... ;o)
              Kan bara hålla med... man ju föfasiken få fisk på ett rosa/gult/blått drag... säg den fisk i sverige som ser ut så

Kommentera

Jag har gul PP grågrön Spiderwire Steath och svagt blåtonad nylon på mina aktiva rullar. Absolut ingen skillad i huggfrekvens.
                PA har rätt. Tro på honom och hugg skall dig icke fattas!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tänk på att fiskarna antagligen inte uppfattar färger på samma sätt som fiskaren gör.
                  En mörk lina ger större kontrast mot den ljusa ytan. En ljusare lina syns därför sämre, om fisken står vid botten.
                  Finns en anledning till att fiskar är ljusa på magen (syns sämre mot den ljusa ytan) och mörka på ryggen (syns sämre mot mörk botten) Då syns de helt enkelt sämre för rovdjuren oavsett om dessa är under eller över dem i vattnet.

Kommentera

Största fördelen med en gul lina är att du ser den mycket bättre och har koll på vart betet befinner sig.
                    Dessutom håller jag också med PA, fisken bryr sig inte.
                    kalleh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 423 svar
                    239 213 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven