Egna jerktafsar av strängar... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egna jerktafsar av strängar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Everflow
    varför kör ni inte med proleader??

funkar hur bra som helst. är dessutom fruktansvärt lättjobbat när du skall göra tafsarna.
    Jag har erfarenheten att efter en gäddkontakt "hasar" stålhöljet lite och fram kmr "grunden" d.v.s ngt liknade en vanlig flätlina, träffar sedan en gäddtand på precis det stället kan man lätt räkna ut vad som händer

Har iofs bara testat 25kg, 45kg kanske är bättre? Vet Anders Forgberg prisade den till höjden när den kom. Typ 1000 gäddor på samma tafs eller vad det var hans skrev.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Jag har erfarenheten att efter en gäddkontakt "hasar" stålhöljet lite och fram kmr "grunden" d.v.s ngt liknade en vanlig flätlina, träffar sedan en gäddtand på precis det stället kan man lätt räkna ut vad som händer

Har iofs bara testat 25kg, 45kg kanske är bättre? Vet Anders Forgberg prisade den till höjden när den kom. Typ 1000 gäddor på samma tafs eller vad det var hans skrev.

jo jag vet. Jag har personligen aldrig varit med om att den proleader tafs gått av hittills. dessutom får ju betet än bättre och friare gång med mjuk proleader tafs.
      1000 gäddor är säkert möjligt. personligen tror jag att det är mer tillfälligheter som avgör om en tafs går av eller inte.

45 kg tafsen håller ju rent logiskt bättre än 25 kg... men jag tror att den räcker.

Kommentera

funkar hur bra som helst. är dessutom fruktansvärt lättjobbat när du skall göra tafsarna.
        Jag har haft ett par tafsbrott när jag använt proleader, vågar inte lita på det. Tänkte att det skulle vara perfekt att ha som gäddtafs till flugspöet men den blir till en "telefonsladd" ganska omgående av nån anledning

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden
          Jag har haft ett par tafsbrott när jag använt proleader, vågar inte lita på det. Tänkte att det skulle vara perfekt att ha som gäddtafs till flugspöet men den blir till en "telefonsladd" ganska omgående av nån anledning
          Tror att det beror på hur tjock PL du kör. 5 kg blir knorrig ganska lätt (fråga Elanen ), men redan 8 kg håller oknorrad betydligt bättre. 45:an knorrar inte alls. (enligt min erfarenhet).

Att tafsar kan gå av undrar jag om det inte är mer eller mindre otur. När jag körde med 45 kg PL ett år, så hade jag samma tafs hela året. Såg skamfilad ut, men gick absolut inte av.

Läste sedan om alla som haft av den och efter det testade jag olika drennan och Fox. Dessa fick jag däremot en hel del brott på, de korvade sig dessutom riktigt mycket. Nu för tiden kör jag med Boa 60 eller 30, samt PL 8 kg till abborrjiggning. Till löjmete en blandning mellan 0.50 nylon med sista ca 10 cm PL 8 kg.

Det är mina erfarenheter, finns säkert en hel del andra. Så det är bara att testa sig fram.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden
            vet vad du menar med knorr problemet, det är inte för inte det kallas för knorrleader.
            dock är det ju ingen direkt avancerad operation för att få den rak igen. det är bara att dra i båda ändarna lite halvhårt så är den rak igen

Kommentera

Till jerk också? Alla säger att man ska ha styv tafs så jag har inte ens testat mjuk tafs än...
              När det gäller mjuk tafs så använder jag Fox predator eller easy twist eller vad den nu heter...men den använder jag mest till gäddmetet

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                Glöm dom..Håller inte ett piss..
                Vad är det som händer med dom? Går de av i knuten eller? Jag har svårt att tänka mig att de annars skulle vara svagare än flätlinan...annars kan man ju bara göra ett eget dragtest - om det var det du menade, men om du menade något annat...?

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                  Till jerk också? Alla säger att man ska ha styv tafs så jag har inte ens testat mjuk tafs än...
                  När det gäller mjuk tafs så använder jag Fox predator eller easy twist eller vad den nu heter...men den använder jag mest till gäddmetet

jo jag gick också på det i början, att det var tvungen att vara styv tafs.

Prova med en mjuk tafs så får du se. funkar hur bra som helst. dessutom så görs det inte så många tillräckligt långa styva tafsar som du kan köpa färdigt... plus att de är svindyra.

testa mjuk tafs. efter att jag provat i en dag så kör jag aldrig mer med styv.

Kommentera

jag tycker faktist att proleader suger...

Kommentera

Ursprungligen postat av stigson
                      jag tycker faktist att proleader suger...

det är helt ok att du tycker det.

jag tycker inte det, vilket också är ok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40