Hur tunga drag klarar detta spö egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tunga drag klarar detta spö egentligen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du kan antagligen kasta beten upp mot en 60-70g på det spöt om du tar det lungt och försiktigt, men det är knappast roligt.

Ett alternativ om man vill fiska stora beten är ju att trolla, då behöver man ju inte kasta betena, men skulle tro att du får problem att kroka gäddorna med det pöt och en MTP då krokarna är så pass grova att spöt inte orkar driva in dem men vist kan det gå.

Spön som kan kasta 200g beten blir ju väldigt kraftiga, och man får dimensionera utrustningen efter betena man kastar och inte fiskarnas storlek.

Kommentera

Mitt tips skulle nog vara att komplettera med ett tyngre, men inte supertungt, kit, och om det är haspel du vill ha så t.ex. ett BFT Bandit 8 fot 25-90 gram med en haspelrulle i 4000-storlek till det. Det blir ett superskönt gäddkit som du kan dänga beten på uppåt 100 gram med, vilket täcker in en väldigt stor bredd av heta gäddbeten.

Kommentera

Klassningar av spön verkar inte vara en glasklar vetenskap. Till exempel mitt spö som är klassat till 110 g kastar 150 g utan problem och ska klara upp till 180 g enligt de som testat samma modell. Men det du beskriver låter som ett säkert sätt att förstöra sin utrustning. Följ råden i tråden och skaffa ett spö som är avsett för ändamålet.

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
          Har ett Shimano BeastMaster CX som enligt beteckningen ska klara drag upp till 40g. Men har blivit sugen på att testa en Mike The Pike (180g) men kommer detta knäcka spöet?
          Nu va du rolig va !
          Click image for larger version

Name:	troll.jpg
Views:	3
Size:	10,5 KB
ID:	1773388
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
            Har fiskat senaste tre åren med lättare beten upp till 50g och hade velat prova på tyngre beten så behöver ju givetvis ett kraftigare spö. Drömmen vore ett Yasei spö men dem är snordyra :/ Köper ju inte ett nytt spö enbart för att hiva iväg en massa Mike The Pike's utan blir ju andra beten också.

Finns det något spö som pallar beten kring och över 100g som fortfarande har lite känsla kvar i spöet? Vill inte fiska meden järnpinne direkt..

Min röst går på titta på ett Westin Powershad kastar 60-180g .... men jag ser inga bekymmer med att kasta spinnare på 27 gram med det heller då toppen är väldigt flexibel och det finns gott om ryggrad i spöet!

När jag sticker ut på mitt Rovfiske så har jag Westin Powershad på 60-180g och för de lättare beten ett DAM Futron N3 15-50 gram och känner mig väldigt kittad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 602 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57