Vad föredrar du i materialväg på dina spöhandtag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad föredrar du i materialväg på dina spöhandtag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kork åldras med värdighet. Mitt 60-tals haspelspö från ABU hänger i dag som prydnad med ett fint patinerat handtag. Foam har jag ingen lika lång erfarenhet av och vet således inte hur materialet åldras. Men av de spön jag använder regelbundet har hälften kork och hälften foam i handtagen och jag kan inte säga att jag föredrar det ena framför det andra på grund av känslan. Så för mig blir det oavgjort...

Kommentera

Korkens största fördel om du frågar mig är att det inte blir lika äckligt av exempelvis gäddslem som foam blir. Mycket lättare att bara torka av.

Kommentera

Precis som det finns bra och dålig kork finns det bra och dålig foam. Är foamen av den hårdare, blankare sorten (som på t.ex. LF-spöna) är det det bästa alternativet i mitt tycke. På andra plats kommer högkvalitetskork.

Kommentera

Bägge är sköna att hålla i med fördel till kork, kork är mycket snyggare, lätt att torka av.
          Fiskslem i foamhandtag sitter kvar hela fisketuren....

Peter

Kommentera

Gillar när det är både och som på beastmaster

Blir både snyggt och praktiskt när man har foam där man håller i spöet som mest.
            Instagram: Zenfisherman

Kommentera

ja gillar båda två om det är av bra kvalite. men kork e snyggare eller e de de ... kluven :-)

Ett litet tips till att rengöra korken är att köpa vita fläckborttagnigssvampar finns på större mataffärer använd sen bara ljummet vatten å korken blir som ny väldigt effektivt.

Kommentera

Jag var en av dem som svarade foam (menar då EVA)

Anledningen är den kassa kvaliteten på kork som man får nu mer, tycker inte det spelar roll om det är på ett billigt färdig kit eller om man köper fina dyra spön.

Många stora industrier kan inte uppbringa bra kvalitet och man använder kork filler som släpper efter ett tag.

Jag gillar verkligen de svarta patinerade kork handtagen, sedan finns det undantag moderna eller "äldre" spön.

Exempelvis så tycker jag att ABUs Vendetta serie ska vara i EVA foam, likaså Veritas det är moderna spö serier.

Men ett Splitcane spö med foam .... kom hjälp mig dö

Kommentera

Föredrar kork eller hård foam som den på berkley skeletor, tror att det är hård EVA.

Tycker att mjuk foam känns billigt och villgärna ha lite hårdare material i handtaget.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Det är inte för utseendet utan för greppet och känslan jag håller greppen rena.
                    Testa med grönsåpa! skonsammare än diskmedel och innehåller linolja som gör att korken inte torkar ut och faller sönder.

Jag har även testat med tjejens våtservetter hon torkar av sminket med inget hon får veta för då dör jag. Funkade riktigt bra och korken vart som ny.

Kommentera

Fiskar man (som jag) havsöring i kallt väder är kork varmare att hålla om än vad plast är.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57