Vad föredrar du i materialväg på dina spöhandtag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad föredrar du i materialväg på dina spöhandtag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad föredrar du i materialväg på dina spöhandtag?

Hejsan.

Efter mkt diskussion i kretsen så blev nyfikenheten för stor. Skulle verkligen vara kul att höra vad majoriteten faktiskt tycker.

Motivera gärna erat svar i tråden också då man gärna vill veta varför. Detta gäller alla spön, alltså alla prisklasser varken spöt kostar 1k eller 5k.
    Gärna också er inställning/fördomar mot de icke föredragna materialet.

Så...... Kork eller foam.

Mvh Matte
    48
    Foam
    39,58%
    19
    Kork
    60,42%
    29

Röstar på foam. Även om det är snyggt med kork när den är ny, så är det alldeles för dålig kvalitet på korken nuförtiden. Den slits, går sönder och blir skitig och jävlig. Foamen är snygg och håller sig snygg. Den är skön att hålla och håller sig ganska varm, även i låga utetemperaturer. Så foam är ett givet väl för mig, om valet finns. Spöets egenskaper är fortfarande långt viktigare än materialet i handtaget 😊
    Senast ändrad av Fogeljazz; 2014-04-29, 17:21.

Kommentera

Kork. Bra (portugisisk) kork men det ska vara bra jämrans usel kork innan jag föredrar plast.

Kommentera

Kork. De flesta av mina spön har flera år på nacken och korken har åldrats utan några fula märken eller så. Jag har tur att köper nästan uteslutet från en tillverkare som vet vad vi sportfiskare behöver.

//T

Kommentera

Jag föredrar också kork, det känns helt enkelt bättre att hålla i men det kanske är en vanesak.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Kork. Bra (portugisisk) kork men det ska vara bra jämrans usel kork innan jag föredrar plast.
            Ja men varför, eller är det bara en fixide'?

Mvh Matte

Kommentera

Kork.Blir den skitig och man har problem med det är det ju bara att ta ett fint slippapper och snurra spöt i.Eventuella gropar fyller jag med plastiskt trä.

Kommentera

Kork känns bäst! aldrig gillat foam.. det ser så plastigt ut vilket jag tycker är tråkigt..

Kommentera

Jag har spön med kork och spön med foam. Jag tycker kork är behagligare att hålla i. Dessutom går det lätt att tvätta av med hjälp av vanligt diskmedel, rödsprit eller i värsta fall lacknafta eller slipmedel, om man så vill.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Som läget är idag så väljer jag kork.

Vad jag däremot inte förstår är varför det i princip bara finns tre huvudmaterial för tillverkning av handtag, dvs kork, foam och eventuell rep.

Jag är knivintresserad och som sådan så kommer man i kontakt med diverse material som säkerligen skulle funka i samband med spöhandtag på ett överlägset sätt. Jag tänker först och främst på kolfiber, G10 och Zytel/FRN. Kolfiber finns ju redan i klingorna så varför inte inkorporera den också i handtagsdelen? Själva ytan kan ju göras greppvänlig, lik den på knivhandtag.

Dessa material tillåter ett otal olika utformningar, bl a liknande en bikaka, varför vikten inte borde vara något som helst problem. Dessa material är dessutom mycket lätta redan från början.

Kanske skulle allt detta fördyra den övergripande tillverkningsprocessen och därmed slutpriset för konsumenten. Å andra sidan så är även kork av bra kvalitet inte helt gratis.

~Paul~

PS Även Micarta är självklart ett intressant material i sammanhanget!
                    Senast ändrad av dePaul; 2014-04-30, 06:59. Anledning: Tillägg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57