Lösning för effektivt vertikalfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lösning för effektivt vertikalfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lösning för effektivt vertikalfiske?

Hej,
    har letat som en tok efter en enkel lösning för att kunna montera mitt ekolod + givare på min lilla 3 sits eka. Problemet är att jag endera får montera direkt på en befintlig planka som sitter på insidan av båten på långsidorna (där spöhållarna idag sitter) eller så får jag montera dit ett 25mm "grabbräcke" och utgå från denna för fästen till lod och givare. Visst finns det färdiga lösningar att köpa men det springer lätt iväg över en tusenlapp vilket känns lite väl mycket. När jag vertikalar sitter jag i aktern och vill kunna ha spöttoppen på sidan av båten förens riktning. Rakt under där ska alltså givaren helst sitta

Såg bl a denna smarta lösning (dock meckigt med insexnyckeln så fort man behöver justera) som bygger på ett grabbräcke monterat ovanför/utanför båten: http://esoxhunting.blogspot.se/2012/...ivarfaste.html

1. Har ni tips på hur man kan göra enkla grabbräcken för montering mot min fästplanka alt som kan ligga utanpå på båten direkt mot skrovet högst upp?
    2. Har ni tips på den justerbara "övergången/leden/lederna" från grabbräcke till ekolodshållare samt givare?

F ö verkar lösningen att fästa i plankan svårare då "leden" måste först gå upp, sedan ut och över kanten mot vattnet och sedan ngt fäste för pinnen där givaren kan monteras.

Måste vara så många kluriga personer som kan lösa mitt problem
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

En sådan här är inte att tänka på eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      En sådan här är inte att tänka på eller?
      http://www.olssonsfiske.se/transduce...110-c-878.aspx
      Jag säger Nja...Max 2 knop rekommenderas har jag läst någonstans och "fastsättnings anordningen" ser otroligt vek ut. Har dock sett den innan

Kommentera

Läste också det där med två knop... Min har pallat dryga fem knop i 1,5 år nu. Svajar en del och är helt klart inte premium quality men helt klart prisvärt. Nu hamnar väl givaren i propellern till helgen antar jag.

Kommentera

Det går nästan att Se på kvaliteten men funkar som nödlösning som sagt

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Läste också det där med två knop... Min har pallat dryga fem knop i 1,5 år nu. Svajar en del och är helt klart inte premium quality men helt klart prisvärt. Nu hamnar väl givaren i propellern till helgen antar jag.

Kommentera

Kolla på: www.puller.se, har köpt och är helnöjd rekommenderas varmt.

Eller så köper du mitt gammla , man kan kanske trixa till fästet på något sätt (inte för grabbräcke) ge ett bud:

Click image for larger version

Name:	givarfaste.jpg
Views:	1
Size:	390,0 KB
ID:	1773260
            Senast ändrad av uwe; 2014-04-24, 10:31.
            Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

Kommentera

Olssons har ju ytterligare ett par hållare. Min Kotas verkar stabil, men kostar nästan 900:-. Men så har dom ytterligare en i ungefär samma prisklass som den i länken, kanske kan vara något. Själv kör jag med samma hållare som i länken. Svaga punkten är plastklammans infästning i alufästet. där vill det gärna vrida sig, vilket jag löst med ytterligare en skruv. Tycker att det funkar bra, även i lite högre fart. Men använder bara den givaren vid vertikalfiske å då kommer man ju inte upp i några jättefarter. Vet ju inte vad du har för motor på din båt och vilken fart du kör i... Men mer än ett par knop klarar definitivt min hållare efter uppstyvningen. Pullers fäste ligger ju i samma prisklass som Min Kotas. Vilket som är bäst av dem för det priset är jag inte kapabel att avgöra, eftersom jag inte provar något av dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 602 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57