Knut för att skarva nylonlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knut för att skarva nylonlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knut för att skarva nylonlina?

Någon här som har någon bra knut för att skarva två nylonlinor som i tjocklek skiljer sig ca. 0.10mm? Så starkt som möjligt.

Ursprungligen postat av Borrul
    Någon här som har någon bra knut för att skarva två nylonlinor som i tjocklek skiljer sig ca. 0.10mm? Så starkt som möjligt.

Blodknut eller bubbel grinner, jag brukar oftast använda grinnern. Sök på knutar på internet så borde du hitta massor.
    För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Har förvisso ingen beskrivning eller bild eller inget namn men jag kan försöka beskriva den.
      Det är en knut jag andvänder på jobbet och den ska tydligen (enligt cheifen) vara lika stark som linan och aldrig gå upp.

Den går till så att man lägger linorna paralellt och slår en ögla runt sitt finger, sen tar man stumpen och lindar igenom öglan tre gånger och drar åt. Den har alltid funkat bra för mig iaf.

Kommentera

Ok. Ska testa senare om jag får användning,
        Nu använde jag mig dock av: http://www.marinews.com/fishing/Knot...k_albright.htm som jag nyss hittade.

Kommentera

Albrighten funkar INTE med två nylonlinor med 0,10 mm skillnad. Blodknuten funkar inte heller... Det enda som gäller är dubbel grinner!

Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av HåkanViskafors
            Albrighten funkar INTE med två nylonlinor med 0,10 mm skillnad. Blodknuten funkar inte heller... Det enda som gäller är dubbel grinner!

http://www.rackelhanen.se/images/grinner.gif
            bullshit...!!!

jag kör albright till mina schockleaders på surfcastingriggen...
            0.46 - 0.90 med albright fungerar alldeles utmärkt.. dessutom blir det en bra knut som drar med sig sjögräs och annat skit lika lätt.

Kom inte och säg att den inte håller, för mer påfrestning vid kast med surfcasting och 150 gram bly får du inte med vanligt spinnspö, just därför man har en schockleader.

Senast ändrad av fogelberg; 2005-09-06, 22:28.

Kommentera

Grinnerknuten är den enda knuten man behöver kunna!

Fungerar både till skarvning av linor, metkrokar, flätlinor, rep till ankaret, spolaxelknutar, och allt annat! Dessutom är det väldigt sällan den misslyckas, som t.ex. den gamla betesknuten brukar göra.

Kommentera

Medveten om att jag retar upp halva ligan igen vill jag hävda att grovleken på linan har en avgörande betydelse för knutvalet.
                Linans elastisitet är möjligen av ännu större betydelse, där exvis en chock lead (mkt elastisk) lämpar sig väl för Albright-knutent (vars hållfasthet är beroende av linans inneboende elastisitet), medan en flätlina är stum och kräver Uni eller dubbel grinner som ger mer friktion mellan linorna.

Bara för att retas:
                Tunna nylonlinor: Dubbel Grinner eller Uni-Uni (samma knut) med 4-6 varv i öglan
                Tjocka nylonlinor och elastiska linor: Albright eller Uni-uni med 3 - 4 varv i öglan
                Nylon - Flät: Uni-uni med 3 - 6 varv på nylonet och minst 7 på flätlinan.

Flätlinor och även tunna stummare nylonlinor kan ha en tendens att skära av sig själva, vilket åtgärdas med:
                1. Flera varv
                2. Dubbel lina i knuten
                3. Superlim på knuten innan man drar åt

www.utreel.com

Kommentera

Instämmer, dubbel-grinner för mig...
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 254 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13