Portabelt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Portabelt ekolod

Hej!
    Jag har tidigare ställt en fråga om passande ekolod (därav viss kopierad text...) men har nu kommit till insikt om att det är ett smidigt portabelt ekolod jag vill ha. Det ska vara till fisketurerna med far min under sommarhalvåret. Vi fiskar nästan uteslutande i mindre och mellanstora sjöar och vattendrag (ffa Svartån) i Östergötland och då efter gädda och abborre. Ev. kan det bli lite trolling efter gös och lite spinnfiske efter öring.
    Det jag vill ha ut av ekolodet är att kunna se djup och lokalisera grund osv. Vidare vill jag naturligtvis kunna se var det står mycket fisk och därmed kunna hitta de större gäddorna och abborrarna. Kort sagt ett rätt så "basic" ekolod för ett överkomligt pris. Hade tänkt mig runt 1500:- men det kanske är naivt att tro att man får ett användbart lod för det priset?

Ett Lowrance X4 pro kan göra jobbet & är billigt. Alternativt annonsera efter ett beg lod här på forumet. Köp ett mc-batteri & en skruvtving på biltema. Hitta en lämplig låda att stoppa batteriet i & skruva skärmen ovanpå lådan. Tillverka en arm till givaren & fäst den i tvingen. Har själv en sån satt ihop ett portabelt lod på detta vis & det funkar jättebra till småbåtarna & även till isfisket. Själv använde jag en liten verktygslåda av märket Curver.

Kommentera

Jag gjorde meckade precis ihop en lösning med mitt gamla lod som bara låg och skräpade. Hittade alla grejjerna, utom batteriet i garaget. Vertygslåda i plast och skruv. Fästet till givaren gjorde jag av en golmopp! Det blev faktiskt hur bra som helst!
      Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	496,0 KB
ID:	1773111Click image for larger version

Size:	498,5 KB
ID:	1773112Click image for larger version

Size:	545,2 KB